ANNONS
Annons

Hur lära mig PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Poppel

Ny medlem
Hallå!

Till att börja med tänkte jag höra mig för efter tips om hur man bäst lär sig PS. Jag gör för närvarande lektionerna i den officiella övningsboken från Adobe, men har svårt att applicera denna kunskap på mina egna försök. Så hur lär man sig bäst?

Någon som har förslag på bra böcker för att förstå "meningen" med de olika verktygen. Jag menar. Alfakanala mig hit och dit, men den där övningsboken förklarar verkligen inte djupt. Grunder i bildredigeringslära för att förstå varför verktygen är framtagna? Böcker på det mesta av värde av intresse.

PÅ SVENSKA
www.moderskeppet.se
En del gratis på sidan, och ännu mer att köpa på DVD
Mattias & Co är mycket duktiga och pedagogiska.

PÅ ENGELSKA
www.lynda.com
För $25 per månad får du obegränsad tillgång till 50000 videos om de flesta program
Finns massor om de olika versionerna av PS, Elements och Lightroom.

Ett allmänt tips: "gapa inte över för mycket" direkt, om du är nybörjare!
Små steg, öva och sedan några små steg till...
PS är enormt och det är lätt att tappa sugen om man tror man kan lära "allt på en gång"!

Jag tycker videoguider är mycket bättre, och oftast roligare, än att traggla med böcker! Då ser man direkt hur man ska göra, och blir förhoppningsvis både peppad och lite road av kunniga och pedagogiska instuktörer.

www.moderskeppet.se är ju den givna platsen att börja för oss svenskar, på www.lynda.com finns också precis hur mycket bra material som helst. I synnerhet Deke Mclellands kurser där tycker jag är riktigt trevliga att följa med i. www.totaltraining.com är ett annat alternativ.

Att googla på photoshop tutorial lär också generera hur mycket som helst, men då blir det förstås lite rörigare.

Per

Tack för edera fina tips. Jag ska kolla in sidorna!

Just det där med att "gapa över för mycket" är nog något jag gjort. Började som sagt med Adobes övningsbok och har snabbt dragit igenom lektion 1-5. Måste dock säga att det egentligen räcker för att känna mig bekväm med gränssnittet. Jag vet var verktygen finns och jag fattar innebörden av lager, masker och filter, även om finesserna förstås blir svårbegripliga ibland när man inte hajar vinken med att använda "alfakanaler", etc. Vadå kontrast och kanaler, liksom? Varför ska jag utnyttja dessa?

Nu har jag hursomhelst gjort min första övningsuppgift och det gick hyfsat efter ett gäng om och men. Fast det handlar förmodligen om kvantitet och tålamod. Practice makes perfect.

Jag måste också tillägga hur glad jag är över att Moderskeppet finns. Jag lyckades inte komma igång med böckerna jag hade. Det blev obekvämt på något sätt, och jag fastnade inte riktigt. Men med Moderskeppets videokurser har mycket lossnat. De har ju grundkursen som man kan ladda ner gratis, och sen kan man köpa till fler. Jag köpte "Kreativt Montage" och satt och sträckglodde på den som ren underhållning, och det gav mig en mycket bra inblick i hur proffs jobbar innan jag själv började prova exemplena i kursen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar