Annons

Hur kan motljusskydd se så olika ut???

Produkter
(logga in för att koppla)

Petandsto

Aktiv medlem
Jag antar att det finns en naturlig förklaring men jag har inte kommit på vad det är än. Varför ser motljssskydd så olika ut? Brännvidden mellan 17-40 4L och 24-70 2,8L är inte alltför olika ändå ser motljusskydden ut att komma från olika planeter. Motljusskyddet på 17-40 är så grunt att man undrar om det kan hjälpa överhuvudtaget mot linsöverstrålning och det på 24-70 är enormt. Och varför är en del "blomformade" och en del mer "burkformad"e som tex 70-200 4L?

Finns det någon förklaring till skillnaderna?

Hej.

eftersom jag har både en 17-40 och en 24-70 så har jag listat ut varför de är så olika.
Först skall man konstatera att motljusskydden är skapade för fullformat.
Sedan är det så att 17-40 är intern zoom funktion d.v.s. objektivet ändrar inte längd under zoomning.
Medan 24-70 växer i längd vid zoom, dock på "fel"sätt objektivet är längst vid 24mm och kortast vid 70mm.
Om vi sedan konstaterar att 24-70 inte fäster motljusskyddet på den rörliga delen av objektivet utan på den fasta delen, så växer objektivet inuti motljusskyddet. För den som ser detta från sida kan alltså inte se att objektivet växer under zoomning för det sker inne i motljusskydet.

MVH Johan

Dessutom

Det är rätt stor skillnad på bildvinkel mellan 17mm och 24mm. 104 mot 93 grader diagonalt och 84 mot 74 grader horisontellt.
Blomformade motljusskydd är optimalt, eftersom de ger ett bättre "motljusskydd" horisontellt och vertikalt = de längre blomflikarna. Ett burkformat skydd är gjort efter de kortare "vikarna" ungefär som om man klippt av de längre blombladen. Varför? Jo det är billigare att tillverka burken!

Säkerligen, men framförallt hänger det nog ihop med att vissa objektiv har roterande frontlins och då fungerar inte de blomformade =)

Eller som ett objektiv jag har där frontlinsen roterar vid zoomning, men inte vid fokusering. Faktiskt lite bättre än tvärtom ifall man vill använda polfilter. :) Nu har jag inget motljusskydd till det ändå och jag är tveksam till att jag tänker skaffa något. Det ser ut som om man är på väg att ratta in något av Canal Digitals utbud, vilket gör det ganska osmidigt.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto