Annons

Hur laga hål i ridåslutare?

Produkter
(logga in för att koppla)

dentan

Avslutat medlemskap
Jag har en Canon FTbn som tyvärr har ett par små hål i ridåslutaren. Dessa orsakar två mörka prickar på ett sv/v neg. Hålen är inte större än spetsen på en knappnål. En pålimmad tygbit kan lossna, och sedan är det ajöss med kameran för gott. Det jag hoppas på är tips om något som kan täta hålen utan att slutaren behöver demonteras alt tips om någon som kan veta mera. Medlets egenskaper bör nog likna silikonets (hård tät yta och ändå smidig).
Tack på förhand.
Dennis
 
En intressant fråga. Jag her flera kameror med tygridåslutare, den äldsta är en Spotmatic från -67. Hittills har jag klarat mej från problem med ridåerna, men den dagen kan komma då jag också upptäcker ett hål i ridån. Ridån är ju tillverkad av tyg, troligen siden, och bestruken med gummi för att vara tät. Det man lagar med måste fästa gott mot gummit men inte skada det eller klibba men ändå vara mjukt. För att täppa till hålet behövs bara en bråkdel av en droppe av något lämpligt material.

Jag följer tråden med intresse och hoppas att någon har ett bra svar.
 
Nej - nej - nej - det har för hög viskositet. Det är stört omöjligt att få till en liten droppe av Liquisole - det avsett att "spacklas" på.
 
dentan skrev:
Jag har en Canon FTbn som tyvärr har ett par små hål i ridåslutaren. Dessa orsakar två mörka prickar på ett sv/v neg. Hålen är inte större än spetsen på en knappnål. En pålimmad tygbit kan lossna, och sedan är det ajöss med kameran för gott. Det jag hoppas på är tips om något som kan täta hålen utan att slutaren behöver demonteras alt tips om någon som kan veta mera. Medlets egenskaper bör nog likna silikonets (hård tät yta och ändå smidig).
Tack på förhand.
Dennis
Kolla med proffsen vad man kan göra-Werner Schaden på Lp foto exvis..
 
flat black pliant air liquid rubber

Tack för alla svar!
I morgon ringer jag Werner Schaden.
Från USA har jag från en leverantör till kamerareparatörer fått följande svar:
You can try a flat black pliant air liquid rubber, som jag tolkar som matt svart smidigt/böjligt flytande gummi.
Det verkar alltså finnas hopp. Jag återkommer när något nytt inträffar och idéer och förslag är givetvis välkomna under tiden.
Dennis
 
Jag skulle utgå från kontaktlim (lösningsmedelbaserat)
spä ut med vad det nu är löst i
(aceton,bensin,terpentin)?

prova på lämpligt tyg för att få rätt spädning.
Det måste flyta ut inte droppa sig.

När (om) man vet ungefär hur utspätt det ska vara
skulle jag tillsätta svart färg i form av pulver
(kimrök?) återigen prova hur mycket pulver det går att tillsätta.

Det är förmodligen billigare (nästan) att hitta en begagnad kamera med fungerande slutare.
Men det är naturligtvis inte alls lika kul!

Lycka till
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.