Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många heta pixlar är acceptabelt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Brusreducering för långa slutartider finns det hos Canons kameror. Borde finnas en för din med. Ju längre slutartid, desto fler heta pixlar upptäcker du.
 
Är det inte bättre att använda längre exponeringstid och brusreducering än att klippa ihop flera bilder med kortatre exponeringstid, och då behöva avstå brusreduceringen?
 
Min kamera hade liknande pixelproblem så jag kontaktade Zieger verkstaden och skickade in min kamera (K100D). Dom fixade till min kamera (bytte sensor tror jag).
Detta omfattades av garantin, kameran var 23 månader gammal.
 
Min kamera hade liknande pixelproblem så jag kontaktade Zieger verkstaden och skickade in min kamera (K100D). Dom fixade till min kamera (bytte sensor tror jag).
Detta omfattades av garantin, kameran var 23 månader gammal.

Säkerligen mappade de sensorn istället vilket är betydligt enklare och billigare. Likväl uppkommer heta pixlar mer eller mindre ju längre slutartid du har.
 
Nu har jag läst litet och ska testa samma sak som du ikväll. Har jag förstått det rätt tar du en brusreducering själv när du använder Dark Frame. I den uppstår nämligen samma heta pixlar och programmet som du laddade ned ska ta bort dem genom att jämföra Dark Frame med de övriga bilderna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.