Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många kort tar ni per tillfälle?

Produkter
(logga in för att koppla)

appel79

Aktiv medlem
Jag undrar hur många kort ni tar ungefär när ni fotar i studio?
Jag fotade igår för första gången och det blev ca 140-150 bilder. Men då bytte modellen kläder 3 gånger.

Och hur lång tid brukar en normal fotografering ta? Tex mode fotografering

Skall man hålla sig inom någon tidsperiod, som tex 2 timmar?

Hej

Jag kör digitalt med en D60 som huvudkamera, tar några DIOR också, men det blir bara "några"

Då D60 har en buffer på 8 bilder har jag utvecklat en vana (ovana) att ta just 8 bilder i ett svep.

Så jag kör 8 bilder, mellan varje bild ber jag modellen ändra sig lite, tex vrida huvudet eller nn annan ändring. Sen flyttar jag meg eller ber modellen ändra kroppshålling o tar en svit till.

Beroende sen på omständigheterna (dvs antalet modeller, om jag åkt hem till modellen osv) så styr det antalet bilder och tiden.

Rekordet är 700 bilder på 12 timamr med MÅNGA klädbyten

Men oftast kör jag 4-5 timmar med en modell och ca 100 bilder i timmen. Det låter mycket, men en 8 serie enligt ovan tar bara några sekunder

Sen tar vi två till tre såna serier, tittar i kameran, och efter ca 50 bilder tankar jag ner i datorn, vi tittar där och lär av misstagen.

Fotar man i grupp, dvs ett par fotografer och modeller, som jag ofta gör, så fotar vi ju ofta från ca 10 till 21.

Roine

Fotograferade i tisdags en modell med tre olika varianter.

170 exponeringar (D100) på två timmar medräknat tid för smink och rigga ljus.

Jag vill inte lägga mer än två timmar, efter det infinner sig en viss mättnadskänsla.

Jag har sparat 19 av bilderna från sessionen.

Modellen kommer få 7 av dem.

För MITT bäst lösta uppdrag "ever" så hade jag endast ETT ST Ilford B/W 24 exp,,,, var noga med ljuset och fotade med inspiration efter grundliga förberedelser. Den gången hade det INte blivit bättre eller fler bra bilder med mer bilder, kanske andra bilder i tillägg till de jag/vi var ute efter.

Eftersom det var ett komplicerat ljus och idee generellt så tror jag inte att det bara var skicklighet som gav mig 14 av 24 toppbilder (om jag får uttrycka det själv:),,,,

När jag går ut FÖr att fota så ser det som så ut ungefär:

-200 exp på Fyra timmar= Mycket sällan,,,
-100 exp # = Typ ett par ggr om året,,
-50 exp # = Ofta,,
-10-40 exp # = Ofta,,
-0 exp # = Ofta,,

Genomsnittet på de gånger jag har med mig kameran så blir det kanske 3-10 bilder.....

Ett litet antal som är sant eftersom jag nästan jämt har med mig en kamera när jag låser ytterdörren:)

Mvh Niclas, som tycker sådana frågor är intressanta och som säger mycket,,,

Fundring

Har aldrig fotat i studio så det har jag ingen aning om hur många bilder som skall tas... upplever dock att de gånger jag kommer hem med få bilder blir de ofta bättre...tänk igenom flytta kameran tänk igen och ta en bra bild :)

Istället för 10dåliga och 10ok.

Har fler upplevt att kvaliteten är beroende av antal bilder (tid per bild)

Martin - som ofta fotar för fort :(

Det beror ju på vad man fotar och hur olika poseringarna är. Idag fotade jag ett par i två timmar (+45min innan för planering och prat under fika) och det blev totalt 36+15 rutor. På de två timmarna hade vi någon drickpaus och så nån liten pratpaus, men mest var det att ändra ljus för de olika bilderna samt att posera dem och exponera. Körde alltså inga blixtar.. 50 exponeringar är ganska vanligt på två timmar studio för mig tror jag. Jag är nog snål på film..

Senast ändrad:
Tar mig friheten att igen skriva ur ett "Utanförstudionperspektiv";)

Beror på vad man är ute efter,,,

När jag fotar fåglar så handlar det om att förbereda sig såtillvida att man är på rätt plats till rätt tid,, då gäller det ofta att shota iväg när det väl händer ngt framför kameran.

När jag fotar stillastående motiv så försöker jag att lägga ned tid (gäller också fåglar/djur) på att röra mig runt/vid motivet känna, ta och varför itne smaka på typ barken;)!

När jag så har upplevt och intagit intryck så tillåter jag ofta mig själv att släppa loss vid motivet,, det är dääär begrundade intryck och momentan inspiration smälter ihop till det som förhoppningsvis är intressant och fungerande för och i den tänkta bilden,,,

Men det skall sägas att JAg INte har ngn inrutat mönster när jag fotar!! Erfarenheten tillsäger att det är bra att ge motivet tid OOOM det är möjligt, såklart!

Mvh Niclas.

HDFS) (KGS skrev:
Slänger du de andra?? eller spar du dem i en "skräpmapp"?
Jag slänger dem.
Urvalsprocessen sker i tre steg.
Först bort med uppenbara missar som blundande modell och bilder ur fokus.
Sedan bort med stela miner och tveksam blick.

Slutligen bort med dubbletter med i princip identiska bilder.

Sen kallar jag in min fru som kastar de andra 148 bilderna... [skämt]

En av de bilder som överlevde min frus kritiska ögon:

Bilagor

• fru.jpg
    fru.jpg
    8 KB · Visningar: 665
Nyfiken

Hur överlämnar ni era bilder till modellen? Träffas ni igen eller skickar ni bilderna via mail/post?

/Naomi

Hej

Eftersom jag fotar enbart TFP så lägger jag först ut de bilder som blir kvar, efter rensning av tekniskt dåliga bilder, dvs oskärpa o andra fel, på en länk på nätet. Därefter får modellen välja de som är värt att gå vidare med.

Dessa bearbetar jag och sedan bränner jag en CD som modellen får med bilderna.

I de fall modellen verkligen engagerar sig och bidrar aktivt med kreativ kritik brukar jag ta fram pappkopior i A4, a3 eller 50x70 på nån / några bilder beroende på vad det gett mig.

Roine

mipert skrev:
Slutligen bort med dubbletter med i princip identiska bilder.

Tufft... jag lägger mina bilder i en skräpmapp o när den e "full" så bränner jag en CD/DVD... man vet ju aldrig, den där "i princip identiska" bilden kanske behövs en vacker dag...

Jag som använder den analoga tekniken fortfarande försöker ofta hålla ner antalet bilder eftersom bearbetningen tar lite tid....

Men c.a 5 rullar á 36 exponeringar brukar vara hanterbart. En fotosession ligger kring 2-2,5h beroende på hur mycket klädombyten som skall vara med samt hur mycket ljuset får ändras allt eftersom.

Bilderna scannas på låg upplösning, sållar bort tekniska missar, blundande modeller samt dubbletter.......

Presenterar ett urval för modellen ur vilket hon/han får välja ut ett fritt antal, ur dem får de sedan välja igen......Slutligen levererar jag de 6-8 bilderna på en cd. Dessa har dessutom scannats om igen högupplöst samt bearbetats.....

Typ så....

eftersom jag är väldigt amatörmässig o inte har råd att framkalla hur mkt film som hellst så brukar de bli runt 1-2 rullar per session. men då har jag oftast 4-5 bra idéer som jag jobbar med, så de blir många liknande bilder. men de brukar vara runt 4-5 per rulle som jag tycker är hyfsade(om jag har tur=))

how many images in a shoot and more

Hi guys,

First - how many images do you shoot - simple - as long as it feels "right" or that I can get more I keep on shooting - if there's time of course. I've done shoots where I did 3,500 images over 3 days - A normal first time TFP shoot is anywhere from 3 hrs to 12 - sometimes you just click and have so much fun you just keep on - I've had models asking if they could take a nap so we could keep on shooting after they rested for awhile. And most of the time I shoot them while they sleep..=*^):

http://www.christerart.com/ImageOfTheMonth/December2000.html

or this one:

http://www.christerart.com/Archives/Images/Women/Ja91033-36TrRgDf75.Jpg

And when they wake up we just keep on shooting..=*^)

What I don't understand is that some of you let the model decide which images are worth finishing off - you're the one who's supposed to have the eye and you're the one who took the image so you are the one who should decide which images are good enough - or not.

I always give the model a portfolio book with 10 smaller images - usually 4" x 6" - 10 larger images - usually 8" x 12" and one large image - 13" x 19" - all signed and dated, a cd with all the finished images - (anywhere from 20 to 50), low res with a license to use the images for personal promotion only - no commercail usage at all - as well as 10% of eventual print sales in perpetuity (5% for prints sold in galleries) - this is if she signs a full model release/contract (and I really want to shoot her). If not I have a sliding scale SHE has to pay me for a TFP shoot depending on the release she signs - no release - full rates charged...=*^)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar