Annons

Hur låter d90s sensor dammborttagning?

Produkter
(logga in för att koppla)
kolla lite längre upp på denhär sidan så ser du vad nikon skrev till mig :)
Aha... Inget definitivt fel alltså, men kan tyda på det.

Som svar på din fråga - när jag har lämnat in kameror har det iallafall tagit några veckor att få dem fixade. En snabb koll om det tyder på något fel kanske går snabbare, men räkna inte med det.
 
Aha... Inget definitivt fel alltså, men kan tyda på det.

Som svar på din fråga - när jag har lämnat in kameror har det iallafall tagit några veckor att få dem fixade. En snabb koll om det tyder på något fel kanske går snabbare, men räkna inte med det.

*Suck* några veckor :( jobbigt att vara av med kameran så länge.. har ju precis köpt den.. verkar vara nått glapp i objektivet med.. :( Jag som trodde Nikon var bra kvalité
 
Jag är själv nybliven D90 ägare men har inte något direkt ljud vid rengöring, men vad har du för glapp i objektivet menar du och vilket objektiv ?
 
Jag är själv nybliven D90 ägare men har inte något direkt ljud vid rengöring, men vad har du för glapp i objektivet menar du och vilket objektiv ?

kanske blir lite off topic nu men får felmeddelande F-- med jämna mellanrum när jag fotograferar. Jag har 16-85 objektivet, när jag vickar på objektivet så funkar den en stund.
 
Har du verkligen satt objektivet i klickläget, mitt 18-105 går inte att vicka någonting.
Kan det vara så att spegeln kommer emot objektivet som orsakar även ljudet vid rengöring ?
 
Aha... Inget definitivt fel alltså, men kan tyda på det.

Som svar på din fråga - när jag har lämnat in kameror har det iallafall tagit några veckor att få dem fixade. En snabb koll om det tyder på något fel kanske går snabbare, men räkna inte med det.

Förresten har du skickat in din kamer på Check and clean? ifall de har kollat den borde de ju sagt till om det var nått fel att den lät så?

Har du verkligen satt objektivet i klickläget, mitt 18-105 går inte att vicka någonting.
Kan det vara så att spegeln kommer emot objektivet som orsakar även ljudet vid rengöring ?

Ja objektivet har klickat fast men det går fortfarande att vicka det lite i det låsta läget. spegeln rör sig inte vid rengörning och sitter heller inte nära objektivet. låter likadant utan objektiv.
 
Har testat hålla brosans D60 mot örat o startat rengöringen. Hörs absolut inte ett knyst, hur tyst det än är i omgivningen.
 
kanske blir lite off topic nu men får felmeddelande F-- med jämna mellanrum när jag fotograferar. Jag har 16-85 objektivet, när jag vickar på objektivet så funkar den en stund.

Först, angående ljudet när man startar/stänger av D90, även jag har det ljudet, men tror på det vissa säger att det låter på alla D90 men eftersom det är ett så högfrekvent ljud så uppfattas det inte av de lite äldre/med lite sämre hörsel. Hade jag varit du hade jag INTE skickat in kameran för detta "felet", kan med ganska stor säkerhet säga att du bara kommer att få tillbaka den med resultatet att de inte hittat nåt fel.
Om du ändå känner dig osäker så åk till nån affär som säljer D90 och lyssna på dom om det är samma sak.

Angående OT-felet du skrev om, läs här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=102313
 
Det kan ju vara lite förargligt med damborttagning på sensorn om du har kvinnliga modeller som du tänkt fotografera.

Förlåt, jag var bara tvungen.
 
Jag tog av objektivet och lyssnade in i huset samtidigt som jag tryckte på dammborttagning. Jag hörde ett svagt, klickande ljud, eller som ett tyst prassel ur huset. Man får förmoda att det är som det ska då. Har man gluggen på så hörs inget. Tror inte att det går att höra det även om man har spädbarnshörsel, men man vet ju aldrig. Spädbarnen har ju å andra sidan så svårt att uttrycka sig... :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.