Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur justera grå bild av vitt objekt?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag har tagit följande bild av en liten hårddisk som ligger på ett vitt A4-ark. Textetiketten är vit, materialet runt omkring är blankt stål. Som synes är det mesta grått. Min D50 stod på autovitbalans och dito exponering, så den gjorde väl allt till medlegrått, kan jag tro.

1. Går detta någorlunda enkelt att fixa i efterhand?
2. Vad borde jag gjort vid exponeringstillfället för att få det vita vitt?

Per.

PS: Jag använder GIMP, men detta är väl något som man kan diskuteras utan angivande av redigeringsprogram, gissar jag. DS

Bilagor

• hd_400x266.jpg
    hd_400x266.jpg
    24.3 KB · Visningar: 442
1. Justera vitpunkten så att det gråa blir vitt, t.ex. med verktyget "Levels/Nivåer" i Photoshop. Antar att du har något liknande i Gimp.

2. Om du överexponerat bilden något, t.ex. +1 steg så hade det gråa blivit ljusare. Hur mycket du behöver överexponera beror på från fall till fall, beroende på hur ljust motivet är.

Edit: nu ser ju det som borde vara vitt ut att vara ganska neutralt grått, d.v.s. inget färgstick. Men om du hade fått färgstick i bilden så kan du även neutralisera det med den grå pipetten i "Levels". I kameran kunde du isåfall fixat det genom att justera vitbalansen.

Vet inte hur man gör i Gimp, i Photoshop gjorde jag en bana runt själva hårddisken, gjorde om banan till markering och fyllde bakgrunden med vitt sen la jag hårddisken i eget lager och fejkade en skugga i lagret under.

I kameran borde det finnas nån form av exponeringskompensation,om du vrider upp den att överexponera ett eller två steg, precis som när man fotar i snö eller på stranden, hade utgångsmaterialet blivit bättre, men det är nog omöjligt att få helt vitt utan att samtidigt bränna ur för mycket av motivet. Det skulle krävas att motivet låg på något bakgrundsbelyst som ett ljusbord eller liknande.

Produktbilder du ser i tidningar är nästan alltid frilagda efteråt. Alltså bakgrunden är rensad efteråt i bildbehandlingsprogrammet. Oftast med hjälp av Photoshop och urklippsbanor.

Bilagor

• attachment2.jpg
    attachment2.jpg
    28.8 KB · Visningar: 410
I detta fall hade du behövt överexponera _kraftigt_, men då hade din hårddisk också blivit tämligen vit. Att ta sådana här produktbilder handlar om ljussättning, vilket är ett stort ämne för sig. Din bild du har är inte mycket lönt att försöka "rädda" eftersom den inte är riktigt ljussatt. Försöker du få bakgrunden vit med levels så kommer din hårddisk att se kraftigt överexponerad ut, detta samtidigt som skuggpartierna fortfarande är fullständigt igensotade. Rigtigt bra blir det inte heller att frilägga hårddisken och lägga den mot en vit bakgrund i Gimp eftersom skuggorna är så igensotade, man ser ju inte ens var objektet slutar o börjar så man tvingas till lite hittepå redigeringen. Så, läs på om ljussättning och produktfotografering, vad du behöver kunna åstadkomma är en jämn belysning utan hårda skuggor och helst utan allt för skarpa reflexer från blanka ytor, kombinerad med en exponering som gör den vita bakgrunden just vit.

Björn Öst skrev:
Vet inte hur man gör i Gimp, i Photoshop gjorde jag en bana runt själva hårddisken, gjorde om banan till markering och fyllde bakgrunden med vitt sen la jag hårddisken i eget lager och fejkade en skugga i lagret under.

I Gimp heter det "slingor", se bifogad bild. Skugga kan man sedan skapa med valet: Skript-Fu -> Skugga -> Skuggkastning...

Bilagor

• dump.jpg
    dump.jpg
    21.6 KB · Visningar: 402
Tack, nu förstår jag! Jag provade att justera nivåerna i GIMP, vilket fungerade, men inte gav ett bra resultat, precis som Magnus förutspådde. Jag provade också att ta om bilden med överexponering, och 1.5 steg blev rätt hyggligt.

Jag vill gärna påpeka att jag inte egentligen försökte göra en produktbild; jag skulle bara visa några nätkompisar hur min hårddisk ser ut så det kunde hjälpa mig med några spörsmål. Den grå bilden dög till det, förstås, men jag blev nyfiken på om det gick att fixa i datorn. Bilden togs helt enkelt genom att tog fram ett A4-ark till skrivbordet bredvid datorn, la' disken på arket och fyrade av.

Per.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar