ANNONS
Annons

Hur länge håller en Digital systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

John.FR

Ny medlem
Jag undrar helt enkelt hur länge en Digital systemkamera håller. Alltså hur många år? ungefär om man sköter den väl.

Jag funderar också på att köpa en Nikon D70 begagnat inklusive: kit objektivet AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G IF-ED, 1 gig sandisk ultra II, väska, och alla tillbehör för 7500:-

Kameran är köpt i USA för ett år sen och använt ytterst lite enligt annonsen.

Är det en bra deal? eller är det bättre att satsa på att köpa nya grejer. Jag har ingen vidare koll och är lite skeptisk till att köpa begagnat. Priset lockar dock.

MVH
John.FR

Hej hej, en digital systemkamera håller lika länge som en modern analog systemkamera.

Priset tycker jag verkar högt. Du kan få kitet nytt i Sverige för under 10000 (minus väska och minneskort). Och det tycker jag verkar betydligt tryggare än att köpa begagnat från Usa.

Minneskort har gått ner rejält i pris, du kan köpa ett mycket snabbt 2Gb-kort på t.ex. Webhallen.com för 995. En väska kan du få för några hundralappar.

Vill du spara pengar och köpa begagnat, så gör det åtminstonde här i Sverige.

/Micha

Jo, den borde hålla för lika många exponeringar som en analog SLR i samma klass. Att många däremot tar oerhört många exponeringar på kort tid när dom kör digitalt var en annan sak men det är ju helt & hållet upp till användaren.

För egen del så fotograferar jag självfallet mer med min DSLR än jag någonsin gjort med film men är ändock ganska så lugn, ca 2700 exponeringar på ett halvår har det blivit vilket skulle innebära ca 12 rullar film i månaden så jag är är inte så orolig för att slutaren ska ge sig i första taget men självfallet så går den hårdare än vad mina analoger gått.

//Larsa

Kameran finns i Sverige, men det är nog sant som du säger. Har ändå väntat så pass länge så jag kan lika gärna vänta en månad till och köpa nya grejer istället.

Skall du ändå köpa begagnat så finns det program som utifrån en bild kan säga dig hur många exponeringar en kamera har gått. Kan vara bra att be om att få se sådan info. Jag levererade efter köparens önskemål det när jag sålde min D70s för en tid sedan.

/Jon

Spaceman Spiff skrev:
Skall du ändå köpa begagnat så finns det program som utifrån en bild kan säga dig hur många exponeringar en kamera har gått. Kan vara bra att be om att få se sådan info. Jag levererade efter köparens önskemål det när jag sålde min D70s för en tid sedan.

/Jon

Har du namnet på programmet och vet du var man kan få tag på det?

Mvh/Jari

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar