Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur konfigurera Mac Pro

Produkter
(logga in för att koppla)

benganj

Aktiv medlem
Har kommit över en Mac Pro med 3 interna hårddiskar 1+2+2TB men har ingen koll på hur jag skall sätta upp den. Har läst om att man skall ha en disk till system och övriga till data (bilder etc) Skall man då lägga system och program på en disk och bilder på en annan ifall en av dem går sönder?

Har även en 2TB extern till backup som jag tänkte göra backup på hela datorn med time machine. Har nog ca 1TB med data totalt än så länge. Låter det vettigt?

Har bara haft laptop (Mac) tidigare.

Eftersom du redan har en extern för backupp så är det ju inte nödvändigt med speglade diskar i maskinen. (speglade: alltså samma på båda diskar)
Men du kan ju ända göra så för ändå mera säkerhet. All data på 3diskar.

Kör 1tb till systemet och spegla 2tb för data.

Eller slå ihop de 2st 2tb så den skriver hälften på varje= dubbelt så snabba diskar. (men ingen spegling)
O kör både system o data på dem. Räcker nog ett bra tag. O spar 1tb.

Kör 1tb till systemet och spegla 2tb för data.

Det låter som något för mig. Både livrem och hängslen:)

Är detta vad man kallar RAID 1?

Finns det inbyggt RAID man kan aktivera i OS X?

Hur skall man partitionera.

Jag har sökt svar själv men inte hittat något som jag förstår:)

Raid 0
Är till för att öka hastigheten, inte säkerheten.

Raid 1
Är till för att öka säkerheten, inte hastigheten. (ditt val)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

Om du använder (snö) Leoparden finns raid funktionen i programmet Skivverktyg.
Men innan du börjar var noga med backup.
Kanske inte var något problem då du inte börjat använda den än.

Tack för tipset. Ja, det är snöleoparden. Har läst att ett program som heter SoftRaid också rekommenderas för att det är stabilare än det i OS X men jag kör med det inbyggda så länge.

Nu skall jag bara lura ut hur jag flyttar användaren till "data-disken". Det verkar smidigare om jag vill ha alla data där.

Kan det bli stabilare än det som finns i operativet??

Det finns ett program i leoparden som heter flyttassistenten. ( I verktygsprog)
Kolla upp det, kanske kan vara det du söker!

Kan det bli stabilare än det som finns i operativet??

Det finns ett program i leoparden som heter flyttassistenten. ( I verktygsprog)
Kolla upp det, kanske kan vara det du söker!

Jag hittade lite info och lyckades flytta användare från systemdisk till "data" disken. man går in i konton och högerklickar på den användare man vill flytta för att kunna gå in i advanced options osv..

Så nu funkar det bra. System och data på olika diskar. Data speglad på 2 diskar och backup av hela baletten på extern hårddisk. Sweeet:)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto