Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur lösa detta? Små jobb som arbetslös..

Produkter
(logga in för att koppla)
Bluedude skrev:
Ingen fara jag tar inte illa upp, det är ju inte jag som skrivit regelverket. jag är bara en vanlig anställd som alla andra ;)

Anledningen till att man tagit dom regler man har gjort är för att man beslutat att a-kassa inte får användas som "resurs" när man drar igång en verksamhet. Man får inte använda a-kassa som utfyllnad innan ett företag bär sig. Den rätta vägen är i så fall att söka om "starta eget bidrag" via arbetsförmedlingen.

En företagare som "lever" på a-kassa kan rubba marknaden och ställe till med besvär för de företagare som försörjer sig själva. Man vill helt enkelt att företagarna skall agera på lika villkor.

Sedan är det ju inte sagt att alla lagar regeringen fattat är bra... men så ser det i alla fall ut.

Mvh
Frank

Ja jag misstänkte att dom tänkte så och det är en fin tanke, men skulle företagare få mer trygghet så skulle fler kunna våga testa att starta eget och det kan bara vara positivt för sverige, mer företagare = mindre arbetslösa och skulle ett företag gå bra så kommer dom också att anställa.

Jag frågade om "starta eget bidrag" en gång för några få år sedan, arbetsförmedlingen skrattade åt mig då jag inte var långtidsarbetslös och inte över 40-50år. Det var tydligen bara dom som skulle få stöd att driva igång företag som kan få sverige på fötter genom att blomstra och anställa arbetslösa. Nä men utbilda ännu fler nätverkstekniker eller nått som ingen har behov av istället.
Nä nu blev det politik, jag är ledsen för det men jag är så trött på yrkespolitiker som aldrig har haft ett vanligt jobb och som ska besluta om sånt här.
Tycker så synd om alla som jobbar på arbetsförmedlingarna som behöver sitta och följa dessa löjliga regler.

Nu har jag fått ur mig det, tack för ordet och förlåt att jag lämnade ämnet i denna tråd.
 
Vi är några stycken som sitter i samma båt på olika håll. Sist jag pratade med A-kassan så sa killen i luren att han också tyckte reglerna var helt puckade, men följa dem måste man ju ändå.

Men det är lite udda att Sverige som land faktiskt skapar ett beroende hos de arbetslösa att faktiskt vara arbetslösa för att kunna klara sig. Ger man sig på att försörja sig själv så har man ställt sig utanför systemet och ska därför straffas på alla möjliga sätt.

Visst finns det några som fuskar, det jag tycker är underligt är att man stiftar reglerna och lagarna för de enstaka som fuskar men att den stora majoriteten får lida. Det är sveriges byråkrati i ett nötskal när det gäller A-kassa och arbetslöshet.

Det som faktiskt också ställer en del av reglerna på ända är just att mycket av reglerna är ganska "mjuka" och det är upp till de enskilda handläggarna att tolka dessa mot de enskilda personernas fall. Vilket alltså kan resultera i helt motsatta beslut om likadana fall.
 
Damocles skrev:

Men det är lite udda att Sverige som land faktiskt skapar ett beroende hos de arbetslösa att faktiskt vara arbetslösa för att kunna klara sig. Ger man sig på att försörja sig själv så har man ställt sig utanför systemet och ska därför straffas på alla möjliga sätt.
Håller fullständigt med.
För att starta företag krävs i princip att man får igång det på levnadsnivå omgående eller att man har anställning vid sidan av.
Startaegetbidrag finns ju iof men ges väl alltmer sällan (och oftast 6 månader.)

Ett system som gynnade nyfgöretagande eller som iaf satte mindre "käppar i hjulet" skulle kanske leda till mindre arbetslöshet i framtiden.
Tror nog det skulle gå att plocka fram alternativ istället för startaegetbidraget som skulle kunna vara både lönsammare (för staten) och mer givande för att skapa mer nyföretagande.

Låta folk starta företag på visstid jämte minskad men inte helt indragen A-kassa något år med ev. förlägning tror jag vore vettigare än dagens startaegetbidrag som bara delas ut till utvalda branscher och de som inte haft F-skatt före starten av sitt "riktiga" företag
Minskad A-kassa i det fallet skule kanske kunna vara en procentuell minskning per månad eller ställas i proportion till vinst.

(jag är oftast inte för bidrag men däremot för stöd.)
 
A-kassorna brukar godkänna att man tar en tillfällig arovdes anställning. Sen får arbetsgivaren utfärda ett anställningsintyg för dom timmarna eller dagarna där det står när och hur mycket man arbetat. Men kolla först med a-kassan. Dom agerar tydligen litet olika på olika håll.
 
Någon som vet om man själv kan ragga upp en arbetsgivare som är villig att ha en som praktikant? Dvs. att det inte kostar arbetsgivaren något utan min "lön" är den a-kassa jag får? Edit: Har för mig att man kan va praktikant i tre månader eller nåt sånt...
 
När det gäller a-kasse regler så finns det endast ett enda regelverk och det gäller för samtliga kassor i sverige.

Dock är inte samtliga regler lika utfylliga så vissa av dom kan ge upphov till "tolkning". Dock är det så att man i så fall bör följa SO´s rekomendationer (Arbetslöshetskassornas Samorganisation) eller så följer man domar som kommit i Länsrätten.

Räcker inte detta så kan det finnas praxis som utövas av kassorna. Därför är det så viktigt att du kollar just med din a-kassa.

Enda sättet att få ändring i regelverket är att överklaga liggande beslut eller lämna in klagomål till SO, AMS eller din a-kassa. Det är ju så dom får veta att dom kanske bör kolla vissa regler och tänka om.

Och sist men inte minst. Bara för att man är anställs dom handläggare på en a-kassa så måste man inte alltid gilla de regler som finns och det är inte alltid man håller med om dom heller. Men man är trots allt bara en anställs som är till för att följa de regelverk som ligger.

Så klaga inte på era handläggare när inte beslut tas som inte alltid blir så som ni vill ha dom. Handläggarna e människor dom också, och det är inte dom som bestämmer reglerna och lagarna. Ha gärna det i åtanke och lämna helre in era klagomål till själva kassan, till SO eller till AMS.

Lycka till med era företaganden.

Mvh
Frank
 
Jo en sak till jag glömde säja men som är viktig:

Handläggarens roll på a-kassan är INTE till för att hindra folk från att få sin ersättning.

Handläggarens roll på a-kassan är till för att HJÄLPA de arbetslösa och att se till att dom får den hjälp och ersättning dom har rätt till enligt det regler och den lag som gäller. Så fyller man de krav som är fastställd och man följer de regler som finns så har man rätt till sin ersättning.

Trevlig helg på er allihopa

Frank
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.