ANNONS
Annons

Hur länge klarar sig kemikalierna

Produkter
(logga in för att koppla)

lottath

Aktiv medlem
I outblandad pulverform/flytande. Har flera påsar och flaskor, men vet ej hur gamla de är, De har flera år på nacken, Kasta eller prova?

Du har ju inget att förlora på att prova!

Jag skulle tippa att de som är i pulverform (om i obruten förpackning) kan vara helt okej. Generellt sett, är det obrutna förpackningar och koncentrat så bör de vara okej.

Kan ju dock vara onödigt att förstöra en hel film bara för att prova framkallaren. Men du kan ju ta en filmremsa att testa med.

Fix kan du prova genom att lägga en filmremsa i ett glas med fixet och ta tid på hur länge det tar för filmen att bli genomskinlig. Är det under en minut så är det okej. Fixa sedan tre gånger den tiden när du ska använda det.

Ja, jag får väl prova med en liten bit, saken är den att jag har ej framkallat förut, så om det blir misslyckat så vet jag ju inte om det är jag som gjort fel eller om det är kemikalierna.

Det är såpass billigt med framkallare och fix att det inte finns någon anledning att börja hålla på med osäkra kemikalier första gången man ska framkalla.

/Henri

Det är sant, får ta och köpa, det är bara det att det blir aldrig av, det är så mycket annat hela tiden, men jag är himla sugen nu,,

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.