Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur kontrollerar man två studio blixtar samtidigt ?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
ja om jag köper två externa blixtrar på stativ men bara har en kontakt i kameran hur ska jag då kunna kontrollera blixtrarna samtidigt ?

Antingen triggar du den ena blixten med PCsynk-sladd och ställer den andra att triggas optiskt av ljuset från den första.

Eller så satsar du på radiotriggers.

Inställning eller synk

Det beror på vad du menar med kontollera.
Jag antar du menar synka blixtarna.

Vi börjar med en blixt.
Den kan man synka/trigga på flera sätt.
Radio, infrarött eller kabel.

Radio anses väl vara bäst av de flesta. Längre räckvidd än infrarött och du slipper trassel med kablar.

(Det finns två sorters kablar kanske ska tilläggas, med och utan TTL information)

De efterföljande blixtarna triggas enklast via optisk slav dvs. den utlöses då första blixten tänds.

Canon ocn Nikon har båda system för att ändra inställningar från kamerahuset på blixtarna.
Det är då antingen via infrarött ljus eller blixtpulser som informationen överförs.

Ett annat intressant alternativ kan vara Pixel Kight TR 332 som erbjuder hispeed sync (endast hotshoeblixtar) och inställningar av blixtstyrka från kameraenheten.

http://shop.ebay.de/?_from=R40&_trk...pixel+knight+tr+332&_sacat=See-All-Categories

ja om jag köper två externa blixtrar på stativ men bara har en kontakt i kameran hur ska jag då kunna kontrollera blixtrarna samtidigt ?

Köper du Nikon-blixtar typ SB-600, SB-800 eller SB-900 så kan du styra blixtarna genom blixten du har inbyggd i din D90 - jag har precis provat det med två SB-800 och det funkar jättebra. Funktionen du söker heter CLS - Nikon Creative Lightning System och står beskrivet i blixtmanualen bland annat.

Du kan även fjärrstyrla dessa Nikon-blixtar genom att sätta dem i SU-4-läge, då smäller de av sin egen blixt så fort en annan blixt går av i samma rum.

Enkelt att komma igång med, även om "riktiga" studioblixtar kan fås både snabbare och ljusstarkare (och dyrare).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar