ANNONS
Annons

Hur lyckas jag med porträttbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

LizzieM

Aktiv medlem
Hur gör man för att få till ett riktigt bra porträtt i närbild?
Så att bilden blir riktigt riktigt skärpt, man ser varenda por i ansiktet?

Se exempelbilder (tryck på de 3 miniatyrerna för att förstora):
www.modellbilder.se/photosession.php?id=22451

Måste man ha speciell kamerautrustning eller kan jag till och med åstadkomma detta ändå med en vit vägg, lampor samt min Nikon D5000 + 18-55?
Vad ska jag ha för inställningar i så fall? Slutare, bländare, exponeringskompensation, blixtkompensation etc?

Använd lägsta möjliga iso samt en bländare någonstans kring 8-13 så borde du få så pass skarpa bilder som är möjligt med ditt objektiv. I kombination med en slutartid som inte är för kort heller, förstås. Så att du slipper undan skakningsoskärpa.

Använd lägsta möjliga iso samt en bländare någonstans kring 8-13 så borde du få så pass skarpa bilder som är möjligt med ditt objektiv. I kombination med en slutartid som inte är för kort heller, förstås. Så att du slipper undan skakningsoskärpa.

Nu har jag dock ett problem till.
Läge: Manuell med blixt
Det går inte att ställa slutartalet högre än 1/200. Varför?
Stänger jag ner blixten så går det.

Nu har jag dock ett problem till.
Läge: Manuell med blixt
Det går inte att ställa slutartalet högre än 1/200. Varför?
Stänger jag ner blixten så går det.

Därför att 1/200 är den snabbaste blixtsynkroniseringstiden på din kamera. Hittar du ett inställningsläge "FP" eller "high speed sync" i menyn för blixtstyrning? Då kan du få snabbare tider, men blixtljuset blir svagare.

Edit: Fast du behöver i regel inte snabbare tider än så med blixt - definitivt inte vid porträttfoto. Blixten "fryser" motivet.

Edit 2: Hittade lite info åt dig. Du har inget FP-läge, verkar det som, och då får du nöja dig med 1/200.
http://www.imaging-resource.com/PRODS/D5000/D5000FLASH.HTM

Senast ändrad:
Därför att 1/200 är den snabbaste blixtsynkroniseringstiden på din kamera. Hittar du ett inställningsläge "FP" eller "high speed sync" i menyn för blixtstyrning? Då kan du få snabbare tider, men blixtljuset blir svagare.

Edit: Fast du behöver i regel inte snabbare tider än så med blixt - definitivt inte vid porträttfoto. Blixten "fryser" motivet.

Edit 2: Hittade lite info åt dig. Du har inget FP-läge, verkar det som, och då får du nöja dig med 1/200.
http://www.imaging-resource.com/PRODS/D5000/D5000FLASH.HTM

Tack så mycket! jag har mycket att lära märker jag :)

Toppskärpan ligger med största sannolikhet på f/8 eller t.o.m något lägre beroende på vilken brännvidd du valt i zoomen
Jag tvivlar på att bländare 13 kommer att ge dig skarpare bild än f/6,3. Möjligen får du lite lite bättre kantskärpa på f/11 Jämfört med f/8 alltså.
Du får förstås större skärpedjup ju mer du bländar ner.

Senast ändrad:
Hur gör man för att få till ett riktigt bra porträtt i närbild?
Så att bilden blir riktigt riktigt skärpt, man ser varenda por i ansiktet?

Se exempelbilder (tryck på de 3 miniatyrerna för att förstora):
www.modellbilder.se/photosession.php?id=22451

Måste man ha speciell kamerautrustning eller kan jag till och med åstadkomma detta ändå med en vit vägg, lampor samt min Nikon D5000 + 18-55?
Vad ska jag ha för inställningar i så fall? Slutare, bländare, exponeringskompensation, blixtkompensation etc?

Man skall nog inte glömma att varje bild är noga utvald och kanske har personen lagt timmar i photoshop på att få bilden som den är.

Ojoj, de där var ju extrema bilder. haha

Mitt tips är att prova lite porträtt bilder för att se om de är "din grej"

Själv så har jag upptäckt att de är lätt de roligaste att fota om man får chansen. De blir grymt stor skillnad om du kör med ett fast objektiv i skärpan speciellt. (fast jag har aldrig kört studio på det viset)

Tyvärr så har din kamera inte nån inbyggd fokusmotor, annars skulle jag rekomendera nikons 85 1,8. (detta objektiv på din kamera ger inte nån autofokus)

Älskar de objektivet, vissa tycker att de är för mycket zoom, men jag gillar det =)

Ojoj, de där var ju extrema bilder. haha

Mitt tips är att prova lite porträtt bilder för att se om de är "din grej"

Själv så har jag upptäckt att de är lätt de roligaste att fota om man får chansen. De blir grymt stor skillnad om du kör med ett fast objektiv i skärpan speciellt. (fast jag har aldrig kört studio på det viset)

Tyvärr så har din kamera inte nån inbyggd fokusmotor, annars skulle jag rekomendera nikons 85 1,8. (detta objektiv på din kamera ger inte nån autofokus)

Älskar de objektivet, vissa tycker att de är för mycket zoom, men jag gillar det =)

Ja det finns mycket jag vill inhandla men tyvärr har jag för lite pengar för det just nu =( Ska se till att hitta ett bättre objektiv så fort jag har råd. Har tittat på makroobjektiv och är sååå sugen!

De är verkligen så, tyvärr blir de ju lite dyrt om man ska ha mycke fotogrejer.

Men kom ihåg att du kan lära dig mycket utan de "bästa" objektiven också. Så prova på.

Jag har själv aldrig provat macro, men jag har hört folk som har rekomenderat tamron dimacro 90.. http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8340

Ska både funka till porträtt och macro, är nog därför folk rekomenderar den. Men verkar ha lite seg autofokus, och även snäv om du ska använda den till annat.

Jag besluta mig för nikons porträtt glugg istället, för jag visste att de var porträtt jag helst av allt kör.. =)

Vill bara sammanfatta att ett rent macro är säkert snabbare och mer lämpat för detta, medan detta jag tipsade om är användbart lite bredare område, men kanske inte lika specialicerad.

Lycka till med fotandet, fortsätt söka och prova, jag tror detta blir bra.

De är verkligen så, tyvärr blir de ju lite dyrt om man ska ha mycke fotogrejer.

Men kom ihåg att du kan lära dig mycket utan de "bästa" objektiven också. Så prova på.

Jag har själv aldrig provat macro, men jag har hört folk som har rekomenderat tamron dimacro 90.. http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8340

Ska både funka till porträtt och macro, är nog därför folk rekomenderar den. Men verkar ha lite seg autofokus, och även snäv om du ska använda den till annat.

Jag besluta mig för nikons porträtt glugg istället, för jag visste att de var porträtt jag helst av allt kör.. =)

Vill bara sammanfatta att ett rent macro är säkert snabbare och mer lämpat för detta, medan detta jag tipsade om är användbart lite bredare område, men kanske inte lika specialicerad.

Lycka till med fotandet, fortsätt söka och prova, jag tror detta blir bra.

Tack så jättemycket, det ska jag göra. Har precis börjat fotografera och tycker redan det är superkul. Det här kommer nog bli en stor hobby för mig framöver ! och då är det värt att slösa lite pengar också. :)

Långt ifrån alla modeller som gillar porskarpa bilder, jag uppfattar att det snarast är tvärtom. Jag brukar plåta med min Nikon 85 1:4 som är ruskigt skarp och får till nästan 100% av bilderna använda photoshop-tekniker för att göra bilderna mindre "utlämnande" om bl.a naturliga ojämnheter i huden.

De exempel som du länkat till ovan är riktigt bra och jag gissar retuschören är duktig på partiell skärpehantering (finns en riktigt bra guide hur sådant fungerar i bl.a kamera & bild för några månader sedan).

Sedan är ju skärpedjup en viktig komponent; länkar en egen bild för att visa hur jag menar. Här är näsan oskarp men huden porskarp - ger känslan att huden är än skarpare.

http://farm4.static.flickr.com/3287/2607885259_69cb64dc4b_o.jpg

Happy shooting!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar