Annons

Hur kategorisera och sortera sina digitala bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

voldemaahr

Medlem
Diskuterade det här med en vän till mig som efter åratal av bilder inte hittat nån smart och smidig lösning ännu.

Han började med att döpa sina fotomappar till "svartvitt", "natur", "porträtt", "kul bilder" osv, osv. Tror det blev drygt tio mappar eller så.

Efter bara tio bilder dök första problemet upp, nämligen att han hade tagit ett fotografi som var både kul, svartvitt och tagit i naturen. I samma bildserie fanns även ett porträtt som inte alls var kul, men man kan ju inte bara skära av en fotosession sådär. Numer datumkategoriserar han sina mappar, ej heller smidigt då man kanske inte kommer ihåg när en viss bild är tagen och får då bläddra igenom vecka för vecka..

Alla bilder i en mapp är ju också helt uteslutet.. 5000 bildfiler drygt med 3 mb storlek kan bli tungt även för en riktigt bra dator..

Också det här med "färdiga" bilder. Sådana som gått rundan raw-konvertering-photoshop. Inte kan man väl bara spara de och kasta in de bland de gamla?

En rad problem stöter jag på och frågar helt enkelt hur erat "system" ser ut? Jag är ganska pedantisk och vill ha ett bra och fungerande system! Min vän har tyvärr gett upp..
 
Jag har mina bilder i år och kvartal. Dvs varje år har fyra undermappar. Tar man väldigt många kan man ju ha månadsmappar i stället. Sedan lägger jag alla bilder i dessa mappar. Därefter importeras de till Extensis portfolio, där jag sedan kategoriserar dem. En enskild bild kan finnas i många olika kategorier. Det fina med portfolio är att det bevakar de mappar som man redan har indexerat, så att jag kan bara lägga till mer bilder och så läggs de till i portfolion. Men att sedan lägga dem i rätt kategori får man naturligtvis göra själv.

Att bara köra med mappar och ordna bilderna utefter det ser jag som ett ganska ohållbart system. Det är bättre att använda ett för ändamålet avsett program. Be din kompis att kolla på Photoshop Elements 4. programmet har väldigt låg inlärningströskel och man kan både kategorisera och redigera bilder med det programmet.

Har man större förväntningar och krav så finns det en hel uppsjö med katalogprogram, iview, portfolio för att nämna några.
 
voldemaahr skrev:
Också det här med "färdiga" bilder. Sådana som gått rundan raw-konvertering-photoshop. Inte kan man väl bara spara de och kasta in de bland de gamla?

Man måste skilja på orginal och kopior. Jag ser mina RAW-filer som mitt negativ-arkiv. Jag har olika mappar för olika framkallade bilder, t.ex. för webb och för utskrift.
 
Jag lägger upp mina RAW-filer i mappar efter år, månad och dag. Detta är mitt "negativ-ARKIV" Alltså ingen sökbar databas.

Alla kopior lägger jag sedan in i Iview media Pro som är ett rent katalogiseringsprogram. Där kan man, precis som du eftersöker, "tagga" bilder med olika information. Samma bild kan tilldelas flera olika taggar så att du kan få upp din roliga naturbild om du både trycker på t.ex "roliga bilder" eller "naturbilder" Du kan också skriva in nyckelord och allt möjligt annat... plats, tidpunkt... you name it.

Iview ger dig outtömliga möjligheter att katalogisera dina bilder. Ladda hem en demoversion och se om det är något för dig.

Personligen har jag nog testat vartenda katalogprogram innan det blev Iview. Programmet är helt outstandning om man är petig och inte vill ha några begränsningar. Det klarar också mycket stora bildmängder. 5000 som du skriver är ingenting...

Mitt inlägg kanske var rörigt, men hoppas det hjälper ändå.

Mvh /Peter
 
IMatch

Hejsan,

Jag tankar ner mina bilder med DownloaderPro från Breeze, i programmet skriver jag ett namn som är gemensamt för de bilderna jag ska tanka ner. T.ex Hallandsväderö, sedan skapar DownloaderPro ett mappsystem som för min del är år/datum_namnet/ i mappen läggs sedan alla mina raw-filer som då också döps om till datum_namn_löpnummer. Detta gör att man enkelt kan se i utforskaren vad varje mapp innehåller.

För att sedan katalogisera bilderna använder jag IMatch, ett mycket kompetent program som dessutom är billigt! Varje bild kan taggas med flera nyckelord som sedan blir sökbara. Jag har i dagsläget runt 20 tusen bilder inlagda och sökningar går blixtsnabbt fast jag har en realtivt omodern dator.

Mina framkallade bilder, TIFF och/eller JPG ligger undermappar till varje bildmapp. Enkelt och logiskt. Jag använder PS CS2 CameraRaw för att framkalla mina raw-filer, kör man i Bridge använder ImageProcessor så kan man välja att låta programmet skapa undermapparna själv, dessutom kan ImageProcessor köra makron på varje bild.

En stor fördel med IMatch är att man själv kan skriva script så programmet kan anpassas till de behov man har, dessutom finns det en hell uppsjä med redan färdiga script. Det är helt kompatibelt med Bridge avseende ranking av bilderna, det du ser i IMatch ser du även i Bridge. Suveränt om man nu kör Bridge och CameraRaw som framkallningsprogram. Det är dessutom samma som i LightRoom.

Det viktiga är nog att man använder ett riktigt katalogiseringsprogram, vilket det blir är en smaksak.

Lycka till!
 
Jag fick med ett program till min gamla Kodak som automatiskt lägger in bilderna i mappar med dagens datum när jag för över dom till datorn.

Nu har jag dock använt programet i 3,5 år så bilderna börjar bli lite svåra att hitta rätt ibland.

Så därför testade jag att höger klicka på en bild och välja egenskaper, där kunde jag sedan lägga till text i olika rutor.
Jag valde en ruta som heter "Nyckelord" och där skrev jag ord som Risveden, Utsikt, Dimma.
Sedan så sökte jag på Dimma i Windows egna sökfunktion och hittade bilderna med rätt sökord.

Det bästa är väl att det kostar ingenting, finns redan i datorn.
 
Jag arkiverade också bilder utifrån månad/datum.. men insåg snart att det blev dålig översikt.

Först skiljer jag på bilder som är mina privata bilder och de som är uppdrag/kommersiella.

Därefter önskar jag enkla motivkategorier, helt enkelt.

En mapp för bilder som ligger och mognar, kanske kastas efter en tid...

En mapp för posters..

++ngr till..strategiskt valda..



Dessutom så har jag egentligen aldrig haft behov för att veta exat när bilder fotats.. Jag bryr mig väldigt lite om bilderna i efterhand.
Jag har aldrig gillat arkiveringen, inte för att det är tråkigt utan för att det förlorat all stimulans när det blev digitalt. Det analoga däremot var ett nöje i sig själv. Saknar..

Hade jag varit rik så hade jag haft en snubbe som satt och arkiverade mina shots. . . Stimulerar min kreativitet på en djup minusskala!!!


Nog klagat. Jag gör det enkelt för mig. Jag slänger mycket bilder, har inte ångrat en enda kastad digital bild.
Tips? Gör det enkelt för er om det känns jobbigt. Att ägna mycket tid åt arkiveringen kommer jag aldrig att göra. Aldrig.


MVH Niclas,
 
Senast ändrad:
Nu tar jag inte sådär jättemånga bilder men det brukar bli iaf en tur i veckan. Jag sparar de i mappar helt enkelt. En mapp kan se ut så här:
"11 sep 2006 Dyrön"
Brukar inte ha några problem att hitta gamla bilder, om jag inte minns exakt datum så vet jag iaf var jag har varit och tagit kort.
 
Niclasfoto skrev:
Tips? Gör det enkelt för er om det känns jobbigt. Att ägna mycket tid åt arkiveringen kommer jag aldrig att göra. Aldrig.


MVH Niclas,

Håller med här... Tidigare la jag mer tid på katalogiseringen än på fotograferingen bara för att jag tyckte det var roligt och för att jag är rätt petig och väldigt dtrukturerad.

Det gick ett tag... sedan insåg jag vad jag höll på med.

Det viktigaste är att du vet precis hur du ska göra. Tänk NOGA igenom ett uppstrukturerat arbetsflöde och håll sedan fast vid detta. Gör det inte besvärligare för dig än vad som är nödvändigt.

Mvh /Peter
 
Ja, fast om man gör ett strukturerat arbetsflöde nästan omedelbart, så behöver det inte vara så jobbigt att arkivera. Jag har utvärderat lite olika program och under tiden har bildbanken växt..Så nu sitter man hör med +30000 bilder som skall indexeras ;)

Men nya bilder åker som en dans in i bildbanken. Det tar inte många minuter att lägga rätt dem.
 
Ja, att ha strukturen klar tidigt med få bilder är nog rättså viktigt för att framtiden skall bli smidig. De som inte fotat analogt tror jag inte riktigt vet hur mycket bry de slipper med digitalisering och massarkivering... hehe!!

Jag tror att många av oss här inne är högst olika fotografer.

**Vissa vill ha många bilder av blandade typer.. då drar det lätt iväg om man fotar mycket;)

**Andra söker vissa speciella bilder och är extremt selektiva med vad de både fotar och sparar.

Jag ligger som de flesta mellan de två. Men helt klart så dras jag mot den senare.

Jag skulle klara mig med två mappar.. en spara och en vänta med att kasta..
Men nu har jag fler mappar än så,, men att gilla detta hur enkelt det än är gör inte jag.

Jag tror också att vi alla tycker om dator och datortittande olika mycket. Jag tillhör de som gärna hade sluppit ha datorn som ett naturligt tillbehör till kameran. Blä.

Jag tror att de som gillar datorer inte heller tycker att filhanteringen är ngt direkt problem:)

MVH Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.