Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur kul är en kompaktkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

fermat

Medlem
Hej.
Är det någon mening med att köpa en digital kompaktkamera, t ex Canon PowerShot A80, om man vill ta annat än fest- och semesterbilder? Några jätteambitioner har jag inte, men jag vill gärna kunna styra lite själv hur bilderna ser ut, så att säga. Naturligtvis beror bra bilder mer på fotografen än kameran, men om man är utlämnad åt en dålig kamera som t ex ger oskarpa bilder är det nog risk att fotograferandet inte känns så kul efter ett tag.

Det som verkar bra med just A80 är att den har vissa möjligheter till manuella inställningar. Samtidigt är det ju onekligen en "budgetkamera", och jag antar att skillnaden är stor mellan denna och en digital systemkamera i 15000-kronorsklassen. Men för mig som är nybörjare (men villig att lära mig mer) kanske A80 ändå är ett bra val? Jag tänker inte ta några "actionkort" utan snarare stillsamma bilder på hus och regniga gator, gärna på kvällen och hösten vilket ju förstås innebär att det måste gå att ta vettiga bilder i mörker.

Tacksam för kommentarer.
 
Köp en Canon G5 så får du en kamera du både kan ta spontana bilder och lite mer planerade bilder med - finns manuellt läge på den och bildkvalitén kontra priset är mycket god. Hade själv en sån innan nuvarande kamera.
 
Ska du ta bilder i mörker och på kvällar är en optik med hög ljusstyrka att rekommendera. T.ex en normal eller en 35:a med 1,2 - 1,7. Annars blir det svårt att fotografera utan stativ. Ska du ha en digital så bör du satsa på en kamera som ger så lite brus som möjligt vid höga känsligheter.

Digitala kompakter och zoomar brukar inta ha så hög ljusstyrka och därför kanske du ska satsa på en begagnad SLR Digital med fast optik. Men en normal eller vidvinkel 35 ger ju med förlängningsfaktor längre brännvidd och för att få motsvarande normal och 35 får du då köpa en vidvinkligare optik än 35 och då blir det genast dyrt om du ska ha någon med hög ljusstyrka. Men står motiven still och om du använder stativ spelar ljusstyrkan inte så stor roll. Och då kan det duga med en digital kompakt.
 
fermat skrev:
Hej.
Är det någon mening med att köpa en digital kompaktkamera, t ex Canon PowerShot A80, om man vill ta annat än fest- och semesterbilder? Några jätteambitioner har jag inte, men jag vill gärna kunna styra lite själv hur bilderna ser ut, så att säga. Naturligtvis beror bra bilder mer på fotografen än kameran, men om man är utlämnad åt en dålig kamera som t ex ger oskarpa bilder är det nog risk att fotograferandet inte känns så kul efter ett tag.

Det som verkar bra med just A80 är att den har vissa möjligheter till manuella inställningar. Samtidigt är det ju onekligen en "budgetkamera", och jag antar att skillnaden är stor mellan denna och en digital systemkamera i 15000-kronorsklassen. Men för mig som är nybörjare (men villig att lära mig mer) kanske A80 ändå är ett bra val? Jag tänker inte ta några "actionkort" utan snarare stillsamma bilder på hus och regniga gator, gärna på kvällen och hösten vilket ju förstås innebär att det måste gå att ta vettiga bilder i mörker.

Tacksam för kommentarer.





Jag är ju inte så insatt idigitalfoto men jag har faktiskt köpt mig en Canon Powershot A60
för tex produktbilder om man lägger ut annonser eller liknande.
Men Kul är den inte! Den är inte kul för fem öre.
Vill jag "skapa" bilder så blir det med Penatx 67:an.

Sen drar den överdrivet mkt batteri, drivs av 4 st r6, och får byta dessa efter 50 bilder. Kasst.
Men som sagt.. Den är enbart till för Annonsfotobilder.
/ JIm
 
Efter att familjen just begåvats med en digital kompaktkamera, vissa intällningar kan göras, så måste jag säga att det blir mer spontana bilder nu. Naturligtvis för att man inte behöver snåla som man måste med film. Det beror inte ett dugg på kameran om det blir bra bilder utan på den som håller i den.

Men samtidigt så håller jag med om att för många bilder så krävs det lite andra grejer. Själv så är det mest mellanfromat för mig samt Canon för småbilder. En digital systemkamera ger inte på långa vägar lika bra kvalitet , ännu. Nu tänker jag då inte på kameror uppemot hundratusen med objektiv osv. Även en 300D med objektiv från 21 till 400 blir hiskeligt dyr så

Köp en systemkamera för dina kreativa bilder och en digital kompakt för de spontana bilderna.
 
Jag har en av A80:s föregångare, A70. Tycker den funkar utmärkt å jag tror att jag har tagit mig förbi party- och familjealbumsstadiet jättebra (?)med den. Innan jag köpte den kunde jag inte ens stava till bländare eller slutare, men med de manuella inställningar som går att göra kombinerat med att jag utnyttjar de förinställda programlägena har jag lärt mig massor. Visst drömmer jag om en systemkamera - men som student får man lära sig att allt kostar mer pengar än jag ser på flera månader...

Å som redan sagts: oftast hänger Bilden mer på fotografen än på kameran. Det enda jag saknar är fler megapixlar för att kunna printa mina underverk... =)
 
Men hallå! A80:an har väl fått bra kritik. Många inställningsmöjligheter, vridbar skärm (inte alls dumt, jag lovar ((har en G3) att du kommer inse det när du slipper lägga dig ner i skogen för att ta en makrobild på en blomma, eller står längst bak i folkmassan och du bara sträcker upp kameran i vädret och ser hur bra som helst i skärmen)
Enda nackdelen är väl att ingen extern blixt går att anbringa. Vi kan givetvis INTE jämföra med systemare, men kolla här t.ex. Duger inte Ramonas bilder. Jag är själv imponerad!
http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?type=mb&authorID=28884
 
En kompaktkamera är hur kul som helst. Om du ville fotografera i mörker ska du se till att du kan ställa slutartiden manuellt och att den har stavivfäste, men de flesta kompaktkameror har nog dessa möjligheter.

Tänk inte att det bara är en "budgetkamera" och att en systemkamera är mycket bättre, det tror jag bara hämmar kreativiteten. Gör det bästa av de förutsättningarna som du har, jag är övertygad att du kommer ta massor med bra bilder.

Jag vet inte så mycket om kompakter (jag har själv en ixus 330, som iofs är ok, men har låg upplösning) så jag kan inte hjälpa dig att välja, men de modeller som nämnts tidigare i tråden verkar alla vara bra.
 
Mats!

Visst är det fina bilder, men särskilt imponerad av dom blev jag inte. Att se på bilder på dataskärmen kräver inte så mycket pixlar i kameran.

Men dra upp en diabild till 2 m bredd så får du njuta med.
 
Re: Re: Hur kul är en kompaktkamera?

JimSlim skrev:

Sen drar den överdrivet mkt batteri, drivs av 4 st r6, och får byta dessa efter 50 bilder. Kasst.
Men som sagt.. Den är enbart till för Annonsfotobilder.
/ JIm

Behöver du byta batterier efter 50 bilder så använder du troligen billiga alkaliska batterier. Investera i några vettiga 2000mAh+ batterier, så kommer du ha en kamera med _mycket_ bra batteritid.
 
Canon A80 är kul, den duger till mycket bra A4 kopior och hyfsade A3. Framför allt så finns den med när systemkameran ligger hemma. Batterierna verkar räcka hur länge som hellst(2000mAh).
Den är långsamare vid uppstart och skärpa än en systemkamera men det kan man leva med.
 
janne ö skrev:
Mats!

Visst är det fina bilder, men särskilt imponerad av dom blev jag inte. Att se på bilder på dataskärmen kräver inte så mycket pixlar i kameran.

Men dra upp en diabild till 2 m bredd så får du njuta med.

Jan, vill du tapetsera med dina bilder så kan jag tipsa om att köpa just tapeter i stället. Jag bryr mig inte i första hand om bildernas pixelantal, utan om handlingsfrihet och bildideér. A80:ans bilder går lätt att få utskrivna i mycket bra kvalitet i åtminstone A4.
 
Har en A70 som är en bra kamera för sin typ/klass. Dvs. funkar riktigt bra som just digitalkompakt med bra inställningsmöjligheter, tillräcklig bildkvalitet (i alla fall när det är ljust) och med NiMH baterier räcker den lätt 3-400 bilder...
Men, det finns ett problem med den jämför med en SLR (har en EOS 3000N också) och det är hastigheten. Det tar helt enkelt så pass mycket längre tid att göra ALLA inställningar att i vissa situationer räcker den inte till. Det är både AF som är långsammare och inställningar som är bökigare och tar längre tid.
Alltså funkar A70 sämre till dels mer skapande blider men också bilder där det rör på sig lite mer, som t.ex. barnen när de leker...
 
En stor fördel med kompakter är att man lätt klarar handhållna långa slutartider, eftersom man inte har en spegel som sätter hela huset i svaj.
Så om nu inte kompakterna klarar iso 400 el 800, så kan man rätt så lätt fixa handhållet på 1/8. Det gör ju att iso 100 funkar i desto fler situationer.
Men visst, är man riktigt intresserad så är nog en kompakt mer ett komplement till en systemkamera.
Ett misstag är ju att gå in för lågt, ångra sig och sen vilja ha mer. Det här leder ju till att man slänger ut mer pengar än om man rivstartat på direkten.
 
hur är det med fördörjning från avtryck till tagen bild? (om man kör manuell fokus)

Vad menar du med att det är krångligt att ändra bländare/tid? är det typ en meny som man måste gå in på?
 
Stabben skrev:
En stor fördel med kompakter är att man lätt klarar handhållna långa slutartider, eftersom man inte har en spegel som sätter hela huset i svaj.
Så om nu inte kompakterna klarar iso 400 el 800, så kan man rätt så lätt fixa handhållet på 1/8.

Jag tycker helt tvärtom faktiskt! Tycker det är mkt lättare vid längre slutartider att hålla en lite tyngre systemkamera med bättre grepp stabilt jämfört med en digitalkompakt. Många fotar ju också med sina digitalkompakter nästa uteslutande mha LCD:n och ej optiska sökaren => man håller kameran framför sig på "armslängds avstånd" => mkt sämre stabilitet jämfört med kameran i nyllet och armbågarna mot kroppen som med SLR:en.

Vibrationerna från spegeln på en SLR är väldigt små jämfört med vad även den stadigaste person åstadkommer i "vibrationsväg" med handhållen kamera. Vid de slutartider där spegelvibrationer brukar ge oskärpa (ca 1/8 - 1/30) är skakningarna om man fotar handhållet "skyhögt" kraftigare.

Men detta att hålla olika kameror olika stabilt är ju av sakens natur en subjektiv fråga som skiljer från person till person ;-) Jag klarar definitivt inte av att handhålla min Digital Ixus II stabilt vid samma slutartider och motsvarande brännvidder som min EOS 10D.

mvh / Matti
 
Senast ändrad:
Johan:

Jag skulle vilja påstå att A80:n är en mycket bra kamera att börja med. Självklart har den en del tillkortakommanden jämfört med en systemkamera, men nånsting ska man väl få för de extra pengarna om man köper en systemkamera.

Vill man ha något som är ännu lite mer åt systemkamerahållet, för ett vettigt pris, kanske en begagnad Minolta 7i eller 7Hi, eller för den delen en G3, han vara något. Men en A80 räcker långt. Man får möjlighet att lära sig experimentera med slutare och bländare och hur det påverkar resultatet och man har åxå möjlighet att använda filter och extralinser/konverters om man vill.

Du har redan fått en del exempelbilder, men du får gärna titta in i mitt "galleri" och kolla åxå. Tagna med en A70 förvisso, men de bjuder på ungefär samma möjligheter. (Därmed inte något sagt om kvaliteten/kreativiteten vad gäller mina bilder. ;-)

Om jag ska säga något som jag saknar så är det en riktig optisk TTL-sökare.
En annan sak, som kan vara både bra och dåligt, är det väldigt långa skärpedjupet som digitalkompakterna har.
Ibland kan fördröjning vid fokus och avtryck vara lite irriterande när det är frågan om "actionbilder".
 
Hur kul är en kompaktkamera?

Skitkul, skulle jag vilja säja. Jag har en Ricoh RR30 m 3,2 Mpixel och den är en enklare kamera än A80 men den duger till en hel del. Jag har bl.a.tävlat med bilder från den med viss framgång. Den största nackdelen är, som har nämnts ovan, en viss brusighet i mörka partier och i mörka bilder, främst beroende på att bildsensorerena är små på kompakterna.
Min kamera har usel blixt och jag brukar sätta på en blixtskena med en stor blixt som löser ut med en fotocell som reagerar på kamerans blixt. (Jag behöver ingen sladd mellan blixt och kamera) Med ledtal på 36 så blir det ljust ända ut i de mörkaste hörn och över 10 m bort om det behövs.

Det blir mycket spontana bilder med kompakten som omväxling.

När jag inte använder den så använder jag Canon A1 eller Pentax SP med svv film och diafilm av olika slag. Många gånger använder jag digitalkameran parallellt med systemkamerorna.
 
Det som jag upplever som jobbigt med kompaktkameran är när man vill göra vissa inställningar. Då måste man titta på kameran och än trycka på den knappen och än den andra. Och så enter. Mina andra kameror behöver jag inte ens titta på, där känner man vad den är inställd på och med lite träning så kan mat fokusera med utan att titta på den. Vet hur långt man ska vrida på skärperingen för ett bestämt mått. Men det är klart, med 21 eller 24 mm och bl 5,6-8 så blir det skarpt från nästippen och till slutet. Dessutom är dom ljusstarkare än en kompakt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.