Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur kvalitets/funktions-kontrollera min D70?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag lade upp lite referensbilder om ni vill kolla bakfokus. Min D70 har varit inne på justering av fokus (nov 2004) och har den senaste mjukvaran. Bilderna är tagna i 70mm, 4.5 bländare, utan stativ och med blixt - som synes :). Jag har använt kit-objektivet.

http://web.telia.com/~u55600519/foto/01.jpg
http://web.telia.com/~u55600519/foto/02.jpg
http://web.telia.com/~u55600519/foto/03.jpg
http://web.telia.com/~u55600519/foto/04.jpg

1: Fokus på främre batteriet
2: Fokus på andra batteriet framifrån
3: Fokus på tredje batteriet framifrån
4: Fokus på bakersta batteriet

Bilderna något skärpta i PS (i raw-editeraren) annars bara minskade i storlek.

Mvh Andreas
 
Andreas, finns det någon möjlighet att du skulle kunna tänka dig att utföra samma test fast med ditt Nikkor AF 50/1.8 så skall jag fiska upp några batterier och testa jag också!
Skulle verkligen uppskatta det!

Om du mot förmodan har möjlighet, så testa gärna fullt öppen (f/1.8) samt något nerbländat.

Mvh
André - som bestämt sig för att ta reda på om det är skit bakom kameran eller mitt objektiv som spökar :/
 
André!

Jag skall göra en test i kväll med 50/1.8-objektivet och lägga upp bilderna. Jag kör på mesta bländaröppning för att se hur det blir.

Jag lägger ett nytt inlägg här med testbilderna ca 19:00 ikväll - håll ett öga öppet!
 
Kommer sitta som klistrad :)

I och för sig så är ju skärpedjupet några millimeter på kort avstånd vid full öppning, men så oskarpa som mina bilder blivit borde det inte vara ( i mina ögon i alla fall ).

När du testar, skriv gärna avstånd från kamera till objekten du fotar!

Tack på förhand!

// André
 
Här ser man hur min nya D70 frontfokuserade när jag köpte den i början av April.

Bilden är dock tagen efter att kamerahuset varit på justering hos Nikon. Ingen skillnad alltså...

Samma sak är det med min 80-200 där skärpan läggs så att motivet precis tangerar det bortre skärpedjupsområdet.

Vad gör man nu?
 

Bilagor

  • 836.jpg
    836.jpg
    30.4 KB · Visningar: 308
Borde kanske tillägga att bilden ovan är tagen med Nikkor 50/1,8 på bländare 1,8.
 
rideg skrev:
Borde kanske tillägga att bilden ovan är tagen med Nikkor 50/1,8 på bländare 1,8.

Hej,

Du kommer att finna att samtliga Nikon 50mm objektiv kommer att bete sig på detta vis på vidöppen bländare med D70. Jag har precis i dag testat fyra 50/1.8 och samtliga betedde sig på exakt samma sätt på två D70, varav en är helt fabriksny och en annan nyligen hemkommen ifrån Nikon för fokusjustering. För att skärpan ska hamna helt rätt, bör du använda en bländare på f/4 eller däromkring. Detta är alltså helt normalt - 50 1/8 är trots allt ett budgetobjektiv med en otrolig skärpa om man bara bländar ner lite.
 
Tompa2003 skrev:
Hej,

Du kommer att finna att samtliga Nikon 50mm objektiv kommer att bete sig på detta vis på vidöppen bländare med D70. Jag har precis i dag testat fyra 50/1.8 och samtliga betedde sig på exakt samma sätt på två D70, varav en är helt fabriksny och en annan nyligen hemkommen ifrån Nikon för fokusjustering. För att skärpan ska hamna helt rätt, bör du använda en bländare på f/4 eller däromkring. Detta är alltså helt normalt - 50 1/8 är trots allt ett budgetobjektiv med en otrolig skärpa om man bara bländar ner lite.

Thomas, det låter ju som att du testat så grundligt man kan göra... vilket gör mig lite irriterad faktiskt, inte på dig, utan på det faktum att man har en glugg som är helt obrukbar på låga bländartal.
Vad är egentligen meningen med att ens ha det om det inte skall gå att få skärpa under f/4?
Att den är så fantastisk skarp på högre bländartal?
Nja, nog för att den var snudd på gratis, men lite lurad känner jag mig faktiskt! Trodde i min enfald att jag skulle bli positivt förvånad över att se bildresultaten med den gluggen kontra priset, men som det är nu så kommer den nog samla damm. Någon som vill köpa? ;-)

Skämt åsido och tillbaka till trådens ursprung nu när vi konstaterat både det ena och det andra gällande fokusproblematik.

Kan någon ge mig ett tips för att kontrollera brus i mina bilder? Tycker mig ha sett en tråd om någon som fotade med objektivlocket på och den bilden (som borde varit svart) var totalt genombrusig...

Mvh
André
 
Nu har jag testat med 1.8-objektivet. Nedan ser ni en bild på avstånden till de 4 batterierna.

4 bilder med bländare 1.8:
http://web.telia.com/~u55600519/foto/18/01.jpg
http://web.telia.com/~u55600519/foto/18/02.jpg
http://web.telia.com/~u55600519/foto/18/03.jpg
http://web.telia.com/~u55600519/foto/18/04.jpg

4 bilder med bländare 4.5:
http://web.telia.com/~u55600519/foto/18/01_45.jpg
http://web.telia.com/~u55600519/foto/18/02_45.jpg
http://web.telia.com/~u55600519/foto/18/03_45.jpg
http://web.telia.com/~u55600519/foto/18/04_45.jpg

Samtliga börjar med skärpa framifrån->bak. Slutartid 1/60, blixt användes, bilderna är öppnade i PS CS och förminskade/sparade som jpg. Togs alltså i RAW-format.
 

Bilagor

  • avstand.gif
    avstand.gif
    2.1 KB · Visningar: 259
Hej,

Jag tycker inte alls att du ska vara irriterad - 50/1.8 är ett av de skarpaste objektiven bara man bländar ner lite. Tänk också på att vid f/1.8 har du ett skärpedjup på endast ett par millimeter, vilket gör objektivet ytterst svårt att fotografera med. Generellt kan man säga att de mest extrema bländartalen hos objektiv ger oftast ganska dåliga bilder - man bör hitta varje objektivs "sweet spot" och se till att för det mesta hamna däromkring.

Jag har använt min 50/1.8 under mer än ett år och tagit några av mina allra bästa porträtt med detta objektiv - det är först när jag fick för mig att mäta fokuseringen med min D70 som jag upptäckte att den egentligen fokuserar riktigt dåligt på låga bländartal.

Angående brusiga bilder, det kan vara en mängd orsaker till det. Det vanligaste är underexponering, vilket ger orsak till brus i bilderna på grund av det begränsade dynamiska omfånget. Att ta ett foto med objektivlocket på är i mitt tycke ganska knasigt. Ta istället ett bra foto på ISO200, med histogrammet på rätt ställe (dvs jämnt fördelat över omfånget), och fingranska de mörkaste partierna. Du kommer givetvis att se en del brus på grund av att du med bildskärmen faktiskt kan se de enskilda pixlarna. Vid en förminskning på 50% bör bilden vara fri från brus.

Mvh
Thomas
 
Tompa2003 skrev:
För att skärpan ska hamna helt rätt, bör du använda en bländare på f/4 eller däromkring. Detta är alltså helt normalt - 50 1/8 är trots allt ett budgetobjektiv med en otrolig skärpa om man bara bländar ner lite.

Jag antar att du menar att om jag bländar ner något så kommer motivet att hamna innanför skärpedjupsgränserna. Men det är ju helt ointressant. Jag tar normalt inte bilder på större öppning än 2,8 med detta objektiv, men när D70:an har låst skärpan vill jag naturligtvis kunna utgå från att c:a 1/3 av skärpedjupet ligger framför fokuspunkten och resten bakom. Även om det är kort. Det är ganska fantastiskt att ett system för nästan 10000:- inte klarar detta.
 
rideg skrev:
Jag antar att du menar att om jag bländar ner något så kommer motivet att hamna innanför skärpedjupsgränserna. Men det är ju helt ointressant. Jag tar normalt inte bilder på större öppning än 2,8 med detta objektiv, men när D70:an har låst skärpan vill jag naturligtvis kunna utgå från att c:a 1/3 av skärpedjupet ligger framför fokuspunkten och resten bakom. Även om det är kort. Det är ganska fantastiskt att ett system för nästan 10000:- inte klarar detta.

Ja, det kanske man kan tycka. Men jag misstänker att det är en fråga om en kombination av kamera och objektiv, vilket gör det ganska svårt att komma tillrätta med fokuseringsfel.

Av mina objektiv är det bara min 18-70DX som fokuserar helt exakt (i alla fall vad jag kan se). Alla andra objektiv som jag har testat missar på ett och annat: vissa ger frontfokus och andra ger bakfokus - på samma kamerahus. Till och med min dyra 80-200AF-D uppvisar rejäl bakfokus på 200mm/f2.8. Det går således inte att korrigera kamerahuset för att passa alla objektiv.

Lösningen är alltså att känna till varje objektivs styrka och brister och lära sig att använda dessa.

En intressant observation i samband med detta bör vara att om man ställer in kameran på manuellt fokus och erhåller fokusmarkering i sökaren (den lilla gröna cirkeln tänds), så kan man faktiskt vrida en hel del på fokuseringsringen på objektivet och fortfarande ha kvar fokusindikatorn i sökaren. Det finns således en hel del "slack" inbyggt i AF-systemet som kommer att synas vid extrema bländartal.

Thomas
 
Andreas, tack för att du tog dig tiden...
Kan enkelt konstatera vid samma typ av test (samma slutartid, bländare, avstånd, blixt samt avtryck via fjärren) att det ser bra ut när man förminskar bilderna.

Thomas, förvisso så verkar det ju rätt skarpt vid f/4, och visst har du rätt i att få objektiv presterar max i "ändläge" eller på största bländaröppning.

Dock hade jag, novis som jag är, bildat mig en uppfattning objektivets kvalité som jag inte riktigt tycker infinner sig helt enkelt... Anledningen till att jag ens införskaffade det var för att om möjligt kunna använda större bländare än vad jag har med mina andra två objektiv. Och skall man nu måsta blända ner till f/4 för att få "användbara" bilder så har i alla fall jag inte så stor användning för gluggen.
Skall dock hårdtesta det i f/2.8 för att se om det presterar vad jag är ute efter.
Är väl läge att tillägga att det inte är pengarna det handlar om för min del utan snarare "principen". Dvs vad jag får betala spelar ingen roll, det är resultatet samt att det lever upp till kraven jag har som är viktigt.
Inser mer och mer att det är dags att gräva djupare i plånboken och handla kvalitetsgrejer ;)

Fast vem vet, om 1 år kanske jag tagit massor med kanonfoton med just den gluggen?
 
Hej André,

Jag tycker absolut inte att du ska dissa 50/1.8 - fokuseringsfelet vid f/2.8 är faktiskt väldigt litet vid "riktig" fotografering på hyfsat nära håll. På större avstånd är det ju ingen som använder så låga bländartal och vid högre bländartal (> f/4) slukar skärpedjupet fokuseringsfelet.

Jag har testat vidare med manuellt fokus och finner att fokuspunkten (dvs där fokuseringsindikatorn i sökaren är tänd) inte är en exakt punkt, utan ett intervall. I detta intervall så sitter den verkliga skärpan precis i övre gränsen av intervallet, dvs strax innan indikatorn slocknar. Kamerans autofokus däremot stoppar fokuseringen i mitten av intervallet - därav frontfokusen.

Det är helt enkelt fråga om en oexakthet i D70'ns AF-system som ger synliga resultat vid extrema bländartal. Det går med andra ord att fokusera betydligt mera exakt med manuellt fokus än med AF. Synd bara att 50/1.8 inte är ett AF-S objektiv.

Tompa





D.A.Ö skrev:
Thomas, förvisso så verkar det ju rätt skarpt vid f/4, och visst har du rätt i att få objektiv presterar max i "ändläge" eller på största bländaröppning.

Dock hade jag, novis som jag är, bildat mig en uppfattning objektivets kvalité som jag inte riktigt tycker infinner sig helt enkelt... Anledningen till att jag ens införskaffade det var för att om möjligt kunna använda större bländare än vad jag har med mina andra två objektiv. Och skall man nu måsta blända ner till f/4 för att få "användbara" bilder så har i alla fall jag inte så stor användning för gluggen.
Skall dock hårdtesta det i f/2.8 för att se om det presterar vad jag är ute efter.
Är väl läge att tillägga att det inte är pengarna det handlar om för min del utan snarare "principen". Dvs vad jag får betala spelar ingen roll, det är resultatet samt att det lever upp till kraven jag har som är viktigt.
Inser mer och mer att det är dags att gräva djupare i plånboken och handla kvalitetsgrejer ;)

Fast vem vet, om 1 år kanske jag tagit massor med kanonfoton med just den gluggen?
 
Senast ändrad:
Jag har gjort vidare experiment med denna kombination och kommit fram till slutsatsen att min D70 med mitt 50mm objektiv konsekvent visar 20% frontfokus (dvs fem meter på ett avstånd av 20 meter). Det kan man kalla fokuseringsfel!

Jag har under gårdagen pratat med en tekniker och fick rådet att lämna in kameran för fokusjustering. Tydligen så är 50mm objektivet ett så pass enkelt objektiv att den över huvud taget inte kan missa fokus av sig självt - ett eventuellt frontfokus är uteslutande kamerans fel. Att jag testade flera 50/1.8 och att samtliga visade samma frontfokus tyder också på att kameran är feljusterad.

Jag fick också reda på att det är tveksamt om felet helt går att rätta till - D70 är tydligen en amatörkamera med en ganska "sloppy" autofokus vars brister blir uppenbara vid snabba objektiv.

Det tar emot att behöva skicka in en två veckor gammal kamera på reparation, men det är lika bra att få det gjort. Fast det får nog blir efter semestern...

Tompa
 
Lyfter denna gamla tråd eftersom jag precis återfått kameran från service!
Har nämligen inte kunnat undvara den under sommaren så det dröjde innan jag skickade in den.

Förutom att Nikon inte såg att mitt AF50/1.8 låg i samma kolli vilket innebar att det hamnade på någons skrivbord i väntan på att ägaren skall höra av sig. Trist då det dröjer ända tills måndag innan jag kan testa den nyservade kameran med AF50/1.8.

Så... vad har de då åtgärdat!?
- Byte av slutare (med anledning av återkommande "err-felmeddelande")
- Injustering av AF, (skall testas :)
- Kontroll och rengöring, (jodå, sensorn är smuts/dammfri :)
- Reparation av blixt, (här måste jag säga att jag är imponerad då de uppenbarligen hittat ett fel som jag själv inte ens märkt. Bra Nikon! Använder iofs oftast extern blixt, men ändå...)

Mvh
André
 
Hej,

Det var klantigt av Nikon att du inte fick tilbaks till objektiv... Hoppas du får det på måndag så att det inte kommer på villovägar.

Jag vore tacksam ifall du kunde rapportera om fokusfelet har blivit åtgärdat med dina gluggar, jag har själv inte hunnit få tummen ur och skickat in kameran för justering ännu.

Det som avskräcker mig är att kameran fokuserar så himla exakt med mina övriga gluggar (18-70 DX, 12-24DX samt 70-200 VR) - det är bara 50 1.8 som frontfokuserar så in i h---e mycket. Jag är orolig att efter justeringen så kommer endast min 50mm att kunna fokusera rätt och andra andra gluggar bakfokusera istället....

Tompa



D.A.Ö skrev:
Lyfter denna gamla tråd eftersom jag precis återfått kameran från service!
Har nämligen inte kunnat undvara den under sommaren så det dröjde innan jag skickade in den.

Förutom att Nikon inte såg att mitt AF50/1.8 låg i samma kolli vilket innebar att det hamnade på någons skrivbord i väntan på att ägaren skall höra av sig. Trist då det dröjer ända tills måndag innan jag kan testa den nyservade kameran med AF50/1.8.

Så... vad har de då åtgärdat!?
- Byte av slutare (med anledning av återkommande "err-felmeddelande")
- Injustering av AF, (skall testas :)
- Kontroll och rengöring, (jodå, sensorn är smuts/dammfri :)
- Reparation av blixt, (här måste jag säga att jag är imponerad då de uppenbarligen hittat ett fel som jag själv inte ens märkt. Bra Nikon! Använder iofs oftast extern blixt, men ändå...)

Mvh
André
 
Tompa2003 skrev:
Hej,

Det var klantigt av Nikon att du inte fick tilbaks till objektiv... Hoppas du får det på måndag så att det inte kommer på villovägar.

Jag vore tacksam ifall du kunde rapportera om fokusfelet har blivit åtgärdat med dina gluggar, jag har själv inte hunnit få tummen ur och skickat in kameran för justering ännu.

Det som avskräcker mig är att kameran fokuserar så himla exakt med mina övriga gluggar (18-70 DX, 12-24DX samt 70-200 VR) - det är bara 50 1.8 som frontfokuserar så in i h---e mycket. Jag är orolig att efter justeringen så kommer endast min 50mm att kunna fokusera rätt och andra andra gluggar bakfokusera istället....

Tompa

Har precis pratat med både Nikon, samt den externa servicepartner som fixade kameran.
Idag skall det "försvunna" objektivet landa, så då är ju det löst... (Återkommer med rapport hur det fokuserar)
Angående fokuseringsproblematiken så mäter de upp kameran med dator, stativ och ett 50/1.4 riktat mot ett raster som referens. Dessutom tas ett antal testbilder på full öppning och bilderna kontrolleras manuellt samt med mjukvara.
Enligt verkstaden så får de ofta till fokuseringen på detta vis, även om vissa objektiv kan behöva en viss justering. Vilka objektiv som de kan justera vet jag dock inte!?
Exempelvis 80-200 felar tydligen mer än andra gluggar.

Hittills har jag dock inte märkt några problem med vare sig 18-70 eller Sigma 70-300 efter fokuskalibreringen, så det skall bli spännande att se hur AF50/1.8 presterar.

Enda minuset är att jag upptäckt en spricka i infästningen av blixten, som jag inte sett tidigare. Killen som servade just min kamera är tillbaka imorgon och jag skall då försöka få reda på vad som är gjort, och om det möjligen kan vara så att det är spänningar i materialet som orsakat sprickan då kameran aldrig fått sig en stöt eller tappats på något sätt...

Mvh
André
 
Tompa2003 skrev:
Hej,
Det som avskräcker mig är att kameran fokuserar så himla exakt med mina övriga gluggar (18-70 DX, 12-24DX samt 70-200 VR) - det är bara 50 1.8 som frontfokuserar så in i h---e mycket. Jag är orolig att efter justeringen så kommer endast min 50mm att kunna fokusera rätt och andra andra gluggar bakfokusera istället....

Tompa

Tompa, jag tror du kan sluta oroa dig nu :)
För en halvtimma sedan knackade Schenker på dörren och levererade mitt AF50. Snabbt som attan har jag tagit ett par testbilder (på motiv på lite längre håll) som jag jämfört med de tidigare, och "HURRA!", för nu fungerar helt plötsligt fokuseringen med samtliga av mina objektiv!

Det är en oerhört märkbar förbättring med AF50, och de andra objektiven jag använder fungerar som tidigare. Antingen har jag haft tur, eller så var det helt enkelt någonting slappt i fokuseringen som tydliggjordes med AF50.

Enda orosmomentet som jag inte kan besvara ännu är huruvida kameran tillsammans med AF50 kommer leverera 100 bra av 100 tagna. Tidigare har jag nämligen fått typ 1/50 till 1/100 bilder där hela bilden varit oskarp (och nej, det har inte handlat om slutartider, rörelseoskärpa eller skakningsoskärpa). Precis som om kameran fått tuppjuck alltså...

Nåväl, nu är helgen räddad med kalibrerade grejer som äntligen ser ut att lira som de skall :)

Mvh
André
 
Jag smiter in med en liten egen fråga här!
Ofta när fototidningar recenserar objektiv brukar dom säga att bara man bländar ner lite så är objektivet riktigt skarpt... Men vilken bländare är bra att köra på om man vill ha riktigt skarpa och fina bilder? (i t.ex. porträtt sammanhang m.m.)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.