ANNONS
Annons

Hur ljussätter man en sådan här bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

micke80

Aktiv medlem
Jag skulle gärna vilja få idéer om hur man i studion ljussätter modellen för att få ljuset som på bilden under länken nedan (som jag iof misstänker är taget med naturligt ljus från ett fönster el.dyl.). Såg bilden i en tidning och fastnade för hur ljuset tog fram dragen i ansiktet. Tyvärr kommer jag inte ihåg vare sig vilken tidning eller fotografens namn men jag hoppas att han/hon inte misstycker för mycket.

http://utblick.com/exempel/9681web.jpg

Tacksam för alla svar!

/Micke

(engelskt tangentbord)

Skulle jag dra till med en chansning skulle jag sega softbox fron venster och reflektor po hogersidan
...ren gissning, jag anvender sellan son utrustning

Tack för dina tankar ändå Simon, det var ungefär det jag var inne på också så det känns bra att att få en extra "röst" ;o)

/Micke

Ett tips är att kika i ögonen som återspeglar vad som belyser personen.
Ofta ser man om det då är studioljus eller ej.

Att det inte är studioljus hade jag nog rätt klart för mig från början (kikade just i ögonen där jag tycker mig se ett fönster el.dyl.) men jag skulle vilja få samma effekt i studion för att kunna använda till porträtt. Därav frågan...

/Micke

För att efterlikna fönster som på bilden får du simulera ett allmänljus, dvs studsa blixten på en stor yta, vägg, tak eller så.

Att din exempelbild har en svag skugga på vänster sida beror nog på att fotografen skymmer ljuset lite.

Sen om du vill ha samma typ av ögonreflex så får du trixa lite i Photoshop ( om nu inte ditt eget rum duger ).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar