Annons

Hur många har haft problem med Tam 28-75

Produkter
(logga in för att koppla)

perbrev

Aktiv medlem
Ni som har linsen Tamron 28-75 2.8
Hur många har haft problem och hur många är nöjda direkt med första leveransen. Har själv precis införskaffat en sådan så det kunde vara kul att höra.
 
Bortsett från att den åkte i golvet från en halvmeters höjd och numera fokuserar lite längre än oändligheten så funkar den perfekt.
 
Min kamera backfokuserar med den så den åkte precis tillbaka till butiken för översyn. Kan lika gärna vara kamerans fel i och för sig så jag har inte dömt ut gluggen än.
 
Min fungerar också helt felfritt, det är ju absolut inte samma gedigna känsla som i canons L optik, det känns som att det är lite halvglapp o så i den men man ska ju inte smeka sin optik och rent optiskt är den grym!
 
Tyvärr så har jag inte samma erfarenhet. Mitt 28-75 frontfokuserar både på EOS5 och 10D. Och då snackat jag fel på 5 - 8 meter. Det kommer tydligast fram på 10D:n men finns tveklöst på 5:an också. Har skickat upp optiken till märkesverkstad, som har skickat vidare till Tyskland. Detta är 1½ månad sedan. Börjar bi rätt trött på den usla kundservicen. Och det där snacket att det kan vara kameran..... Fungerar kameran med originaloptik så är det sedan Tamrons bekymmer att tillverka en piratglugg som fungerar med de hus de går ut med att den ska passa. Funkar inte originaloptiken på huset, ja då är det ju inte konstigt om piraten inte heller fungerar.

mvh/Leif J.
 
Jag har inte testat med originaloptik. Tamronen har varit mitt enda objektiv fram till igår då jag fick min Sigma 180 macro. Men den verkar fokusera mer rätt.
 
Är just nu pågång att byta ut min ga Canon 35-70.
Där Tamron optiken är ett alternativ.
Men min fråga är om någon har erfarenhet av Sigmas 24-70/2,8 som jämförelse med Tamron.

Jag har titta bland recensionerna och där uppfattar jag det som att Sigman inte har fått riktigt lika bra omdöme som Tamron.

\Sten
 
Vad jag har läst så är sigmas 24-70 skräp. Deremot deras 28-70 ska vara mycket bra, så kan du klara dig utan dessa 4 mm så är det ett vettigt alternativ vad det verkar. Dessutom en 1000-lapp billigare.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.