Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur jobbar ni med macroobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

umemorgan

Aktiv medlem
Hur jobbar ni med era macroobjektiv? Tex om ni vill ha 1:1? Ställer ni då in manuellt fokus på objektivet, vrider till 1:1, sedan anpassar ni avståndet till motivet till ni hittar skärpan? Eller bestämmer ni ett avståd till motivet och försöker sedan att hitta skärpan där. Då blir 'förstoringen' kanske en annan än 1:1
Låt höra, jag behöver tips.

Utrustning: Nikon D70, Tamron SP AF90mm F/2.8 Di MACRO

// Morgan S

Jag bryr mig inte om vilken avbildningsskala jag får i bilden. Jag komponerar bilden så att jag trivs med den och fokuserar manuellt.

Vilken avbildningsskala objektivet kan ge har inget med min enskilda bild att göra.

Samma svar som Janne med tillägget att det tilltänkta macromotivet är ju bara en liten del av hela bildens komposition, därför är det en fara att hänga upp sig på siffror och diverse uträkningar.
Mvh/Gunte..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar