Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många batterier har ni?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tar bara med mig de två som sitter i mitt batterigrepp till min 350d.
Hade med mig dem till en resa jag gjorde i asien under två månaders tid nu i höstas och laddade bara batterierna EN gång. Tog ungefär 2700 bilder...
Så jag känner ingen risk att de ska ta slut under en dag..
 
Har två "friska" till min strømslukande 1D. Ræcker inte før ens en hel dag om jag fotar ihærdigt. Men ofta ræcker det ett par veckor i grader 0, så jag kalarar mig væl ok.

Beror alltså på vad man fotar och nær/hur..

Før att vara trygg før en vecka utan strøm dær jag væntar mig mycket och många motiv så behøver jag i alla fall mellan fem och tio friska batterier. Då børjar det att ta plats och ær inte direkt roligt alls!

Men det gæller ju också att ha nog minne før att nyttja all den strøm man har:)!!

Mvh Niclas,
 
Hej

Jag har 3 batterier till min Canon 1D mark2 och 2 till min Canon 20D.

Har med alla ut i fält. Vill ha lite extra säkerhet och då speciellt under hög säsong då man går upp runt 4 på morgonen och kommer tillbaka runt 23.00 på kvällen och då nästan varje dag om det är bra väder, då är man lagom mör och skall överföra bilder till datorn och till den externa hårddisken och kanske göra DVD backup och det är lätt att glömma ladda batterierna, set är så mycket som skall hinnas med innan man går och lägger sig.


Likadant med minneskort, ta med många, lite över 10GB tas med.

En kompis till mig hade precis skaffat en 1Ds Mark2 och hade bara ett batteri, åkte direkt till Finland för att sitta i björngömsle. Kollade specarna på batteriet och räknade hur många bilder han hade tagit och hur många då skulle vara kvar. Varje natt i gömsle kostade 2000kr och man kan inte lämna det och tydligen var det mest björnar utanför gömslet den natten då det hände, batteriet dog, räknade fel?, kunde inte ta en enda bild den natten när det var som bäst med björn. 2000kr åt skogen!

Hälsningar
Omar Brännström
 
Jag har 4 batterier till min 350D, 2 av dem sitter i batterigreppet, 2 ligger, laddade, i väskan.. Känns alltid bra, så man vet att man inte kommer missa något pga det iaf..
 
Har alltid 2 batterier i batterigreppet, oavsett kamera, 10,20 eller 5D. Tar alltid med mig minst 2 back-up/bytes batterier. Längre sessioner tar jag med upp till 4 extrabatterier. Det är värre med blixtbatterier som alltid tar slut när man behöver dom som mest. Blixtbatterier tar jag med mig minst 2 back-up/bytes uppsättningar. Jag skulle aldirg våga chansa med batterikraft och är nog lite överdriven, men batterier kostar förhållandevis lite, så det lönar sig nog att vara lite överdriven.

Lägg sedan till ca 5 Gb CF-kort och en Ipod 60Gb för lagring, om man är borta en längre tid. Då kan man tuta och köra utan att behöva känna sig begränsad.
 
3 batterier till min 20d. Vanligen ett för mycket för alla normala utflykter, men det är skönt att ha ett reserv i alla lägen...
 
Beror liksom på...
Är det vinter, vilket det borde vara på mina breddgrader nu, då är det ett måste att ha en extra uppsättning instoppade i varma fickan för att kunna skifta till. Det gäller både F4:an och CP5000.
Under den varmare delen av året klarar jag mig en dag på en uppsättning batterier till F4:an. Även med MB20 och fyra batterier.
CP5000 är dock betydligt mer batterislukande, mycket beroeende på att jag använder LCD:n mycket.

Skulle vara intressant och höra om andras erfarenheter när det gäller uppladdningsbara Ni-Ca och Ni-Mh AA-batterier.
Min uppfatting är att de verkar vara väldigt ojämna i kvalitéen.
Ett dåligt batteri förstör ju hela "omgången".
 
Jag har ett i kameran och ett i fickan till min 350d. 1 batteri brukar räcka ca 650 bilder för mig och då brukar jag titta en hel del på bilder i kameran och visa för folk osv. Men en långhelg är absolut inga problem med 2 batterier för mig. Är nog väldigt individuellt hur länge batterierna räcker beroende på hur mycket man kollar på bilderna i kameran.
 
Jag har en Minolta DiMAge 7i som slängkamera och den formligen äääääter batterier. Minsta antalet som hänger med i väskan är sexton (fyra extra omg.) Jag har varit inne på rött på sista bytet några gånger, så jag skaffar nog lite fler. Problemet är bara att hålla laddningsstatus på NiMH när de ska användas - de självurladdar ju fort som en schluurrp.

Li-batterier, NP-400, har jag tre av och har aldrig bytt mer än till nummer två, men å andra sidan så har jag inte varit ute i sk-tväder, så jag vet inte hur de beter sig i kyla.
 
har fyra AA batterier i handgreppet till min Eos 33V som har varit i kameran från i början av året.
 
Joi skrev:
har fyra AA batterier i handgreppet till min Eos 33V som har varit i kameran från i början av året.


