Annons

Hur ljus skärm vid bearbetning

Produkter
(logga in för att koppla)

Mcnab

Aktiv medlem
Man kan ju ställa in ljusstyrkan på skärmen och nu undrar jag hur ni andra gör när ni labbar i tex LR
Jag själv kör på min MBP max ljusstyrka på skärmen. Men då är väl risken att gemene man som inte har max på sina skärmar, får en mörkare bild när de tittar på bilderna.

Hur gör ni andra?

Kör själv med Pantone Huey som automatiskt justerar ljuset
allt eftersom ljuset i rummet varierar.

Man kan också ta en bild man är nöjd med ljusmässigt, titta på den
i dagsljus, lampor med dagsljustemperatur, och justera ljusstyrkan på skärmen efter den.

MVH Julle.

Jo visst justeras ljuset automatiskt. men då kan det ju bli att jag ökar ljuset i bilden istället för att för att öka ljuset på skärmen. Eller är jag helt ute och visslar igen :)
Har inte 2 olika datorer för att se bilderna på.

Ljuset i bilden håller du ju koll på via histogrammet i Lightroom.
Klickar du på den högra övre pilen så markeras ju ev utbrända högdagrar med rött.
Men det kanske du vet?

MVH Julle.

Hmmm.... jo men har mest kollat på bilden isig och kört med fullt ljus på skärmen.
En del att lära där med.....

Jag tänker gissa att du inte skriver ut så många bilder? Max ljusstyrka är som regel väldigt mycket för mycket.

Se det såhär: När jag fick mina skärmar konstaterade jag att ljusstyrkan kunde ställas från 0-100 (såklart). Skärmen levererades inställd på 70. Jag fick sänka den till 7(!) innan min Spyder ansåg att jag låg i närheten av 120cd/m²

Varför levereras skärmar instllda så nu då? Enkelt: För att de skall "se bra ut" när de står bredvid en massa andra skärmar i en elektronikbutik upplyst av hemska lysrör.

Likaså på min MBP. "standardljusstyrkan" är på tok för ljus.

För de bilder som jag enbart skall köra på webben har jag en tredjeskärm som (avsiktligt) är icke profilerad, och körs på fabriksinställningarna. Jag abvänder denna för att "testa" bilderna.

har bl.a en Lacie 324, i princip får jag köra ner ljusstyrkan i botten. speciellt när jag skickar in in till t.ex Blurb.
jag skulle vara försiktig vid redigering med för mycket kräm på bakgrundslampan.

Tackar för detta.
Får nog skaffa en vanlig skärm så jag kan hålla lite koll på hur det kan se ut hos gemene man.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto