Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur levererar ni digitalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lurch

Avslutat medlemskap
Hur levererar ni digitala bilder till kund? På CD/DVD? USB-minne? Via nätet?

Jag funderar på att köpa ny router och det finns ju routrar med inbyggd hårddisk som fungerar som NAS. Man kan alltså leverera bilder direkt över nätet (ftp). Men är det något som kunden vill ha?

Personligen skulle jag som kund uppskatta att få bilderna på ett USB-minne med fotografens logga på eller med ett visitkort uppladdat. :)

Själv är jag inte fotograf till yrket men levererar CD/DVD med ett snyggt omslag från eventet och kontaktinfo på baksidan.

FTP är smidigt och bra på många sätt men man bör nog ha i åtanke att teknisk kunnande och bandbredd inte är på topp hos alla.

USB vore ju trevligt om man kunde få personifierat (antar att det krävs en viss upplaga för detta).

Direkt nedladdning från min webserver är vanligast, jag mailar uppgifter till köparen så han/hon kan hämta filerna själv, och lägger med fakturan som PDF-fil i bilaga till mailet. Nästan alla kan hantera det idag, i något undantagsfall har jag fått posta en pappersfaktura.

Om bilderna är stora (TIFF, PSD), eller om köparen speciellt frågar efter det, så postar jag en CD/DVD-skiva med skrivbar framsida med logga, kundnamn m.m.

YouSendIt.com

YouSendIt.com brukar jag använda. Mycket enkelt och säkert. Zippa ihop bilderna i en mapp. Skicka i ett mail från Outlook. Mailet skickas som vanligt, men filerna laddas upp på YouSendIts site där mottagaren hämtar dem via länken i mailet.

Jag skickar alla bilder på det viset. Jag har sagt till YouSendIt att fråga mig så fort jag skickar ett mail som är över 5mb i storlek, om jag vill skicka med YouSendIt eller inte. Kan inte bli enklare.
Gratis är det också, om du inte inte använder det så ofta.

TFP/TFCD bilder levererar jag till modellen samma dag/kväll som bilderna togs. Oftast får modellen/muan CDskivan i handen innan hon åker hem. Färdiga bilder levereras på DVD med snyggt fodral. Vid försäljning av bilder skickar jag pdf-fakturan först och när den är betald får kunden ett lösenord och kan hämta bilderna på min server. Det ligger inte många obetalda bilder på min server ;-)
USB-minnen hade varit intressant om dom var ROM-minnen typ.

Jag har börjat använda DropBox! Släpp bilderna i en mapp på hårddisken och du får automatiskt ett enkelt webbalbum med publik länk. Zippa bilderna och släng i mappen så kan du skicka en länk direkt till zippen. Enklare kan det inte bli!

Mottagaren behöver INTE installera dropbox, de får en webblänk!

Upplösning digitalt?

Hej!

undrar vidare i ämnet hur ni levererar digitalt vilken upplösning ni använder. Svaret jag vill ha är inte 300dpi el. liknande då jag inte är ute efter en superupplösning till kund utan snarare vad som är schysst att leverera för skärmvisning så att kunden inte blir besviken samtidigt som jag har koll på att de köper förstoringar och liknande av mig vilket gör att den digitala produktionen inte blir ett stort minus? Någon som har något bra råd?

tacksam för alla svar.

mvh Henrik

Hej!

undrar vidare i ämnet hur ni levererar digitalt vilken upplösning ni använder. Svaret jag vill ha är inte 300dpi el. liknande då jag inte är ute efter en superupplösning till kund utan snarare vad som är schysst att leverera för skärmvisning så att kunden inte blir besviken samtidigt som jag har koll på att de köper förstoringar och liknande av mig vilket gör att den digitala produktionen inte blir ett stort minus? Någon som har något bra råd?

tacksam för alla svar.

mvh Henrik

Om någon hade svarat "300dpi" hade detta varit en okunnig person. Dpi är endast intressant vid utskrift, och är fullkomligt ointressant så länge bilden ligger och visas på datorn.

Men det beror ju helt och hållet på vad som övrenskommes med kund. På mitt senaste uppdrag skulle det vara i fullstorlek. Ibland har jag levererat 1024px på längsta ledd.

Om du tänker på typ porträtt och liknande så hade inte jag levererat digitalt större än absolut max 1024px på längsta ledden, om det var så att jag räknade med att sälja kopior.

Först och främst tusen tack för ditt svar.

Nu kan det bara vara min okunnighet som visar sig igen
men då menar du att du levererar 1024px längsta sidan
vid skärmupplösning 72 px/inch? Eller?

Betyder detta att utskrifterna inte blir att räkna med
i vilka format? Bara de större eller även de mindre,
förutsatt att jag förutsätter att de vill skriva ut själv
eller använda tredje part vi framkallning?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar