Annons

Hur lyckas i gymnastiksal?

Produkter
(logga in för att koppla)

lotelo

Aktiv medlem
Jag ska fotografera en barnmaskerad i gymnastiksal på tisdag. Tänkte använda 120-film men har bara 160NC eller Tri-x att välja på. Helst vill jag fotografera med färgfilmen men vad bör jag tänka på med blandljus från lysrör/fönster? Tror ni jag kan få ett bra resultat med 160NC om jag pressar den? Jag kommer inte att använda blixt.
/Lotta

Det är en svår situation att fotografera under dessa förhållanden speciellt om föremålen är i rörelse. Om fönstren släpper in mycket ljus kan de gå om du pressar filmen till 800 asa. Resultatet kan bli grynigt. Lysrörens gula ljus kan man filtrera bort med blå filter men då tappar man cirka två stegs ljus . Om det är grön matta på golvet brukar den ge färgstick som inte är bra. Lycka till
LG Malmquist

Blev lite fel där. Tidigare har jag lyckats skapligt under ungefär samma förhållanden med superia 800. Skillnaden nu är att ljuset utifrån skiljer sig på så sätt att det är betydligt mindre än på våren. Fönstrena är riktade mot en skolgård som delvis lyses upp av en jättestor spot från ett av hustaken redan vid den här tiden. Ljuset från den går rakt in i gympasalens fönster. Dessutom är oddsen för snö rätt stora och vit mark förändrar ju också ljuset, särskilt eftersom ett stort fönster går från golv till tak. Golvet är grönt. Två steg nedåt borde väl bli väldigt svårt att lyckas med från 800 så blåfiltret är uteslutet. Börjar misstänka att jag tagit mig vatten över huvudet. Kanske får lov att köra 35mm med superia 800 och hoppas på det bästa. Tack för dina råd LG.
/Lotta

Hej Lotta
Jag har i helgen fotograferat med 1600 asa film som jag köpte av min lokala handlare imorgon så kan jag se resultatet. kanske det är något för dig. när skall du fotografera? kanske kan jag skicka film till dig om du inte hittar den där du bor. den borde gå att pressa ytterliggare
LG

Vad snäll du är:) Här i Karlstadtrakten finns det ingen handlare som säljer 120-film så att få tag i det annat än via webben är svårt. Klart jag kan ringa Yfo och se om de kan skicka ut omgående vid köp, fotograferingen är på Tisdag 14.30. Annars köper jag jättegärna någon rulle av dig om det är 120-film du har. Hoppas dina bilder blev bra.
/Lotta

Kom på att 1600 superia i 135-film finns att köpa här. Men till den kameran har jag inget blåfilter, vilket jag har till Mamiyan och blåfilter finns ju inte att köpa här. Vilket dilemma, jag får nog kontakta Yfo hur det än blir ser det ut som.
/Lotta

Lotta !

Tänk på att Superiafilmer har ett extra cyanlager som gör det möjligt att fotografera med bättre resultat i blandljus. Denna möjlighet har ej Kodak filmen. Antingen blir det gult eller grönt av lysrören , eller så blir det gul/grönt.
S/v skulle få dig att slippa tänka på blandljuset.
Varför inte använda REALA ? Är det FÖR mörkt ?
Superia 400 är ju bra också om du behöver en snabbare film.

;- )

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar