Annons

Hur många 5D MkII är bokade?

Produkter
(logga in för att koppla)
Scandinavianphoto Stockholm ringde igår måndag och erbjöd mig ett hus.
Dom sa att det var flera som hade hoppat av kön och turen nu hade kommit till mig. ÄNTLIGEN...
Ställde mig i kö 2/10-08.
/Krister

Jag pratade med dom idag och då sa kvinnan i luren att dom som var i kö för nästa leverans var de som hade bokat sista oktober.
Det börjar röra på sig lite!
 
Är priserna på väg upp?

Cyberphoto har också höjd priset.

Jag bor och jobbar för tillfället i Iran och kan säga att här finns det ganska gott om 5D MkII med eller utan kit till bättre priser. Det dyraste kitet jag kan köpa (som finns i butik just nu) kostar ca. 32000kr. men om man inte har så bråttom så kam man hitta samma kit för ca. 29000kr. eller billigare.

Tror ni att internationella priset kommer att höjas eller sänkas? Här sägs det att om man inte har bråttom så är det lönt att vänta nån vecka till. För några veckor sen skulle man betala ca. 35000kr. för samma kit här.

Vad säger Ni? Nu eller vänta!

En fråga till, vad händer med garantin? då jag flyttar snart tillbaka hem till svergie vill jag gärna ha garanti på kameran.

Hälsningar från soliga Teheran :)
 
Canon har inte världsgaranti på hus så garantin lär väl inte gälla här.
Är inte hundra på reglerna dock.
 
Dustin

Märkte att dustin hade annat pris förra veckan. Men nu har dom sänkt priset till 18 876 exmoms.

När jag bokade (2008-11-28) låg huset på 19 195 exmoms.

Vågar ju inte boka om nu.
 
Hej.
Beställde ett hus från netshop i söndags och fick det idag :)))
Dom har 2 hus på lager just nu.
//Jörgen
 
Och så var det kittet borta från marknaden.... Grattis till köparen, jag skulle precis gå in och trycka på köp.... grrrrr

Tackar =) Var iväg till Sveavägen på lunchen idag och plockade upp härligheten... nu leks det!
Med köplats 67 på Kungsholmsfoto (för 2 veckor sen) hade jag siktet inställt på sommaren. Men med lite flyt så löste detta sig oväntat smidigt!
 
Tackar =) Var iväg till Sveavägen på lunchen idag och plockade upp härligheten... nu leks det!
Med köplats 67 på Kungsholmsfoto (för 2 veckor sen) hade jag siktet inställt på sommaren. Men med lite flyt så löste detta sig oväntat smidigt!

Jag hörde på omvägar att det var ett riktigt måndagsexemplar som någon hade lämnat tillbaka :)
 
så är det någon som vet:

1. vad det verkligen beror på att det är så svårt med leveranser?

2. När släpper det ordentligt?
 
så är det någon som vet:

1. vad det verkligen beror på att det är så svårt med leveranser?

Det finns flera anledningar.

- Canon har budgeterat att det skulle säljas färre 5D Mark II än det gjorde. (de låg rätt med Eos 50D)

- Canon vill hålla en jämn tillverkningstakt samtidigt som efterfrågan inte är konstant.

- Det sker prioriteringar. Stora kunder i vissa länder gör att landsfördelningen ändras efter hand. Har har nog Sverige råkat illa ut. Och inom varje land prioriteras vissa kunder vilket påverkar fördelningen av de första leveranserna. De största tidningarna fick nått kamerahus direkt för att öka tron på Canon.
 
Om ni alla börjar avbeställa så skall ni se att det blir en annan ton i skällan.Då kommer nog snabbt det ramla fram kameror då massavbeställningar drabbar Svenska Canon... ..

Jag personligen skulle aldrig i livet sitta på kö för att tillverkaren inte gör tillgång möjlig i alla länder efter man "släppt" en produkt...Men det är jag det. Då bytte jag märke bara..För kameran är väl släppt?
 
Jag personligen skulle aldrig i livet sitta på kö för att tillverkaren inte gör tillgång möjlig i alla länder efter man "släppt" en produkt...Men det är jag det. Då bytte jag märke bara..För kameran är väl släppt?

Tycker du inte produktens egenskaper är viktigare än leveranstiden så är det förstås enkelt att resonera så. Sedan kan det ju finnas andra skäl till att man inte byter märke, att man kanske har väskan full med gluggar som man vill använda...

Nu är väl inte bara Canon som har kö när de släpper nya produkter. Nikon har definitivt haft samma problematik och det är inte ovanligt i andra sammanhang också. Försök få omedelbar leverans på en Ferrari när de släpper nya modeller så får du vänta mer än några veckor! Visst kanske man kan åka ner och handla en Toyota direkt i hallen istället men blir man nöjd med det?

Det är oftast en logistisk omöjlighet att möta den initiala efterfrågan på den här typen av produkter och det är väl naturligt att det blir lite stök i samband med introduktionerna.
 
Nu är det iofs ingen ferrari utan en massproduserad kamera.. Du skriver snudd så man blir frälst här och säljer sin Sony och köper en Canon....hehe...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.