ANNONS
Annons

Hur kunde detta hända?

Produkter
(logga in för att koppla)

Scatkatt

Aktiv medlem
Jag tog ett 30 tal bilder men när jag sen satte in kortet i datorn fanns inte dom 30! Utan bara dom jag tagit innan. Provade att ta fler och då kom dom med men fortfarande inte dom 30.
Vad har hänt? Har jag kommit åt någon knapp? Eller finns dom lagrade i kamerans minne (om den har det) ?
Har en Nikon D80.

Jag tog ett 30 tal bilder men när jag sen satte in kortet i datorn fanns inte dom 30! Utan bara dom jag tagit innan. Provade att ta fler och då kom dom med men fortfarande inte dom 30.
Vad har hänt? Har jag kommit åt någon knapp? Eller finns dom lagrade i kamerans minne (om den har det) ?
Har en Nikon D80.

det har inte lagts i olika mappar på kortet eller så?

Inte vad jag kan se, eller hitta. Dom korten jag tog efter jag upptäckte det, ligger så jag ser dom.

När jag tog korten fick jag upp dom på skärmen 1 sekund efter, precis som det brukar.

Inte vad jag kan se, eller hitta. Dom korten jag tog efter jag upptäckte det, ligger så jag ser dom.

När jag tog korten fick jag upp dom på skärmen 1 sekund efter, precis som det brukar.

Jag hade lite samma problem när jag laddade över filer med en extern kortläsare. Verkar uppkomma när minneskortet blir fullt.
Testa med att köra direkt från kameran med kabel. OM det nu inte redan är det du gör. Då hittades alla filerna.

Jag provade med sladden, men dom fanns inte där. Fattar inte hur dom kan komma upp på skärmen direkt efter jag tog korten om dom inte fasnat på minneskortet! För det är väl så att när minneskortet är fullt så går det inte att ta fler bilder. Kameran säger väl ifrån?
Men när jag tänker efter så kan inte minneskortet varit fullt får då hade jag ju inte kunnat ta fler efter jag upptäckte det heller!

.....

Har råkat ut för liknande saker härom året med en viss kameramodell och stora minneskort, det blev något fel med filsystemet på kortet.

Prova med ett program som kan återställa förlorade filer. Jag har inte koll på vilka program som kommit till sedan jag behövde använda det, då var Photo Rescue det bästa av de jag testade. Kostar pengar, men du kan tanka hem en demoversion för att se om dina bilder finns kvar och sedan antingen betala eller leta efter ett gratisprogram som kan återställa bilderna. Det finns risk för att bilderna är överskrivna, helt eller delvis, förstås, eftersom du tagit bilder efter att de försvann.

Vet inte vad du har för kamera, men vissa kan ju ta "previews" dvs en bild som visas på skärmen så du kan kolla ex. exponering och skärpedjup, men som sedan inte sparas. Det var inte så att du knäppte 30 sådana?

edit: Såg nu vad du hade för kamera, har dock ingen aning om ifall den finessen finns.

Jag har en skiva som jag fick med minneskortet som det står RescuePro på. Ska prova den och se. (tänkte inte så långt)

Om man skulle ta eventuella "Previews" så måste man väl gå in i menyn och ställa in det, vilket jag inte gjort! Jag kan inte tänka mig att det skulle vara så enkelt att ställa in en sådan funktion med bara en knapptryckning. Så jag kan inte ha kommit åt det av misstag. Dessutom tog jag bilder direkt efter utan att ändra någonting.

Där var dom!
Tusen tusen tack för ditt tips med Rescue. Du har räddat min dag ( eller en god natt sömn)!

Där var massor med filer som jag tagit för jättelängesedan. Hur kan dom vara kvar? Jag är jättenoga med att formatera om kortet så fort jag fört över bilderna till datorn eller annat.

Ett litet tips är att formatera minneskortet i kameran varje gång man tömt det.
När D200an funnits på marknaden ett tag dök det upp trådar i forumen om att den inte sparade alla bilder ( jag råkade ut för detta också ), men när man formatterade kortet i kameran verkade problemen försvinna.

Där var massor med filer som jag tagit för jättelängesedan. Hur kan dom vara kvar?
Gissar att det funkar som en hårddisk.
Alltså filerna tas ALDRIG bort.

Först i minnet ligger ett "register" med pekare till bilderna. När sedan en bild skall tas bort så tar man bara bort själva pekaren, inte filen.
Däremot skall informationen försvinna vid en formatering.

En HD som skall garanteras att inte innehålla gammal läsbar info har jag för mig att man skriver full med data 5 eller var det 7 ggr med formatering mellan varje fullskrivning.

Filerna tas inte bort vid formatering heller. Biblioteket över filerna tas bort och ett nytt filsystem läggs på men filerna finns kvar rent fysiskt. Informationen på formaterade kort kan återställas med diverse "rescue"-program (prova gärna) så länge filerna inte är överskrivna. Överskrivna filer eller data från fysiskt skadade minnesmedia kan ibland återställas av specialföretag, Ibas är väl det mest kända i sammanhanget.

Håller med Niklas om att det är bäst att formatera minneskortet i kameran och inte med datorn - finns risk att det kan bli fel annars, gäller inte bara D200.

Jag var kanske lite otydlig innan men jag formaterar elltid kortet i kameran. Och varje gång jag tömt det och det är ganska ofta.

Intressant att få veta att det egentligen inte alls försvinner. Med andra ord då tar till slut minneskortet "slut". Kan man säga att när det börja uppföra sig konstigt är det då dax att köpa ett nytt?

Väldigt roligt att du fick tillbaka dina bilder, Katarina!

Minneskort tar inte slut, att det ligger data kvar spelar ingen roll för varken kamera eller kort "vet" hur eller var när man har raderat filen eller formaterat kortet och skriver bara nya data där det ska finnas plats. Men det kan vara bra att känna till att lagringsmedia kan innehålla ganska mycket man trodde var borta, om inte annat när det är dags att lämna till återvinning. En raderad hårddisk i en uttjänt dator är t ex inte svår att återställa (innehållande bilder, personliga mail, etc). Detta faktum gäller allt med minne, (kamera)mobiler, usb-minnen, etc. Rätt mycket raderad info gick t ex att få ut ur Helges och Saras mobiler i Knutby-fallet, trots att de hade "raderat" det mesta.

Rådet att formatera kortet kan inte understrykas för mycket. Så fort du har laddat över i datorn (och gjort evt. backup) så formatera i kameran.

Vad gäller formatering så finns det lite olika varianter, med olika grad av överskrivning. I os-x diskhantering finns det t.ex. säker formatering med 50 ggr överskriving. Tror inte att någon annan än ett FBI labb kan få ut någonting efter det.

Det beror ju på vad det skriver över och hur det gör det.

De gånger jag har kasserat hårddiskar har jag lagt dem på en betongplatta och kört ett spett genom diskdriven ett par ggr. Det tar bara några sekunder och borde försvåra en del för de som är nyfikna. Disketter klipper jag sönder med en plåtsax rätt över. Innehållet på ett minneskort eller usb-minne blir oåtkomligt för de flesta om man strimlar det med en plåtsax.

De gånger jag har kasserat hårddiskar har jag lagt dem på en betongplatta och kört ett spett genom diskdriven ett par ggr. Det tar bara några sekunder och borde försvåra en del för de som är nyfikna. Disketter klipper jag sönder med en plåtsax rätt över. Innehållet på ett minneskort eller usb-minne blir oåtkomligt för de flesta om man strimlar det med en plåtsax.

Nu kan jag ju inte hålla mig, jag måste bara berätta en liten anekdot :)

Ungefär i mitten av 90-talet, när fildelning via internet ännu inte hade tagit fart, så fick man ju skaffa piratkopierade spel och program via "en kompis kompis" på CD-ROM. En kompis till mig var just den där "kompisens kompis", han försåg alla på skolan med CD-skivor fullmatade med allehanda roliga spel och program.

I samma veva hade jag upptäckt att man kunde skicka fejk-email genom att logga in direkt på SMTP-servern via TELNET. Vill minnas att det inte var helt lätt att skriva mailet, det var en massa obskyra kommandon som behövde skrivas in för att få iväg mailet. Men poängen var just att man själv angav vilken mailaddress som skulle stå som avsändare (mig veterligen fungerar detta än idag på SMTP-servrar som inte kräver inloggning). Vad vi gjorde, givetvis på skämt, var att skicka ett litet email till kompisen ifråga addresserat från påhittatnamn.på[email protected]. Trots våran knaggliga skol-engelska lyckades vi få ihop ett email som vår kompis tog som trovärdigt. Vi skrev bland annat att han omedelbart skulle upphöra med sin pirat-verksamhet, att SÄPO var inblandade, och annat larv. Vad vi inte hade räknat med var att han skulle ta mailet på fullaste allvar!

Dagen efter berättade han om mailet, och om hur han hade skruvat isär sin dator, tagit ur hårddiskarna, skruvat isär hårddiskarna, och gått lös på dem med sin pappas vinkelslip.

Då var det inte så roligt längre...

Det fungerar fortfarande utmärkt att skicka mejl via telnet utan inloggning, men det syns alltid (och har alltid gjort) från vilken IP-adress det kommer ifrån ursprungligen.

/afe som har fått påringning från regeringens IT-säkerhetsavdelning en gång i tiden, och förstås inte hade en aaaaning om vem som skickat det där fulmejlet från statsministern ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar