Annons

Hur kvalitets/funktions-kontrollera min D70?

Produkter
(logga in för att koppla)
overtune skrev:
Jag smiter in med en liten egen fråga här!
Ofta när fototidningar recenserar objektiv brukar dom säga att bara man bländar ner lite så är objektivet riktigt skarpt... Men vilken bländare är bra att köra på om man vill ha riktigt skarpa och fina bilder? (i t.ex. porträtt sammanhang m.m.)

Tänker du specifikt på AF50/1.8 så är bilderna riktigt bra från f/2.8, men vid f/4 börjar det bli ordentligt skarpt!
Andra objektiv som är som skarpast vid f/8-11 åker ordentligt på smisk av AF50/1.8 trots att AF50 kanske har bländare f/4.

Mvh
André
 
Okej tack så mycket...
Är det så att desto mindre bländare du har, desto bättre blir skärpan? Eller är det enbart på de högre bländarna som man märker av någon skillnad i skärpa?
 
Hej,

André, tack för rapporten!

Jag ska nog ta en liten tripp förbi Scandinavian Photo under nästa vecka och be dem skicka min kamera och objektiv till Nikon för justering. Det är synd att inte kunna använda en av mina favoritgluggar (50 1.8) för fotografering på avstånd på grund av något inställningsfel...

Mvh
Thomas




D.A.Ö skrev:
Tompa, jag tror du kan sluta oroa dig nu :)
För en halvtimma sedan knackade Schenker på dörren och levererade mitt AF50. Snabbt som attan har jag tagit ett par testbilder (på motiv på lite längre håll) som jag jämfört med de tidigare, och "HURRA!", för nu fungerar helt plötsligt fokuseringen med samtliga av mina objektiv!

Det är en oerhört märkbar förbättring med AF50, och de andra objektiven jag använder fungerar som tidigare. Antingen har jag haft tur, eller så var det helt enkelt någonting slappt i fokuseringen som tydliggjordes med AF50.

Enda orosmomentet som jag inte kan besvara ännu är huruvida kameran tillsammans med AF50 kommer leverera 100 bra av 100 tagna. Tidigare har jag nämligen fått typ 1/50 till 1/100 bilder där hela bilden varit oskarp (och nej, det har inte handlat om slutartider, rörelseoskärpa eller skakningsoskärpa). Precis som om kameran fått tuppjuck alltså...

Nåväl, nu är helgen räddad med kalibrerade grejer som äntligen ser ut att lira som de skall :)

Mvh
André
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.