Ja, det dær saknar jag idag. I min eos1n+hs hade jag åtta AA som varade en trekvarts evighet. Visst exponerar jag en viss procent mer i.o.m digitalkameran men så stor skillnad ær det inte alls!...


Mvh Niclas,
 
Två extra batterier till DSLRarna

Har förutom de EN-EL3-batterier som sitter i Nikonkamerorna (1 st i D70, 2 st i D100) två dito som reserv. Det är lite lyxigt, hade räckt med ett, har aldrig någonsin kört slut på ström. Båda kamerorna är oerhört strömsnåla, laddade senast någon gång i augusti, tror jag.

Till min Canon Digital Ixus 400 har jag 1 st extrabatteri som jag aldrig vågar lämna hemma. Ixusen har ingen batterimätare (en riktig fadäs av konstruktörerna) så där kan man bli överraskad av obefintlig ström efter bara några få exponeringar.

Till Nikon F4S och F100 - används sällan numera - har jag med sex alkaliska AA-batterier som reserv.

Detta gäller vid "vanliga" utfärder i naturen och ridhusen hemmavid när man har tillgång till 220 volt på kvällarna.
Ska tillbringa fyra veckor i sträck i fält i Botswana nästa år, då jag förmodligen kommer att ladda från LandCruiserns cig-uttag, kommer nog ändå då att skaffa ytterligare ett EN-EL3.
 
Senast ändrad:
2 batterier till min D70. Nästan alltid med mig.
När jag ville ta bilder på mina 3 barnbarn, för en vecka sedan, till julkort hade jag glömt att ladda upp batterierna till min SB-600 blixt. Grrr, vad ledsen jag blev. Jag gjorde om tagningarna sen, men vet ni vad det innebär att samla 3 livliga barn och en hund till fotografering?
Så, jag har minst 4 batterier till. Matematiskt 6 stycken.
/Fred
 
petsematary skrev:
Hur många batterier har ni till era kameror och hur många tar ni med er ut om ni ska vara ute t.ex. en hel dag i naturen?
Min kameraväska LowePro TLZ mini innehåller en Olympus. I kameran finns mitt enda batteri, ett orginal Li-ion BLM-1 på 1500mAh. Något reservbatteri har jag inte haft innan jag skaffade batteri/vertikalgreppet HLD-3 för E-300. Från Dustin köpte jag dessa piratbatterier av fabrikatet Lenmar för just HLD-3.
Nu har jag sett att det finns en batterihållare LBH-1 (med yttermått som ett BLM-1) som tar tre Lithium-batterier CR123A. Ett sådant kit kommer jag att skaffa och ha som reservbatteri, alltid på plats i min kameraväska. Fördelen med Lithium är att batteriet kan lagras åratals pga att Lithium har så låg självurladdning, samt att det är överlägset bäst vid kyla, dvs bättre än Li-ion.

Till blixten FL-36, som tar 2 st AA, har jag även två i reserv. Här använder jag de 4 laddningsbara batterierna jag köpte tillsammans med laddaren Lenmar Mach1 SpeedCharger, vilken fungerar att laddas både i bilen och hemma.

Till min gamla Canon Digital Ixus S230 har jag två batterier, bägge kapacitetsåldrade men original. Dessa batterier säckar ihop vid kyla, så det är bra att ha ett i reserv i värmen under ytterkläderna.
 
Till EOS 300D har jag två batterier. Vid utflykt under dagen utan IS-objektiv tar jag med mig ett, med IS två. Oftast är det minneskorten som tar slut före batteriet.

Vid blixtfotografering med externa blixtar, tar jag med mig två omgångar batterreier per blixt.
 
4 st AA i blixten och 4 st AA i kameran Pentax IstDS, 2 x 4 st AA i reserv.
Enbart uppladdningsbara.

Har endast fått byta batterier om jag har missat att ladda senaste månaden. Reservbatterierna tar såpass liten plats att är bättre att ha med än att missa några foton. I kamera och blixt fungerar även vanliga AA alkaline batterier som finns att köpa hos Ica etc om det skulle knipa.

Förövrigt har jag en snabbladdare, som jag starkt rekommenderar, en GP U-Smart Power bank som fungerar för 1-4 st AA eller AAA. Inbyggd fläkt gör att batterierna laddas på ca 30 minuter.
Är batterierna inte slut kan jag ladda alla 4 x 4 st under tiden som jag äter frukost. Det tar oftast inte mer än 5 minuter att ladda upp de batterier som sitter i kameran eller blixten då dessa inte är slut.

Med en avancerad laddare som automatiskt stänger av när batterierna är uppladdade så är det ingen fara att överladda. Batterierna behöver inte laddas ur innan uppladdning.

Är batterierna nyladdade så är den inre reistansen lägre vilket medför att batterierna fungerar bättre vid låga temperaturer.

Är jag borta någon vecka tar jag laddaren med mig.

OBS Blanda inte batterier med olika inköpsdatum/användningstid eller kapacitet. Jag har olika färgmarkeringar på de 4:a par batterierna och lägger reservbatterierna i en egen påse för att förhindra ihopblandning.
 
Tror att det är ganska överdriven säkerhet att ha med en massa extra batterier. Har en D100 och det räcker om man inte vill plåta mer än 1000 bilder på en dag. Är batteriet nyladdat så klarar man sig med ett.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.