Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Hur många bilder får plats?
- Trådstartare paladin79
- Start datum
dumbo
Aktiv medlem
Ska du skriva ut i stort format, typ A4 kan de extra pixlarna vara bra att ha med tanke på beskärning annars spelar de inten roll. På cyberphotos bilder vill jag minnas ett visst stick av turkos på bilderna från 4200, om jag inte förväxlar modellen. Om det är deras testex eller om det är utmärkande för modellen vet jag inte.
Bildstorleken varierar ju med hur bilden ser ut, men jag tror du kan räkna med 1.5-2MB för 3200:n och några hundra kB större med 4200:n.
Bildstorleken varierar ju med hur bilden ser ut, men jag tror du kan räkna med 1.5-2MB för 3200:n och några hundra kB större med 4200:n.
paladin79
Aktiv medlem
Tack!
Låter som om man kan få plats med 60-80 bilder beroende på modell med ett 128Mb kort. Det ska väl räcka då jag är ute efter en kompaktkamera att ta med när systemkameran inte är lämplig(=fest o dyl.).
F.ö. Är det motiverat med 500:- för extra 0.8MP(3200 mot 4100)?
Mikael
Låter som om man kan få plats med 60-80 bilder beroende på modell med ett 128Mb kort. Det ska väl räcka då jag är ute efter en kompaktkamera att ta med när systemkameran inte är lämplig(=fest o dyl.).
F.ö. Är det motiverat med 500:- för extra 0.8MP(3200 mot 4100)?
Mikael
macgunde
Aktiv medlem
På ett 128 mb kort så får du plats med uppåt 90 bilder med maxstorlek och maxkvalite i jpeg format på min 4 megapixels kamera (Nikon Coolpix 4300).
Min Nikon Coolpix 4300 till salu!
» http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=14529
--
Daniel
Min Nikon Coolpix 4300 till salu!
» http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=14529
--
Daniel
dumbo
Aktiv medlem
Ska du ha den mer som "partykamera" så ser jag ingen anledning att betala mer för de extra pixlarna. Det är min åsikt iaf. Jag går ofta ner på 1024x768 (0.8Mpix) när jag tar festbilder och sånt. Det räcker ju för 10x15cm utskrifter eller för betraktning på skärmen.
Nackdelen med alla dessa modeller är ju att de har motsvarande 38mm som vidast och det kan ju vara lite mycket för inomhusbilder osv. Fast har du fotat med systemkamera innan så kanske du har koll på vad du behöver förstås. Det är ju dock ganska få digitalkompakter som bjuder på "riktig" vidvinkel.
Nackdelen med alla dessa modeller är ju att de har motsvarande 38mm som vidast och det kan ju vara lite mycket för inomhusbilder osv. Fast har du fotat med systemkamera innan så kanske du har koll på vad du behöver förstås. Det är ju dock ganska få digitalkompakter som bjuder på "riktig" vidvinkel.
paladin79
Aktiv medlem
Lite av anledningen till att jag överväger 4100 framför 3200 är att föregående modell har kortare brännvidd, 35-105mm gentemot 38-115 för 3200. Kanske inte något större skillnad men det är alltid något. Jag föredrar vinvinkel framför tele på kompaktkameror.
Det är bra att veta att det får plats med så mycket bilder på ett 128 Mb kort! Jag kommer antagligen att ta alla bilder med maxupplösningen. Det går alltid att redigera upplösningen i datorn senare om det är onödigt mycket information med.
Det är bra att veta att det får plats med så mycket bilder på ett 128 Mb kort! Jag kommer antagligen att ta alla bilder med maxupplösningen. Det går alltid att redigera upplösningen i datorn senare om det är onödigt mycket information med.