I lagens mening är det fel på lampan.
Det går inte i efterhand som säljare att komma med information såsom något statistiskt underlag. Har man angivit en livslängd på 4000h (som Sanyo verkar göra på sina produktblad) så kan man inte i efterhand ändra på den utfästelsen. Att en majoritet av alla sålda produkter uppfyller specifikationen är orelevant, det är det specifika köpet som gäller. Det framgår också väldigt sällan att det är någon uppskattning.
Att en leverantör lämnar 6 månader garanti fråntar inte reklamationsrätten. Har man gjort en utfästelse att en produkt vad det än gäller, volym, prestanda, vikt, livslängd så gäller detta. Uppfyller inte produkten detta har man reklamationsrätt i 3 år oavsett vad för garanti leverantören lämnat, inträffar felet dessutom inom det första halvåret skall man utgå ifrån att felet fanns från början.
Även priset har en stor betydelse vid bedömning sett till vad en konsument skall kunna förvänta sig av en produkt och projektorer och lampor är dyra vilket också hjälper i detta specifika fallet.
Om en leverantör skulle komma undan i detta fall skulle dom isåfall informera kunden vid köp att lampan kan gå sönder när som helst men kan under gynnsamma förhållanden räcka i 4000h. På detta kunde dom frivilligt ge en 6 månader garanti eller upp till ett visst timtal för lampan. Nu gör ju inte leverantörerna detta för då skulle dom inte sålt många produkter.
Det är inte att jag vill köra med er men jag vill att de som läser detta förstår att man har en stark rätt som konsument. Vad gäller projektorer vill jag minnas att ARN har gjort provningar på just detta och kunderna har fått rätt. Här finns en bra sammanställning på detta -->
http://www.minhembio.com/artiklar/264