Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mäta ljuset vid blixtfoto utomhus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joppe_72

Aktiv medlem
Jag har sökt på lite gamla trådar i mämnet, men inte lyckats finns ett bra svar...

Ska fotografera utomhus med studioblixt, hur grund inställer jag ljusmängd på blixen, kontra f. på kameran?
Har vana från studio, men där är det endast blixtljus som jag har, dvs för mig en enklare inställning.

Några bra tips eller idéer?

Tackar på förhand,
Johnny D.

Enklast är att testa några exponeringar och kolla resultatet på display (kolla även histogram och highlight-varning). Helt oslagbart som mätmetod tycker jag.

I grunden ställer du in rätt exponering för omgivningen (om du vill blanda ljus vill säga) tex 200/sek och bländare 8 (100 ISO). Du måste så klart se till så att slutartiden inte blir för kort för då synkar inte kameran och blixten. Sedan är det bara flytta blixten eller justera hur mycket kräm den ger. Ofta blir det bäst om man tar det lite försiktigt med blixten så den inte dominerar ljusflödet- Som tidigare sagts, skärmen och histogrammet är oslagbara.

Histogrammet och skärmen är två hjälpmedel men jag skulle inte kalla dom jättebra,

Visar inte kameran histogrammet i alla 3 kanaler kan ett fel i vitbalansen lura dig och dom flesta kameror visar bara histogrammet för sin jpg inställning. om du ändå inte tänker köra raw så är det kanske av mindre betydelse.

En ljusmätare är suverän om du har en.
Har du bärbar dator med en raw hanterare i kan du kolla bilderna i den,

Lee Varis anger medelvärdet 170 i RGB för hud på kvinnor som ett bra riktvärde lite lägre för män, det är lite hur du vill ha ljuset i huden.

Men jag håller med dom tidigare om att du behöver kolla allmän ljuset med kameran först för att veta var du ska starta,

Ska du fota med histogrammet så ta en bild utan blixten först och ta en likadan med blixt efteråt då kan du se vilket område du påverkat i histogrammet. men det är bra att ha kläm på vart du siktar i histogrammet för att veta att du är "rätt"

Histogrammet och skärmen är två hjälpmedel men jag skulle inte kalla dom jättebra,

Som med alla hjälpmedel måste man lära sig använda dom; då först blir de jättebra eller till och med suveräna.
Numer upplever jag att jag har full koll på vad jag gör när det gäller exponering av bilder.

Som med alla hjälpmedel måste man lära sig använda dom; då först blir de jättebra eller till och med suveräna.
Numer upplever jag att jag har full koll på vad jag gör när det gäller exponering av bilder.

Det är bra om du är nöjd, rent teknist har metoden dom brister jag påpekat om du läser hela mitt inlägg. Jag kan fördjupa det men det är inte det trådskaparen frågar om.

Jag kan bara hålla med om att Ljusmätare är A&O när det gäller fotografering speciellt ute och i synnerhet när man har blandljus. Solen har sin temperatur, blixtar sin och reflexskärmar en tredje eller fjärde beroende på vilken sida man använder. Det blir aldrig helt perfekt men jag gör gärna modellbilder och då finns det inga gränser för vad som är rätt eller fel. Däremot vill man ju gärna ha det så vackert som möjligt. Vackrast blir det när vi upplever exponering och färger på bästa(rätt), sätt.

Tore rådde mig till att köpa en ljusmätare för några år sedan. Det är en av mina bättre investeringar. Jag använder också gärna ett QP-Card vid fotograferingar för att sedan lättare kunna ställa rätt färger när jag sitter framför datorn med bilderna. Tack för de tipset Tore!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar