Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur kan jag sälja mina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Oliviana

Medlem
Hej, jag är en femton årig tjej som satsar på att bli fotograf.....-eller kanske bara en dröm....?
Iallafall så undrar jag lite om det här med att sälja bilder...
Vars? hur? kan man göra det som privat person, eller måste man vara proffs?
Är det nån som kan berätta om detta? eller tipsa på nån sida? Eller nån annan tråd här i forumet som jag totoalmissat?
och hur måste en/min portfolie se ut, typ.

Jag är intresserad av Porträtt bilder som fotas i min hemmagjorda studio :)
Kram och Tack på förhand

//Oliviaa

Två aspekter:

1. Att sälja bilderna handlar just om det - att hitta någon som vill betala för dina bilder.

Ett sätt som många amatörer dragit in några kronor är via s.k. microstock-bildbyråer som iStockphoto.com. Det är bara att registrera dig och börja tanka upp bilder - om de är bra säljer du. Dock krävs det en hel del sålda bilder då man får väldigt lite per såld bild, och bilderna måste vara bra för att du ska få tanka upp dem. Sök lite efter iStockphoto här på forumet så hittar du folks erfarenheter av olika såna siter.

Man kan också börja från andra hållet och hitta nån som vill betala för din tid som fotograf. Återigen handlar det om att sälja, dvs att locka någon att köpa.

Sen finns ju massor av mellanvägar - har du t.ex. tagit kort på en tävling eller en parad där nån av deltagarna vill ha en bra bild? Sälj! Dock är det inte lätt...

2. Så länge det är små belopp du säljer för så behöver du inte bry dig om skatter, men när det börjar rulla tusenlappar är det dags du tar reda på hur bokföring och skatter funkar. Dock är detta inte steg 1, börja med att hitta nån som vill betala för dina bilder. :)

TackarTackar, ska se vad jag kan hitta ;)
Gärna mer info om detta, kan ju tänka att det finns fler amatörer som vill lära sig detta, och många som kommit lite längre än jag....

Ja men alltså kan jag inte sälja bilder förren jag är 18 år?
Är det så överallt, eller kan jag sälja till tidningar?

du kan sälja innan 18 så länge du inte drar in mer än 30000 kr/år. Det är gränsen mellan hobbyverksamhet/affärsverksamhet.

Det viktigaste är att du har bilder som är så bra att någon vill köpa dom.
Min karriär startade med att jag gav bort bilder och så småningom började jag få fickpengar.
När folk började fråga efter mina bilder så kunde jag också höja priset.
Du behöver inte bry dig om ålder och regler.
Det enda som är viktigt är att du tar fina fotografier som andra människor gillar och vill sätta upp på sina väggar och är beredda att betala för.
Resten kommer efteråt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar