Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många använder Pentax?

Produkter
(logga in för att koppla)

k jonas i persson

Aktiv medlem
Hej pentaxvänner,

Har någon här en uppfattning om hur många som använder Pentax i Sverige resp i Europa? Hur stor marknadsandel har Pentax, och hur stor är marknaden?

Hur står sig Pentax mot andra mindre system som Olympus och Sony (i antalet sålda burkar alltså)?

En Pentaxrep påstod nyligen att de var nr 3 WW 2007 i dslr försäljning. Sen är det nog ett rätt sort steg till Canon och Nikons nivåer. På vissa marknader som Japan och Australien är Pentax tydligen mycket starka.

En fingervisning om hur det ser ut i Sverige ges av en fråga på tidningen FOTO:s hemsida. Där blev resultatet så här:

[Mitt favoritmärke när det gäller systemkameror]
Canon 34%
Fujifilm 1%
Leica 1%
Panasonic Lumix 0%
Nikon 42%
Olympus 4%
Pentax 9%
Sony/Minolta 7%
Sigma 0%
Annat 1%

# svarande: 1002

Här kan man se att Canikon har en stor dominans. Sedan kommer inget, sedan inget, sedan Pentax, Sony/Minolta och Olympus. Jag kan tänka mig att marknadsandelarna ser ut ungefär så här också.

Än mer intressant vore det att få ta del "marknadsandelar" på hos kunden upptäckta fel eller serviceåtgärder på nya eller relativt nya kameror.

Fotosidans svar och inlägg:

Canonkameror..87593.....6287
Nikonkameror...56715.....4016
Sonykameror...20324.....1692
Pentax tot........20199.....1173
Olympus tot.....5719......565

Komentar:
Sony har säkert många inlägg från förr innan det fanns så många DSLR, Sony var störst på digi i början. Canon var väl först med DSLR oxå... Och Roland Mabo har skrivit många inlägg...

Så egentligen så säger det inte så mycket om hur det är nu...

Fotosidan har över 100.000 medlemmar nu....103 stycken började före 1919!!!!!!

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar