Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur låter d90s sensor dammborttagning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Scourge

Aktiv medlem
Köpte en D90(EU-modell) som jag sedan hävde köpet på. nu har jag köpt en Svensk D90.
Jag lade märke till att jag hör dammbrttagningen varje gång jag startar den och stänger av den. Jag hörde inget på den förra moddellen och kollade även att den var på.
Det låter som två små gnisslande ljud efter varandra.

Är detta Något ni som äger denna kamera känner igen?
Borde jag reklamera den?
Var det kanske den första kameran som inte funktionen funkade på alls?
 
då kanske det är denna som är fel då. som sagt så försökte jag lysna efter den på den tidigare modellen jag hade men hörde heller inget. kanske ska maila nikon å fråga..
 
Jag har en D300, som har ett liknande högfrekvent ljud då den rengör. Tror inte det är något fel - det verkar nog funka ivartfall, har sällan problem med damm.
 
Hörs inget på min D90. Låter det bara när du startar och stänger kameran eller även när du kör 'rengör nu' via menyerna?
 
Håller jag min D300 mot det öra som jag hör bäst med kan jag urskilja ett oidentifierbart svagt razzel, men helt säker är jag inte om det kommer från kameran, det razzlar och gnisslar från varje rörlig del från kroppen numera, och jag skulle inte bli förvånad om det startas upp en gnissel&razzel verkstad i örat också

/kent
 
Jag har en d300 och jag hör detta ljud när sensorn rengörs, jag skulle gissa på att de som inte hör ljudet inte gör det pga av den höga frekvensen vilket i sin tur beror på lyssnarens höga ålder;)
 
Nu fick jag svar från Nikon support:

Nikon sa:
Hej Hannes,

Ja det kan vara fel på kameran. Men för att konstatera det till 100% så behöver vi ha in den på reparation för kontroll.

Så jag får väl skicka in den då å se vad de säger.
 
På min är det ett lågt, högfrekvent litet "gnissel" - hade jag aningen sämre hörsel på höga frekvenser skulle jag nog inte höra alls.
 
Funny, nu verkar det som om över hälften på denna tråd måste lämna in kamerorna på rep då vi inte hör något... Seriöst - hur högt låter ljudet? Jag hör nada, noll, inget.

Det är ju fel när det låter.. så ni som inte hör något behöver inte göra nått. hur lång tid brukar det ta för nikon att kolla kameran när man skickar in den?
 
Har du kollat med Nikon, har de sagt att det är fel?

Jag har inte ens funderat på att det där skulle vara något fel, tycker det bara är bra - så vet man att den gör något :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.