Annons

Hur kommer Lightroom rulla på min gamla dator? (samt lite om arkivstruktur)

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Jag har provat testversionen av Lightroom under ett par veckor nu och tycker (som många andra) att det är ett trevligt program att använda. Det har fungerat OK i min laptop (men då med bara ett par hundra bilder importerade), men framöver tänkte jag köra programmet på min gamla stationära dator. Mest för att hålla isär bildarkivet och internet så långt det är möjligt. Är inte så noga med antivirusprogram och dylikt nämligen.. ;-)

Men frågan är hur bra Lightroom kommer snurra på i datorn om man har ett antal tusen bilder i Lightroom-katalogen?!

Lite om datorn:

- Win XP Professional
- AMD Athlon 64 3200+
- 2,00 GHz
- 2 GB RAM

OBS! Lightroom kommer att vara installerat på en intern HD, medan katalog och alla bilder är tänkta att ligga på en extern HD. Denna kommer det sedan göras backup på kontinuerligt till en andra extern HD med hjälp av Hinx Backup Easy. De externa USB-diskarna är båda av modell Seagate FreeAgent (500 GB, 7200rpm). En tredje likadan disk planeras att köpas in och göras backup på lite då och då. Den här disken ska då förvaras på annan plats (i ett annat hus här på tomten helt enkelt).

Att lägga sina samtliga bilder på externa diskar är det kanske inte så många som gör, men efter att ha funderat lite tycker jag själv att det känns som en bra lösning. När diskarna börjar bli fulla får man helt enkelt skaffa nya externa diskar (som med tiden bara blir större och större förstås). Man tankar då lätt över bilderna från nuvarande externa hårddiskar till dem nya diskarna. Är de nya exempelvis på 2TB lär man efter övertankning ha plats för ca 1,5 TB bilder till.

Att bränna ut ALLA sina bilder på DVD-R (som sedan helst bör brännas om med tiden på nya DVD-R) låter för mig som ett omständigt och tidsödande arbete). Och inte blir det lättare med tiden! Ett system med flera externa diskar som jag beskrev här ovanför känns då som ett mycket smidigare sätt att förvara sina bilder på, tycker jag. Om jag inte har missat något väsentligt negativt med att spara och göra backup på detta sätt förstås?!

För säkerhets skull kommer jag kopiera dem mest betydelsefulla bilderna i Lightroom-katalogen till en specifik mapp så att jag vid annat tillfälle kan skriva ut och förvara dem i fysiska pärmar. Gissningvis är det bara en bråkdel av det totala antalet bilder som lär hamna i den här specifika mappen, och då kan man eventuellt också bränna dem till DVD-R.

Så..vad säger ni om min gamla dators kapacitet för att köra Lightroom och vad har ni för synpunkter på upplägget med enbart externa hårddiskar etc.?

/Jonas
 
1) Jag kör alla mina bilder på externa USB diskar och det är inget problem för mig.
2) Jag är tveksam till om det fungerar att ha LR katalogen (om det är databasen du menar) på extern disk. Den gör sig nog i vilet fall som helst bättre på en intern disk.
3) 2GB minne funkar nog men lite till är nog inte fel ;-)

Jag kör en Mac Mini med 4GB och en 2,66GHz och har ca 30 000 bilder i mitt arkiv och det funkar fint för mig.
Fast jag använder väldigt lite pensel justeringar i LR vilket är sån som kan söla ner LR. Däremot tror jag inte att just antalet bilder i Katalogen påverkar prestandan nämnvärt längre.
 
Du vill nog inte ha katalogen eller previews på en extern disk (Möjligen om det är eSata/iSCSI).

För mig personligen (cirka 40.000 bilder med en hel del justerngar) så var just LR3 anledningen att jag bytte från en Core2Quad -> i7/SSD, jag tyckte att LR började bli för långsamt. Then again, jag tillhör skaran som anser att Word 2010 skall starta på under två sekunder. ;)
 
Katalog på extern disk

Jag skulle nog inte ha katalogen på en extern disk. Själv har jag en hyffsat gammal dator med ca 25 000 bilder och det fungera tillfredställande, tycker jag. Men jag har katalogen och bilderna på en intern disk som jag sedan kopierar till den externa disken varje vecka plus till en webbkatalog varannan vecka. Då tycker jag att jag har bra koll på allt och skulle det krascha så har jag allt kvar.
 
OK, då får jag låta Lightroom-katalogen ligga på en intern disk i stället helt enkelt. Tack för rådet! :)

Vill minnas att mitt moderkort (ett ASRock 939 Dual Sata2) klarar max 4 GB RAM och att där just nu sitter 4 x 512 MB i. Om jag nu vill uppgradera RAM-minnet i burken, på vilket sätt och vilken typ av minnen är lämpligast då? Moderkortet har fyra minnesplatser som verkar vara av typen "Dual Channel DDR400". Bör man fylla platserna med 4x1GB eller kanske 2x2GB??
 
4x1 eller 2x2 spelar ingen roll.

Tänk bara på att om du kör ett 32-bitars operativsystem så kommer du inte att kunna få ut riktigt allt minne, eftersom 32-bitarsplattformar kan adresera max 4GB-minne, men allt minne på ghrafikkort, ljudkort, PCI-buffrar osv måste räknas med där.
 
4x1 eller 2x2 spelar ingen roll.

Tänk bara på att om du kör ett 32-bitars operativsystem så kommer du inte att kunna få ut riktigt allt minne, eftersom 32-bitarsplattformar kan adresera max 4GB-minne, men allt minne på ghrafikkort, ljudkort, PCI-buffrar osv måste räknas med där.

Hmm..blir inte riktigt klok på vilken minnestyp det är jag ska ha till min dator egentligen. Hittar inte några som kallas för DDR400. Misstänker dock att det är vanliga DDR med 400MHz som menas när man skriver DDR400. Dessutom verkar det enligt moderkortets specifikation vara "non ECC" som gäller. Men PC3200 ska det väl ändå vara i alla fall?!

Någon vänlig själ här som vill vaska fram 4GB (totalt i minnesmängd) av rätt minnestyp åt mig på någon sajt som är seriös och som man kan beställa ifrån till vettigt pris..? :)
 
Två stycken http://www.dustinhome.se/pd_5010073265.aspx löser problemet.

Jag reviderar mitt tidigare påstående, jag skulle inte chansa på 2GB moduler på det kortet, utan nöja mig med 1GB.

Ja, DDR-minnen är svindyrt numera. Man får 12GB högpresterande DDR3-minnen för samma pengar.

Okej tack, men det kortet du hänvisade till verkar ha 2 moduler..eller? Det står två stycken i beskrivningen, men det är kanske för att det är totalt två "stickor" i kitet som det står så?

Nu rekommenderar du i och för sig inte en sticka med 2GB, annars slog det mig (med tanke på priset och att jag ändå kanske inte kommer till att kunna nå upp till 4GB) att det hade räckt med en sådan 2GB-sticka och sedan låtit 3 av dem gamla minnena sitta kvar i burken. Det blir ju 3,5 GB totalt..och bara halva priset mot att köpa 2x2GB (eller 4x1GB) som ändå inte nyttjas fullt ut. Kan det vara en idé? Men som sagt, du rekommenderade att inte köra på 2GB stickor..vad beror det på?
 
Okej tack, men det kortet du hänvisade till verkar ha 2 moduler..eller? Det står två stycken i beskrivningen, men det är kanske för att det är totalt två "stickor" i kitet som det står så?

Nu rekommenderar du i och för sig inte en sticka med 2GB, annars slog det mig (med tanke på priset och att jag ändå kanske inte kommer till att kunna nå upp till 4GB) att det hade räckt med en sådan 2GB-sticka och sedan låtit 3 av dem gamla minnena sitta kvar i burken. Det blir ju 3,5 GB totalt..och bara halva priset mot att köpa 2x2GB (eller 4x1GB) som ändå inte nyttjas fullt ut. Kan det vara en idé? Men som sagt, du rekommenderade att inte köra på 2GB stickor..vad beror det på?

Nej, så vill du inte göra.

Om du har "Omatchade" banker så kan ditt moderkort inte längre köra Dual Channel, och du tappar en massa minnesprestanda.
 
Jag vill också påpeka att du får en i3-540CPU med moderkort och 4GB minne för under 2500kr ink moms.
Eller en AMD Phenom X2 555 med 4GB ram och moderkort för under 2000kr ink moms.

Visst, i3'an spöar skräpet ur X2'an.. Men båda sopar banan med din nuvarande.
 
Jag vill också påpeka att du får en i3-540CPU med moderkort och 4GB minne för under 2500kr ink moms.
Eller en AMD Phenom X2 555 med 4GB ram och moderkort för under 2000kr ink moms.

Visst, i3'an spöar skräpet ur X2'an.. Men båda sopar banan med din nuvarande.

Tack för tipset!

Det slog mig också att kanske köpa ett uppgraderingskit i stället. Men jag har min stationära dator som "studiodator" också, dvs jag använder den till Cubase för att skapa musik med. Alla komponenter fungerar fint för det ändamålet, det rullar liksom på. Därför känns det så där att stoppa in ett nytt moderkort i burken. Ska i alla fall undersöka saken!

DDR-minnena är verkligen svindyra nu när jag har tittat runt och jämfört med andra typer av minnen. I princip blir det till att punga ut med 1000 kr för 1 GB minne eftersom uppgraderingen endast blir totalt 2 GB. Ett tredje alternativ till att bara köpa minne eller att köpa uppgraderingskit är att helt enkelt köpa en ny stationär dator. Då kan den gamla användas för musikskapande och den nya för bildskapande.

Men som sagt, jag ska i alla fall ta och undersöka moderkorten du nämnde! Ett prisvärt alternativ är det ju helt klart..
 
Ah, jag förstår din sits. Just musik/ASIO-prylar kanju bli ökänt stingsliga när det gäller hårdvaruförändringar.

Men allvarligt, leta på blocket/tradera etc... Det du vill ha är ju primärt 4x1GB PC3200 (DDR/400) båda benämningarna är "rätt".
 
Men allvarligt, leta på blocket/tradera etc... Det du vill ha är ju primärt 4x1GB PC3200 (DDR/400) båda benämningarna är "rätt".

Japp, det är ju faktiskt också en idé. Har ingen koll alls på vad folk vill ha för minnena där. Men kanske går det att göra fynd.. :)

Tack igen för din hjälp. Det uppskattas! :)
 
Tillbaka med nya funderingar.. :)

Några minnen till min gamla dator har det inte blivit, inte heller något nytt uppgraderingskit eller en helt ny, stor stationär dator. Jag tycker helt enkelt inte att minnena är prisvärda eftersom det i praktiken handlar om ett par tusenlappar för en uppgradering på ca 1,25 GB RAM för min del. Dessutom är det inte världens snabbaste minnen med dagens mått mätt och fortfarande är ju resten av datorn relativt föråldrad ändå.

Uppgraderingskitet känns prisvärt och skulle ge en trevlig prestandahöjning, men jag känner att jag inte vill "röra om" för mycket i burken med tanke på att den också används för musikskapande i Cubase. Den rullar på så fint för det ändamålet nämligen. Den gamla datorn får alltså förbli orörd och fortsätta att användas till musikskapande!

En ny, stor stationär dator för enbart bildbehandling och diverse "administrativa saker" är det bästa rent långsiktigt egentligen. Åtminstone om man kan kombinera med en laptop för dem gånger man vill grovsortera bilder och liknande någon annanstans än enbart hemma. Eftersom jag vill separera bildbehandlandet och internetsurfandet så långt det går skulle laptopen jag har nu i så fall få agera surfdator. Det innebär att en andra laptop då hade behövts införskaffas om man vill kunna grovsortera bilder "när man är på språng".

Men nu har jag dock tänkt så här i stället: den gamla stationära burken får som sagt förbli orörd och användas till musikskapande. Sedan får min laptop bli den dator där Lightroom och andra enstaka viktiga program körs. Laptopen kommer jag i så fall formatera om och därefter installera WinXP (det sitter Vista i den just nu) på. XP är väl lite snällare mot datorn än vad Vista är, så där kanske man kan spara lite resurser tänker jag. Min laptop är en HP dv9700 med en 2,0 Ghz processor, 2xHD på totalt ca 300 GB samt 3 GB RAM. Till den kommer externa diskar kopplas och likaså en 27" HD LCD-skärm från LG. Laptopen är inte världens kraftfullaste, men det fungerar ändå hyfsat att köra Lightroom på den tycker jag. Räknar dock med att investera i en kraftfullare stationär dator så småningom.

Nu till slutklämmen.. ;-). Som dator för enbart att surfa med på internet tänker jag mig följande lilla sak: http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?ftgid=11082

Den verkar perfekt för ändamålet och kan lätt flyttas mellan exempelvis hus och sommarstuga. Segas den ner av virus eller annat skräp är den ju enkel att formatera om så att det blir fart på den igen.

Låter ovanstående som en vettig idé till dess att en kraftfullare större stationär införskaffas?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.