Annons

Hur många bilder fotar ni, och hur många bli ni nöjda med?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det blir mellan 15 000 och 30 000 bilder pr år. Av detta arkiverar jag mellan 10 000 och 20 000 bilder. Jag gör alltid minst 3 identiska exponeringar som alla arkiveras. Jag gör duplikaterna med en gång, kan man säga.

Grovt räknat blir det då runt 3000-6000 nya/olika bilder varje år - som jag tycker håller mina krav.

Jag spar i genomsnitt 20,3 bilder pr 36-rulle. Högre genomsnitt på landskap/växter/detaljer och lägre på djur givetvis.

Allt är analogt - arbetar enbart analogt med seriös naturfoto. Det digitala är försumbart - har hittills inte gjort mer än runt 5 000 digitala bilder.

Arbetar ALLTID med stativ, har en långsam och metodisk bildskaparform - gör inget i onödan. Är mycket restriktiv redan innan jag fotograferar. Väljer att låta blir att fotografera om jag känner minsta tveksamhet...

Terje
 
Beror vad jag fotar. På en konsert tycker jag det är skitsvårt att få något vettigt. Det är klurigt att hänga med med enbart fasta objektiv utan autofokus. Det blir kanske 5st bilder/rulle som jag tycker är OK då. När jag fotograferar mina vänner och föräldrar i vardagliga situationer så kanske jag tycker 10st/rulle är OK. Väntar dock fortfarande på mitt första "WOW!", om jag får skjuta av 500st rullar till så kanske... ;)
 
Skulle vilja påstå att om jag tar 100 bilder så är ca 75 st bra och resten är skitbra. ;-)

/Joakim
 
Exponeringsglädje...

Mycket av ekonomiska skäl kan jag inte fota riktigt så mycket/ofta som jag skulle vilja.

Är idag studerande och snart möjligen arbetslös.

Vanligen kan jag ta 1-2 rullar/månad där kanske totalt max 10 bilder blir, i mina kritiska ögon mätt, bra.

Mitt arbetssätt, till skillnad tydligen mot Terjes faktiskt, är att jag hellre tar en bild än inte. Detta är inget medvetet val utan en "ryggrads"-känsla som krypit fram. Jag kunde för 5 år sedan stå och vela om jag skulle knäppa eller inte, stå och titta och kamerasökaren, är bilden värd att ta...?
Vad som är intressant där, vad porträtt-foto anbelangar, är att det är en svår balans om man ska trycka av så mycket som man kanske vill mot att det far iväg i antal bildrutor på ett motiv.
Med barn och särskilt i mitt fall med min barn-modell Douglas är hur man märker hur mycket man kan fånga av honom om man bara är uppmärksam.

Skulle jag börja kunna leva på fotot i någon mån skulle jag lätt komma upp i ett par rullar i veckan eller mer. Har "råkat" bränna av en hel 36:a under ett kort foto-tillfälle en gång för inte så länge sedan. Det gäller att man har "rätt" film i, tillräckligt bra kamera/optik samt seriöst filmlabb(om man inte "slabbar" själv) för att det ska vara värt den dyra hobbyn.
 
Tog 6 rullar på resan till thailand och filipinerna, det var den första omgången fotande där jag tagit mer än en halv rulle åt gången.

Av den enda negativfilmen som var kvälls/nattfoto på upplysta tempel utan stativ tror jag det blev 3-5 bra bilder, och 1 eller 2 duger nog att hänga på väggen i A4.

Av 5 36 bildsrullar dia(180 foton) blev det kanske 10 bilder som hade tekniska fel som skakningsoskärpa eller var fel exponerade, resten är bra på dom punkterna, vilket jag blev överaskad av, vet inte hur många som sen har bra komposition och förmedlar något, har bara kollat igenom dom snabbt. Men jag skulle gissa att 30-40 stycken som jag blir nöjd med. Och kanske 5-10 bilder som jag kan tänka mig att ha på väggen. Med kanske 4-5 riktigt bra.

Dock arbetade jag väldigt genomtänkt då all dia var provia 100, max en 3-4 olika exponeringar/vinklar/etc per motiv. Oftast färre.
Mätte ljuset noga, högdagrar, lågdagrar, valde sedan var mörkaste/ljustaste skulle ligga och var jag prioriterade täckningen. Det var en ny upplevelse för mig att bara låta bli att använda automatiken, men det föll väldigt väl ut.

Resultaten kommer på kritikbilder när jag hunnit scanna.

Den enda filmen jag verkligen slösade med var negativfilmen, jag ville ha några få kort som var bra, men dom 2-3 korten krävde 36 tagna då jag saknade stativ.
 
Jag är riktigt nöjd med mellan 5 och 10% av bilderna (diafilm). När jag är riktigt inspirerad och inte fryser om fötterna kan det nog bli uppåt 25%.

När jag fotograferar min femåriga dotter är det högst 1% som blir riktigt bra. Tur att det är digitalt!
 
Nästa vecka har jag haft min D60 i precis ett år. Av de bilder jag tagit har jag arkiverat 7365. (Och då arkiverar jag allting som inte är hopplöst misslyckat.) Av dessa har jag publicerat 1615 på min hemsida. Av dessa har jag klassificerat 766 som "konstbilder", alltså de som jag publicerar för att jag tycker att de har något att ge utöver att mina kompisar ska kunna titta på sig själva.

Av bilderna jag knäpper så visar jag upp 5-10% som "konstbilder". Riktigt nöjd kanske jag är med 1%.
 
Jag tar ca 30 rullar om året med min analoga kamera. Ca 1-3 bilder per 36-rulle blir jag riktigt nöjd med. Jag hade gärna fotat mer om inte framkallning kostat så mycket (framkallar inget själv).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.