ANNONS
Annons

Hur många avtryck pallar egentligen slutaren?

Produkter
(logga in för att koppla)
I ditt fall är det givetvis inget fel på tonerna, har man skrivit ut 100 svarta sidor så uppfyller produkten specifikationen precis som om Stefan W skulle haft på projektorn dygnet runt i 6 månader och kört lampan i 4000h, men så var ju inte fallet. Du får ju se mitt exempel sett till den givna situationen.

Om man angivit 4000h som livslängd är det fel på lampan om den går sönder efter 200h. Om det sker inom det första halvåret kommer en leverantör få mycket svårt att komma undan men även efter ett halvår finns det mycket lite argument en leverantör kan använda annat än felaktigt bruk mm.


Jaja, du får fortsätta och resonera så. Men, jag vill även påpeka att lamporna tidssätts över en syntetisk testcykel med ett visst antal av/påslag, med vissa temperaturer och vissa luftfuktigheter.
 
Brinntiden är en _uppskattning_ och inte en garanterad tid.

Återigen, de _flesta_ tillverkare lämnar sex månaders garanti på lamporna som säljs på den svenska marknaden just för att undvika reklamationsdiskussionen.

Men, det bör framgångsrikt gå att hävda "Vi har sålt tre fnuttiljoner av denna lampa. Av dessa har mindre än 7% hållt mindre än den angivna tiden".

Är det då ett ursprungsfel på sagda lampa?

I lagens mening är det fel på lampan.

Det går inte i efterhand som säljare att komma med information såsom något statistiskt underlag. Har man angivit en livslängd på 4000h (som Sanyo verkar göra på sina produktblad) så kan man inte i efterhand ändra på den utfästelsen. Att en majoritet av alla sålda produkter uppfyller specifikationen är orelevant, det är det specifika köpet som gäller. Det framgår också väldigt sällan att det är någon uppskattning.

Att en leverantör lämnar 6 månader garanti fråntar inte reklamationsrätten. Har man gjort en utfästelse att en produkt vad det än gäller, volym, prestanda, vikt, livslängd så gäller detta. Uppfyller inte produkten detta har man reklamationsrätt i 3 år oavsett vad för garanti leverantören lämnat, inträffar felet dessutom inom det första halvåret skall man utgå ifrån att felet fanns från början.

Även priset har en stor betydelse vid bedömning sett till vad en konsument skall kunna förvänta sig av en produkt och projektorer och lampor är dyra vilket också hjälper i detta specifika fallet.

Om en leverantör skulle komma undan i detta fall skulle dom isåfall informera kunden vid köp att lampan kan gå sönder när som helst men kan under gynnsamma förhållanden räcka i 4000h. På detta kunde dom frivilligt ge en 6 månader garanti eller upp till ett visst timtal för lampan. Nu gör ju inte leverantörerna detta för då skulle dom inte sålt många produkter.

Det är inte att jag vill köra med er men jag vill att de som läser detta förstår att man har en stark rätt som konsument. Vad gäller projektorer vill jag minnas att ARN har gjort provningar på just detta och kunderna har fått rätt. Här finns en bra sammanställning på detta --> http://www.minhembio.com/artiklar/264
 
Beror ju på vem man tror! De frågar alltid hur man hanterat varan i sig och jag garanterar att i mångal fall vet kunden om att de gjort fel men vägrar erkänna det och det blir den som ljuger bäst som vinner.

Min polare brände en vattenpump då han glömde stänga av den. Vattnet blev varmt, näst intill kokande och torkade snabbt ut packningen. Han gick tillbaka och reklamerade den. De frågade vad som hänt och han sa att den läckte när jag köpte den och sen fortsatte läckan mer och mer.
Då sa de att det var nog ett måndagsex, tittade på den opch bytte packningen eftersom man inte kan se vad som orsakad felet. Helt gratis. (skilj på om man glömmer stänga av pumpen och den kör utan att vara vattenfylld. Då bränns den på ett helt annat sätt och då får man absolut inte den på garantin).

Samma sak vet jag att man reklamerat sladdar till mobiltfn att det är glappkontakt etc. Men i själva verket så har kunde gjort fel när man hanterar sladdar. Rular ihop dom till bollar runt fingret, stoppar ner den i fickan huller om buller så man får pilla med den ett tag för att få upp ormboet,

Köparen säger till säljaren. Den "bara" glappar" Ibland funkar den och ibland inte.... Och hur ska säljareb bevisa motsatsen? klart att han skulle förlora mot ARN!!!!

/Stefan
 
I lagens mening är det fel på lampan.

Det går inte i efterhand som säljare att komma med information såsom något statistiskt underlag. Har man angivit en livslängd på 4000h (som Sanyo verkar göra på sina produktblad) så kan man inte i efterhand ändra på den utfästelsen. Att en majoritet av alla sålda produkter uppfyller specifikationen är orelevant, det är det specifika köpet som gäller. Det framgår också väldigt sällan att det är någon uppskattning.

Att en leverantör lämnar 6 månader garanti fråntar inte reklamationsrätten. Har man gjort en utfästelse att en produkt vad det än gäller, volym, prestanda, vikt, livslängd så gäller detta. Uppfyller inte produkten detta har man reklamationsrätt i 3 år oavsett vad för garanti leverantören lämnat, inträffar felet dessutom inom det första halvåret skall man utgå ifrån att felet fanns från början.

Även priset har en stor betydelse vid bedömning sett till vad en konsument skall kunna förvänta sig av en produkt och projektorer och lampor är dyra vilket också hjälper i detta specifika fallet.

Om en leverantör skulle komma undan i detta fall skulle dom isåfall informera kunden vid köp att lampan kan gå sönder när som helst men kan under gynnsamma förhållanden räcka i 4000h. På detta kunde dom frivilligt ge en 6 månader garanti eller upp till ett visst timtal för lampan. Nu gör ju inte leverantörerna detta för då skulle dom inte sålt många produkter.

Det är inte att jag vill köra med er men jag vill att de som läser detta förstår att man har en stark rätt som konsument. Vad gäller projektorer vill jag minnas att ARN har gjort provningar på just detta och kunderna har fått rätt. Här finns en bra sammanställning på detta --> http://www.minhembio.com/artiklar/264

Jag har aldrig sagt att 6mån garanti fråntar rekl.rätten. Jag sa att de flesta tillverkare VÄLJER att ha 6 månaders garanti på förbrukningsariklar just för att SLIPPA att behöva ta ett snack om 'reklamation' under den tid de själva måste bevisa motsatsen.

Du får säga vad du vill.. Men även Allmänna reklamationsnämnden säger att det är helt okej att ha olika villkor för olika delar av en produkt, sålänge informationsplikten uppfyllts.

http://www.arn.se/praxis_referatiur...maste-koparen-fa-tydlig-information-om-saken/

Kan du visa något ärende hos ARN eller dom i domstol som ger en konsument rätt i fråga om förbrukningsmaterial sålänge informationsplikten uppfyllts?
 
Du får säga vad du vill.. Men även Allmänna reklamationsnämnden säger att det är helt okej att ha olika villkor för olika delar av en produkt, sålänge informationsplikten uppfyllts.

http://www.arn.se/praxis_referatiur...maste-koparen-fa-tydlig-information-om-saken/

Kan du visa något ärende hos ARN eller dom i domstol som ger en konsument rätt i fråga om förbrukningsmaterial sålänge informationsplikten uppfyllts?

Självklart kan jag inte det, men jag menar att projektortillverkare och leverantörer många gånger inte uppfyller informationsplikten, speciellt inte i detta fall. Man säger att lampan skall hålla i 4000h. Att man sedan säger att man ger en garanti på 6 månader är ju inte någon tydlig information om att lampan kan hålla mindre än 4000h. Inte heller att man säger att lampan är en förbrukningsvara och att det då är underförstått att den kan gå sönder mycket tidigare än 4000h gäller.

ARN:s databas får man bara tillgång till på plats hos dem men jag hittade en tråd med ett utlåtande i precis ett sånt här fall. Läs 4:e inlägget på sidan --> http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=115869&st=60

Så om ni har en projektor vars lampa pajar tidigt och leverantören INTE har angett att lampan kan gå sönder inom det intervall den gjorde, stå på er.
 
Senast ändrad:
Japp, oktober är en timme längre än övriga månader som har 31 dagar och tillsammans med antingen augusti och september eller november och december blir det 2209.

inte för att hacka på just endast dig, men flöt inte denna tråden ut något förbannat med lampan? de här gäller kameror och jag ville egentligen bara berätta att min Canon 450D har jag inte haft jätte länge men jag har kört den på 20 000 knäppningar på 5 månder och inga problem överallt utom i regn då ^^

min första dslr btw så de är väl lite därför den gått så himla varm :)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar