Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur länge håller film i kylskåp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Har hittat ny Fujifilm färg 200ASA i kylskåpet , plus en och annan svartvit rulle som är exponerad.
Den nya filmen har legat ca 10 år , medans den exponerade legat minst trettio år.

Oddsen för att filmerna går att använda?

Oddsen är goda. Polarforskaren Andrée, som aldrig kom till nordpolen, tog bilder på spetsbergen som framkallades 70 år efter de tagits. Liknande bilder har hittats på sydpolen och framkallats efter 100 år med gott resultat.
Oexponerad film från kylskåpet fungerar fint!

Har hittat ny Fujifilm färg 200ASA i kylskåpet , plus en och annan svartvit rulle som är exponerad.
Den nya filmen har legat ca 10 år , medans den exponerade legat minst trettio år.

Oddsen för att filmerna går att använda?

Jag hade 30 år gamla svartvita rullar i kylskåpet som jag lät framkalla - har inte skannat dom än, men det är definitivt någonting på dom.

Kort sagt: Jag tycker du ska framkalla dom. Inget att förlora (utom lite pengar då).

Färgfilmen går väl också att testa, kan möjligen förlorat lite "spänst" - inte vet jag, men att kasta den vore väl synd.
/T

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar