ANNONS
Annons

Hur låta kunden välja bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

mkjo

Aktiv medlem
Jag har fått frågan (av en person som jag inte direkt känner, ska kanske sägas) om jag är intresserad av att fotografera dennes hundar. Hon är beredd att betala, men vi har inte pratat igenom exakt vad hon vill ha för bilder eller sagt något om prisläge. Förmodligen så handlar det på sin höjd om något dussintal levererade bilder på papper, eller mellanupplöst för visning på dator, samt användning i låg upplösning på hennes hemsida.

Nu är min fråga: hur ska jag i så fall gå till väga rent praktiskt? Självklart förutsatt att det över huvud taget blir av.

Jag kommer naturligtvis att göra en första grovsortering själv, för att gallra bort de värsta stolpskotten, men det kommer förmodligen ändå att bli betydligt fler bilder kvar än vad hon är intresserad av. Jag tänker mig att det kan vara rimligt att sätta en prislapp per slutlevererad bild inklusive i tillämpliga fall användningsrättigheter (eventuellt med mängdrabatt), samt reseersättning ifall hon vill ha bilderna tagna någon annan stans än där jag ändå råkar befinna mig av andra skäl, men ingen grund- eller timavgift av något slag. Låter det som ett rimligt upplägg? Ha i åtanke att jag inte är professionell fotograf. Själva fotograferingen går förmodligen ganska fort, dvs på sin höjd 1-2 timmar, men sen är det ju efterarbetet ovanpå det för att få levererbara bilder.

Ska jag, efter min grovsortering, erbjuda något slags provkarta där hon själv får välja vilka bilder hon vill ha (och jag ska lägga fokus på efterbehandlingen av)? Eller ska jag sätta ihop ett färdigt "album" med ett överenskommet antal bilder och leverera mer eller mindre enligt devisen "allt eller inget"? Vad är egentligen normalt förfarande? Alla har ju dessutom olika uppfattning om vilka bilder som är bra respektive mindre bra, vilket komplicerar att sätta ihop ett färdigt album.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar