Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur lösenordsskyddar man en mapp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rocksteady

Aktiv medlem
jag ska ge bort porträtt i 50-årspresent till min käre mor men är rädd att hon ska hitta dom på datorn innan jag har hunnit göra det färdigt så nu undrar jag hur man kan lösenordsskydda en mapp så att man inte kan öppna den utan lösenordet. jag kör win xp home

MVH / Albin Grind
 
Är det en möjlighet att komprimera mappen och lösenordsskydda den?
Gömma mappen någonstans?


Jag skulle satsa på att komprimera och sätta lösenord på filen!

Lycka till!
 
Windows har inbygt stöd för lösenordsskydd av mappar, om hårddisken är formaterad som NTFS. Men det är krångligt ändå.

Det enklaste sättet är att skapa en komprimerad mapp (zipfil) som du lösenordsskyddar.

Skapa en komprimerad mapp genom att högerklicka och välja Nytt->Komprimerad Mapp

Skriv in ett passande namn på den komprimerade mappen. Ändra inte filändelsen.
Dubbelklicka sedan på den nya komprimerade mappen, så får du upp ett explorer-fönster för den. Dra över de filer du vill lösenordsskydda genom att "dra över" dem till den nya mappen, samtidigt som du håller in shift-tangenten. Om du inte håller in shift så kopieras filerna bara, och då kommer orginalfilerna att ligga oskyddade.

Sedan så går du på Arkiv->Lägg till ett lösenord i det fönstret som visar filerna i din komprimerade mapp. Färdigt :)

För ännu mer känsliga filer kan man sedan flytta den komprimerade mappen till någon systemkatalog, byta namn på den till något systemaktigt, och ta bort filändelsen :) Då ska det _mycket_ till innan någon hittar den. Och skulle någon trots allt hitta den så är den lösenordsskyddad :)
 
tack för hjälpen..
nu ska det sägas att min mor inte är en hacker precis så det skulle nog funka att bara skriva "temporära filer" eller nått, men för säkerhets skull.

tackar
 
Ladda hem TrueCrypt (http://www.truecrypt.org/) och skapa en krypterad hårddiskfil som du sedan monterar som en egen enhet.

Sedan jobbar du mot den som vilken annan hårddisk som helst och när du är klar så avmonterar du den och kvar är en oläsbar fil på din ordinarie hårddisk.

Glöm för allt i världen inte bort lösenordsfrasen för utan det är det kört.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.