Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur lång slutartid???

Produkter
(logga in för att koppla)

Dagobert

Avslutat medlemskap
Gjorde mitt första försök på kvälls/nattfotografering i helgen som var. Jag har inte hunnit framkalla bilderna ännu så jag vet inget om resultatet. Så den här frågan borde kanske kommit tidigare!!!

I vilket fall som helst...hur lång tid bör man exponera motivet under en månklar kväll/natt för att få en bra bild??? Räcker 1 min eller ska man klämma till med 30 min??? De filmer jag använder mig av är T-max 400, Superia 200 och 400 och vid några enstaka fall använder jag mig av någon iso 100 film. Har funderingar på att testa iso 800 också för kvälls/nattmotiv.

Tacksam för några svar! :)

Månklar kväll..
Du skulle ha testat (offrat några rutor) med olika tider.Tiderna ligger oftast mellan 2 sek och 5 min beroende på filmkänslighet.Det är bara att pröva sej fram.

Jag tycker att du skall använda dig av nästa rulle till att strukturerat prova med olika tider.
Sätt tex bländaren till 5,6 på alla exponeringar för enkelhetsskull. Prova sedan med 1 min och dubblera. Mellan 5 min till 10 min skiljer det bara ett bländarsteg, lika så mellan 30 och 60 min; att tänka på.
Du måste även lägga på lite extra för reciprocitetsavvikelsen beroende på hur lång tid och vilken film.

Men som sagt, mitt tips är att offra en rulle på olika motiv vid olika exponering och SKRIVA ner respektive exponeringstid för att sedan kunna använda resulatet senare.

Boktips.
Night&Low-Light Photography, A Complete Guide
Bob Gibbons and Peter Wilson.

En 190 sidor lång faktabok om praktiskt taget det mesta om fotografering vid dåliga ljussförhållanden. Finns på antikvariat.

I boken finns det en ungerfärlig guide, men mman bör göra alternativexponeringar.
"Moonlit landscapes, 100 ASA, 1 min f2,8" Men längre tid när månen inte är "full or clear".

Tack föt tidstippsen!!
Ursäkta en ovetande, men vad är reciprocitetsavvikelse föt något???

Jag har tidigare "offrat", enligt min ekonomi, många rutor på ett och samma motiv med olika bländare eller slutartider när jag har fotograferat på dagtid och som jag har skrivit upp också. Problemet som jag ser det, är sen när jag "tvingas" lämna in det till ett labb. När jag får tillbaka bilderna är det ofta små eller inga skillnader mellan bilderna pga deras "kompensationsframkallning". Har försökt påtala detta till min lokala "framkallare" men de vill inte "lägga" ner den extratiden för de ha så mycket att göra ändå. Lite olidligt, men that's life. Ska prova någon annan i grannstäderna också snart!

Ska också försöka få tag på tippsade böcker, läsa är aldrig fel!!!

Tack än en gång :)

Använd alltid diafilm när du experimenterar. Då syns skillnaderna garanterat.

Reciprocitetsavvikelse (eller det vanliga men missvisande uttrycket reciprocitetseffekt) finns förklarat i en annan diskussion. Prova att göra en sökning.
Mvh/Acke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar