Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur luskar en novis ut vilka objektiv som fungerar med en Nikon D50?

Produkter
(logga in för att koppla)

inquam

Ny medlem
Hej

Har en Nikon D50 som blivit liggande väldigt länge då standardobjektivet som följde med när vi köpte den gick sönder. Den kärvade på något sätt inuti och interna sladda kom i kläm osv.
Har länge funderat på att köpa något/några andra objektiv till den. Men då man är novis och mest köpte kameran för att ha något att ta bilder på familjen och naturen med så blir det lätt en jungel att försöka lista ut om ett objektiv passar eller inte.

Hur avgör jag om ett objektiv fungerar med min D50 eller inte?
Tänkte försöka hitta något/några enkla objektiv via tradera eller liknande för att bara komma igång igen. Sett en del som "kanske" passar för några hundralappar upp till tusenlappen. Så letar inte efter 20.000 objektiven :)

Alla Nikonobjektiv passar om de inte är väldigt gamla. Autofokus får du med de som heter AF-S. Andra märken som Sigma och Tamron passar också om du bara köper just för Nikon men då kan beteckningarna vara andra. Se till att autofokusmotorn är inbyggd i objektivet (AF-S). /Frode

Alla nikonobjektiv eller t ex Sigma och Tamronobjektiv med nikonfattning fungerar med D50. Det huset har inbyggd fokusmotor så det är inget du behöver tänka på. Hade en D50 och använde normalzoomen Sigma 17-70mm 2,8-4,0 på den och var väldigt nöjd med den kombinationen. Vill du ha billigare ändå kan det kanske vara bra med ett nikon 35mm men det är mer begränsande eftersom du inte kan zooma in och ut.

Hej

Har en Nikon D50 som blivit liggande väldigt länge då standardobjektivet som följde med när vi köpte den gick sönder. Den kärvade på något sätt inuti och interna sladda kom i kläm osv.
Har länge funderat på att köpa något/några andra objektiv till den. Men då man är novis och mest köpte kameran för att ha något att ta bilder på familjen och naturen med så blir det lätt en jungel att försöka lista ut om ett objektiv passar eller inte.

Hur avgör jag om ett objektiv fungerar med min D50 eller inte?
Tänkte försöka hitta något/några enkla objektiv via tradera eller liknande för att bara komma igång igen. Sett en del som "kanske" passar för några hundralappar upp till tusenlappen. Så letar inte efter 20.000 objektiven :)

http://www.kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm#dslr

D50 fungerar med alla AF-objektiv och senare (AF-D, AF-S osv), vilket är objektiv gjorde efter 1986. Med andra ord är allt som säljs idag nytt samt nästa allt som säljs begagnat fullt fungerande på din kamera.

Vill du lägga pengar på hobbyn rekommenderar jag också en uppgradering så småningom, då enormt mycket har hänt under de nästa tio år sedan D50 släpptes. En begagnad D7000 tillexempel säljs för runt 4000 riksdaler och kommer fungera med alla objektiv du köper till D40, men är en betydligt mer kapabel kamera (3 gånger så många bilder i sekunden, 3 gånger fler pixlar, 3 gånger längre batteritid, 3 gånger bättre skärm, bättre AF, mer manuella kontroller....)

Alla Nikonobjektiv passar om de inte är väldigt gamla. Autofokus får du med de som heter AF-S. Andra märken som Sigma och Tamron passar också om du bara köper just för Nikon men då kan beteckningarna vara andra. Se till att autofokusmotorn är inbyggd i objektivet (AF-S). /Frode

Som skribenter ovan påpekat så är det så att D50 faktiskt har fokusmotor i huset, så det räcker att objektiven är av AF-typ för att få full funktionalitet. Den är den enda digitala spegelreflexen från Nikon med en kommandoratt och fokusmotor i huset, så den är lite av en udda fågel.

Som skribenter ovan påpekat så är det så att D50 faktiskt har fokusmotor i huset, så det räcker att objektiven är av AF-typ för att få full funktionalitet. Den är den enda digitala spegelreflexen från Nikon med en kommandoratt och fokusmotor i huset, så den är lite av en udda fågel.

Självklart, fel av mig. /Frode

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar