Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur långt tele behöver man?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du bör definitivt ha ett hus till. Att stå och byta vidvinkelt för att sätta på telet när det kommer en isbjörn är väl inte så lyckat. Eller när det är sunkigt väder. Då blir nog inte bilden tagen. Nej, ett litet smidigt crophus (typ 30D/40D) att alltid ha på det långa telet (som hänger eller ligger skjutfärdigt) är nog melodin.

sen när blev 30d och 40d små smidiga crophus? De är ju som 5d:n nästan.

skratt***
var fick jag Island ifrån tro?

hur som haver så tror jag att det viktigaste objektivet också på Grönland blir vidvinkeln,, om man ser till generellt foto alltså.

men där har jag (tyvärr) ännu inte varit.

rengöringsutrustning

Var ute och provade att fotografera med tummvantar idag. Något litet verktyg måste jag fixa för att kunna ta upp batteriluckan och byta batteri. För det går inte med tummvantar på. (att ta av vantarna i -30 -40 känns inte som ett alternativ). Det verktyget skall också klara av att "öppna" gummiläppen för trådutlösarens anslutning.

Efter att ha tittat på en film om hur man rengör objektiv / sensor så får man väll fixa iordning något rengörningskit också. Det yrde rätt mycket snö idag och ryggan får sin beskärda del av naturen. Så kameravård på kvällen innan sömn känns som en bra rutin.

Har börjat fundera på att ta med 30D (till telet enligt rekomendering från tråden) samt att jag har beställt en 1,4X konverter. Mitt "problem" är att fotoutrustningen har passerat 8 kg nu.....

/Janne

Mina erfarenheter från Kangerlussuaq lite längre söderut vid midsommar är att det är gott om myskoxe som faktiskt är lättare att se än renar.

Oftast ser man dom på håll och räckte inte ens 800mm till på min 5D. Men understundom så såg vi dom på närmare håll från "bilen" och de är mindre rörliga i kylan så det borde vara möjligt att få till hyffsade bilder med 30D och 400mm eller FF 400mm + 1,4x med lite tur.

Glöm inte att hålla säkerhets avstånd ,-)

Polarräv Jorduggla etc var lite lättre att komma nära.

Köp Myskoxullsfingervantar på plats DYRA men exremt varma. Myskoxull är nog det varmaste du kan itta att göra plagg av. Det och ett par snygga sälskinnstumvantar borde hålla fingrarna igång ;-)

Efter att ha tittat på en film om hur man rengör objektiv / sensor så får man väll fixa iordning något rengörningskit också. Det yrde rätt mycket snö idag och ryggan får sin beskärda del av naturen. Så kameravård på kvällen innan sömn känns som en bra rutin.

Har börjat fundera på att ta med 30D (till telet enligt rekomendering från tråden) samt att jag har beställt en 1,4X konverter. Mitt "problem" är att fotoutrustningen har passerat 8 kg nu.....
/Janne

Att göra rent sensorn i ett tält kommer bli knepigt då det mest troligt kommer vara minusgrader i tältet (om ni inte eldar på med spritköket).
Andas du ut vid fel tillfälle får du en ishinna på kameran som kan vara mycket svår att få bort. Passa dig noga när du gör rent kameran.
Tänk på att när du är ute i minusgrader många dagar i sträck så äter kameran batteriet. Att vara ute några timmar är inte samma sak som flera dagar.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto