Annons

Hur kvalitets/funktions-kontrollera min D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

D.A.Ö

Aktiv medlem
Som topic är jag intresserad av att om möjligt få hjälp att samla vettiga tester att genomföra.
Detta då jag troligen kommer bli tvungen att skicka in kameran på service, och i samband med detta vill jag ju gärna att Nikon åtgärdar eventuella andra felaktigheter när de ändå har kameran inne för service.

Så, hur kontrollerar jag som amatör enklast om min kamera lider av:
- backfokus
- för mkt brus i bilderna
- osv

Tacksam för snara svar!

Mvh
André

PS. Har sökt men inte hittat någon form av överblickbar och samlad "test-information" som jag är kapabel att utföra själv DS.
 
det enklaste är att kolla på en bild som du har tagit med din kamera, märker du inte av felet så existerar det antagligen inte...
 
Problemet är att jag tycker att många av mina bilder blir lite brusiga (ISO 200), så jag skulle vilja göra ett enkelt "test" för att kontrollera detta.

Till detta kommer en "känsla" av att fokuseringen inte alltid prickar "rätt".

Men det är inte tok-fel på kameran, tänkte mest att det vore lämpligt att om möjligt samla lite tester man kan utföra själv.

Mvh
André
 
När det gäller backfocus måste du kolla med objektivet ställt på så mycket tele det går, t ex med kitgluggen ställd på 70 mm.
Ställ sedan upp tre mindre föremål med några cm avstånd i djupled. Håll kameran 5-6 dem från det mittersta som du också ställer skärpan på och ta bilden på största bländaren.
Om du har backfocusproblem borde skärpan hamna bakom, alltså mer på det bortersta föremålet, .
För mig hamnade skärpan bakom och jag fick det fixat på garantin.
 
elohim skrev:
man behöver ju inte jaga felen.. det du inte ser finns inte =)


Jag hade min kamera i ett år, och kände att skärpan var bra men hamnade ibland tex på ett öra istället för ett öga, jag tänkte att det va slarv från min sida...gjorde några småtester för o kolla backfocus, men eftersom jag inte litade på mina ovetenskapliga tester so sket jag i det o plåtade på...

men när jag hade kameran på service för ett annat fel så bad ja dem kolla focus,,,och mkt riktigt fick jag tibaks den med justerad focus, och nu sitter skärpan där den ska 100%
så det är inte alltid man ser felen så lätt på bilderna:)



angående brus på ISO 200...kan de inte vara så att du felexponerar bilderna o leker för mkt med dem i photoshop?då kan det uppkomma brus.
 
Micke R:
Precis sådana svar jag eftersökte!
Kan det vara värt att testa både i kombination med kit-glugg och mitt Sigma 70-300?

Tim H:
Njae, inte direkt... bild direkt ur kameran "känns" rätt brusig. Är ingen som pillar så mkt på bilderna i PS heller för den delen. Tror förresten att bara en av bilderna jag lagt ut i "mina album" är tagna med den D70 jag har nu så att titta på dem ger inte så mkt.
Kan man på något sätt mäta brus i PS eller liknande?

Mvh
André
 
D.A.Ö skrev:
Micke R:
Precis sådana svar jag eftersökte!
Kan det vara värt att testa både i kombination med kit-glugg och mitt Sigma 70-300?

Tim H:
Njae, inte direkt... bild direkt ur kameran "känns" rätt brusig. Är ingen som pillar så mkt på bilderna i PS heller för den delen. Tror förresten att bara en av bilderna jag lagt ut i "mina album" är tagna med den D70 jag har nu så att titta på dem ger inte så mkt.
Kan man på något sätt mäta brus i PS eller liknande?

Mvh
André

Testa med båda gluggar, eftersom det har hänt att kitgluggen varit felkalibrerad så det behöver inte vara kameran....
 
Testa med båda då det borde synas mer på sigman.
Vid ev. service ska man skicka med objektivet/en men jag vet ej hur servicefolket ser på piratgluggar.
 
gost skrev:
André, kolla in min tråd jag startade tidigare (Titta gärna på den länk jag lagt upp med testresultatet)

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=40409

Jag har jämfört min kamera med en kompis och jag blir inte riktigt klok på resultatet. Skall testa alla mina objektiv vid tillfälle och se om det bara är kitobjektivet som felar.

Oj vad skumt!
Skall göra ett test själv med samtliga gluggar om jag hinner i helgen.
Följdfråga, använde du autofokus och isåfall vilken inställning? Såg det någon gång ut (i sökaren) som att kameran hade fokuserat "rätt" fast det blev "fel"?
 
Jag använde autofokus med manuellt valt fokusområde.

I sökaren ser det rätt ut, men om jag tex. fokuserar i 18mm läge och sedan zoomar till 70mm så fokuserar kameran om, fokus borde ligga kvar på samma ställe. Min kompis D70+18-70 håller kvar fokus som den skall, så någe vingel är det.
 
gost skrev:
Jag använde autofokus med manuellt valt fokusområde.

I sökaren ser det rätt ut, men om jag tex. fokuserar i 18mm läge och sedan zoomar till 70mm så fokuserar kameran om, fokus borde ligga kvar på samma ställe. Min kompis D70+18-70 håller kvar fokus som den skall, så någe vingel är det.

Knepigt fel...

Själv har jag nu testat D70'in med samtliga gluggar, och kan väl konstatera att kit-objektivet i 18mm/f3.5 inte är det bästa världen skådat (vilket jag förvisso sett på tidigare bilder jag tagit).
Inte heller det objektiv som borde finnas i var mans kameraväska syntes till en början fungera okej (Nikkor AF 50/1.8D).
Efter lite om och med så har jag i alla fall efter två testomgångar konstaterat att kameran med samtliga objektiv fungerar som sig bör!
Nikkor AF 50/1.8D är dock ordentligt oskarp vid f=1.8

Hmmm, måste nog testa den fasta optiken lite till så jag inte har samma problem som Tompa2003 beskrev i tråden som länkades till några poster upp.
 
Senast ändrad:
Jisses alltså, gick ut för att testa på lite längre avstånd med Nikkor 50/1.8 och det är ju totalt skrämmande vad kass fokus jag får!
Ett oerhört frontfokus på lägre bländartal!

Nog för att det är billigare än rea, men det lär nog bli ett samtal till återförsäljaren imorgon.
 
D.A.Ö skrev:
Jisses alltså, gick ut för att testa på lite längre avstånd med Nikkor 50/1.8 och det är ju totalt skrämmande vad kass fokus jag får!
Ett oerhört frontfokus på lägre bländartal!

Nog för att det är billigare än rea, men det lär nog bli ett samtal till återförsäljaren imorgon.

Hej André,

Trist att höra att du har fått samma problem med din 50mm-glugg som jag (en hiskelig frontfokus vid öppen bländare), men samtidigt är det en lättnad att det inte är jag som är tokig!

Har du hunnit prata med återförsäljaren och i så fall vad säger de?

Mvh
Tompa
 
Fungerar kitobjektivet bra på länge avstånd? För mig är det klart sämst vid 18mm och lite bättre vid 70mm.

Måste kolla mitt 50/1.8 och se om jag har samma problem som dig.
 
gost skrev:
Jag använde autofokus med manuellt valt fokusområde.

I sökaren ser det rätt ut, men om jag tex. fokuserar i 18mm läge och sedan zoomar till 70mm så fokuserar kameran om, fokus borde ligga kvar på samma ställe. Min kompis D70+18-70 håller kvar fokus som den skall, så någe vingel är det.

Det är helt normalt och varierar lite mellan olika objektivkonstruktioner. Tumregel är alltid att ställa zoom först, skärpa sedan.

Det finns en benämning, har glömt det, på linser som inte behöver fokuseras om vid zoomning.

/AnWi
 
Tompa2003 skrev:
Hej André,

Trist att höra att du har fått samma problem med din 50mm-glugg som jag (en hiskelig frontfokus vid öppen bländare), men samtidigt är det en lättnad att det inte är jag som är tokig!

Har du hunnit prata med återförsäljaren och i så fall vad säger de?

Mvh
Tompa

Skickat ett par mejl med lite bilder som de kikat på och vi har haft lite mejlkonversation under dagen men väntar på återkoppling på mitt senaste "test". (Hade klantat mig och använt "save-for-webb" i PS så ingen bildinfo kom med)


gost skrev:
Fungerar kitobjektivet bra på länge avstånd? För mig är det klart sämst vid 18mm och lite bättre vid 70mm.

Måste kolla mitt 50/1.8 och se om jag har samma problem som dig.

Kitobjektivet använder jag otroligt sällan, men visst håller jag med om att det är kass vid 18mm.

Ang ditt 50/1.8, har du använt det på största öppningen (1.8) utan att ha sett eller fått problem så fungerar ditt ex. garanterat som det skall. Då jag köpte mitt nytt i ungefär samma veva som denna tråd startades så föll det sig naturligt att hårdtesta det, och jag må säga att jag är besviken!
Förvisso blir ju skärpedjupet väldigt kort vid full öppning, men så vansinnigt oskarpt som jag tycker att det är (både på nära och lite längre håll) finns inte på kartan. Till detta skall ju sägas att många i stort sett hyllat detta objektiv som "ett av de skarpaste".

Mvh
André
 
Ett av mina tester, kamera på stativ, autofokus på bestämt område, väntar tills kameran fokuserat för att sedan ta kortet med hjälp av fjärrkontrollen.

(Bilderna komprimerade och sparade för webben i PS, men jag antar att den skarpsynte ser precis samma sak som undertecknad?)

Fokus i sökaren på Colgate Total, f/1.8
http://hem.bredband.net/b338947/Slask/af50total18.jpg
Fokus i sökaren på lille skutt f/1.8
http://hem.bredband.net/b338947/Slask/af50lilleskutt18.jpg
Fokus i sökaren på lille skutt f/5
http://hem.bredband.net/b338947/Slask/af50lilleskuttf5.jpg

Är som sagt en amatör, men då mina andra gluggar sätter skärpan perfekt blir jag lite lätt fundersam...

Mvh
André
 
Jag håller med dig André. Har läst många hyllningar till detta objektiv, men på full öppning är det svårt att få till en skarp punkt. Kan bero på min amatörstatus, men man får blända ner (heter det så när man minskar öppningen?) för att få till en ordentlig skärpa.

Mvh Andreas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.