Annons

Hur jobba med MicroNikkor 105 VR maximalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eken-49

Medlem
Jag är en lycklig ägare till ett "AF-S Micro Nikkor VR 105 ED" och det känns verkligen bra. Men nu skulle jag gärna vilja ha en del nyttiga användartips på just denna glugg. T.ex.i makroläge, men framför allt andra lägen.

1.Skall / behöver kamerans MAKRO-läge vara inkopplat? Tjänar jag nåt på det? Förlorar?
2 Vad finns det för misstag man kan göra med gluggen, fototekniskt? Avstånd, ljus, filteranvändning etc.

Jag har en D70S. Mikro-Gluggen har ju ett begränsat skärpedjupsområde och det är jag inte så Van (ännu).

Ser fram emot dina expert-kommentarer!
 
Makroläget använder du bara när du vill komma närmare än det normala läget tillåter. I normalt läge är fokuseringen begränsad, vilket gör autofokusen snabbare om du fotar på lite längre håll. I övrigt ingen skillnad vad jag vet.
Fotar du riktigt nära så blir skärpedjupet oerhört litet, varför du kan blända ner ganska rejält. Du får prova dig fram helt enkelt. Dock börjar man förlora skärpa nånstans vid f/10-f/16 eller så, men det behöver inte göra så mycket.
Vid goda ljusförhållanden när du kan få korta slutartider så kan du med fördel stänga av VR. Det visar sig nämligen ofta att man får sämre skärpa med VR när detta egentligen inte behövs.
Vid riktigt närgången fotografering kan det vara vettigt att fokusera manuellt, för bättre kontroll.
 
Makten skrev:
Makroläget använder du bara när du vill komma närmare än det normala läget tillåter. I normalt läge är fokuseringen begränsad, vilket gör autofokusen snabbare om du fotar på lite längre håll. I övrigt ingen skillnad vad jag vet.
Fotar du riktigt nära så blir skärpedjupet oerhört litet, varför du kan blända ner ganska rejält. Du får prova dig fram helt enkelt. Dock börjar man förlora skärpa nånstans vid f/10-f/16 eller så, men det behöver inte göra så mycket.
Vid goda ljusförhållanden när du kan få korta slutartider så kan du med fördel stänga av VR. Det visar sig nämligen ofta att man får sämre skärpa med VR när detta egentligen inte behövs.
Vid riktigt närgången fotografering kan det vara vettigt att fokusera manuellt, för bättre kontroll.

Se där! Redan ett bra tips; att stänga av VR vid lägen då den inte behövs. Tackar!
 
Eken-49 skrev:
Jag är en lycklig ägare till ett "AF-S Micro Nikkor VR 105 ED" och det känns verkligen bra. Men nu skulle jag gärna vilja ha en del nyttiga användartips på just denna glugg. T.ex.i makroläge, men framför allt andra lägen.

1.Skall / behöver kamerans MAKRO-läge vara inkopplat? Tjänar jag nåt på det? Förlorar?
2 Vad finns det för misstag man kan göra med gluggen, fototekniskt? Avstånd, ljus, filteranvändning etc.

Jag har en D70S.


Kamerans makroläge (blomman på programratten) ändrar litet utgångsvärden för programautomatiken. Det kan vara ett enkelt sätt att få litet mer närbildslämpade val på tid och bländare, samtidigt som bilden skärps upp litet extra i kameran. Du kan enkelt få samma lägen genom menyerna med litet eget arbete och ett av slutar- eller bländarprogrammen. Står om detta i handboken!

MAn kan nog göra lika många misstag med detta objektiv som med de flesta andra. Filter kan du väl köpa om du vill och får du reflexer kan du ta bort det igen. Man är ju rätt nära saker med det här objektivet så ett "skyddsglas" behöver inte vara fel. totalt sett. Annars kan man komma så nära att man skymmer motivljuset med kameran, händerna eller kroppen.

En bok om macrofotografering, ett stativ (eller tillsatser till det du har) som går att ställa "lågt" och en trådutlösare kan också vara nyttiga tillbehör.
 
Jag vill förtydliga att jag antog att "makroläge" avsåg den inställning som begränsar fokusområdet på själva gluggen, vilket inte har med kameran att göra.
Jag VET inte om det finns ett sådant läge på gluggen ifråga, men det brukar det göra på makroobjektiv.
 
Makten skrev:
Jag vill förtydliga att jag antog att "makroläge" avsåg den inställning som begränsar fokusområdet på själva gluggen, vilket inte har med kameran att göra.
Jag VET inte om det finns ett sådant läge på gluggen ifråga, men det brukar det göra.

Nu var frågan specifikt om kamerans makroläge, och på D70s finns det ett sådant, med ungefär de egenskaperna som jag angav.

Finns det ett fokusbegränsat läge på objektivet är det (helt riktigt) utmärkt att använda när man använder objetivet som ett "vanligt objektiv".

(givetvis också ett förtydligande :) )
 
Senast ändrad:
Ja, jag läste visst lite dåligt. Kamerans lägen funkar precis som med vilken glugg som helst antar jag. De påverkar relationerna mellan exponeringstid och bländare, samt i "motivlägena" möjligen också kontrast och färg.
Jag skulle helt klart rekommendera att man lär sig hur de halvautomatiska lägena (P, S & A) fungerar istället för att låta kameran bestämma.
 
Blomman på kameran är ett blomläge och inte ett macroläge. Iofs är det oftast samma motiv men ändå är det skillnad eftersom kameran i sig inte kan fixa macro, det gör objektivet. Läget puffar på lite extra rött och grönt till jpg-filen.
 
tettimul skrev:
Blomman på kameran är ett blomläge och inte ett macroläge. Iofs är det oftast samma motiv men ändå är det skillnad eftersom kameran i sig inte kan fixa macro, det gör objektivet. Läget puffar på lite extra rött och grönt till jpg-filen.

Det är ett allmänt macro (närbildsläge) och inte bara för blommor. Ur handboken:

"Use for close-up shots of flowers, insects, and other small objects in which main subject stands out clearly. Reds and greens are captured particularly vividly.
• Camera automatically selects center focus area. Focus area selection can be changed.
(...)
• Flash set to front-curtain sync. Other modes can be selected ( 96)."

Jag rekommenderar att man läser på i handboken. De här "burkade" programmen kan vara mer praktiska än vad man man ibland företäller sig.
 
Makten skrev:
Det visar sig nämligen ofta att man får sämre skärpa med VR när detta egentligen inte behövs.
Jag såg att Risedal hävdade detta nyligen i forumet men aldrig hört talas om att det visar sig ofta. Har du några bra exempel som visar på detta vanliga fenomen?

Att en VR/IS-glugg teoretiskt bör ha en aning sämre egenskaper än en icke-stabiliserad glugg p.g.a. sina fler glasytor är jag med på men det förändras ju inte för att att man stänger av systemet.

Nu är det ju många som inte läser handboken men om man följer instruktionerna och väntar tills systemet är aktivt och stabiliserar undrar jag hur stabiliseringssystemet i sig skulle kunna försämra bilderna. Jag kan inse att IS/VR skapar mikrorörelser men om man fotar med tillräckligt kort tid för att inte skakningsoskärpa skall vara ett problem borde väl inte heller rörelser med betydligt mindre amplitud vara det?
 
P.R. skrev:
Jag såg att Risedal hävdade detta nyligen i forumet men aldrig hört talas om att det visar sig ofta. Har du några bra exempel som visar på detta vanliga fenomen?
Nix, jag har bara läst det på otaliga ställen.

Att en VR/IS-glugg teoretiskt bör ha en aning sämre egenskaper än en icke-stabiliserad glugg p.g.a. sina fler glasytor är jag med på men det förändras ju inte för att att man stänger av systemet.

Nu är det ju många som inte läser handboken men om man följer instruktionerna och väntar tills systemet är aktivt och stabiliserar undrar jag hur stabiliseringssystemet i sig skulle kunna försämra bilderna. Jag kan inse att IS/VR skapar mikrorörelser men om man fotar med tillräckligt kort tid för att inte skakningsoskärpa skall vara ett problem borde väl inte heller rörelser med betydligt mindre amplitud vara det?
Tiden har nog ingen betydelse. Snarare kan man nog tänka sig att de småsmå rörelser som VR pysslar med inne i objektivet ger en något sämre optisk skärpa, oavsett tid. Det ger ändå fördel vid långa tider, men vid korta är det till nackdel.
Jag gissar bara, men jag kan inte komma på nån annan vettig förklaring.
 
Anders Svensson skrev:
Det är ett allmänt macro (närbildsläge) och inte bara för blommor. Ur handboken:

"Use for close-up shots of flowers, insects, and other small objects in which main subject stands out clearly. Reds and greens are captured particularly vividly.
• Camera automatically selects center focus area. Focus area selection can be changed.
(...)
• Flash set to front-curtain sync. Other modes can be selected ( 96)."

Jag rekommenderar att man läser på i handboken. De här "burkade" programmen kan vara mer praktiska än vad man man ibland företäller sig.

Enligt mitt tänkande är inte närbild och macro samma sak. En närbild behöver inte vara en macrobild men en macrobild är alltid en närbild. För att ta macrobilder med en systemkamera behövs särskilld optik eller mellanringar. Därför tycker jag man ska göra skillnad på macroläge och närbildsläge (vilket Nikon också gör i handboken).
Det är inget fel att använda autolägen, eller digitala vari-program som det står i min handbok (har faktiskt en jag också) I min handbok står det närbild på läget med en blomma, ber om ursäkt för att jag skrev blomläge :) (tulpan tror jag det är om man ska vara petig.)

Så för att svara på frågan i början av tråden så är svaret att om du vill att dina jpg-filer ska ha extra kraft i rött och grönt är det ett bra läge. Med raw-filer och de manuella/halvautomatiska lägena får du bilden som DU vill ha den. Prova, digital film är gratis.
 
Makten skrev:
Vad är det som säger att det handlar om rörelseoskärpa?
Vet inte, men det var vad jag tyckte låg närmast till hands när du sade:
...småsmå rörelser som VR pysslar med inne i objektivet ger en något sämre optisk skärpa...

På vilket annat sätt orsakar rörelser sämre bilder?
 
P.R. skrev:
Vet inte, men det var vad jag tyckte låg närmast till hands när du sade:
...småsmå rörelser som VR pysslar med inne i objektivet ger en något sämre optisk skärpa...

På vilket annat sätt orsakar rörelser sämre bilder?
Om man flyttar på ett linspaket för att förhindra skakningsoskärpa så har man ju ändrat på optikens egenskaper. Jag tycker att det vore fullständigt naturligt att skärpan blir sämre än när alla linser är låsta där de "ska vara". Jag menar alltså inte att det är rörelsen i sig som gör skillnaden, utan linsernas placering i gluggen.
 
Mycket kul snack om VR etc

Kul att min fråga kunde skapa så mycket trådsnack! Litet har jag snappat upp och det tydligaste budskapet är: Läs Manualen!!
Detta gäller alla grejer men ibland är det ju så att man läser manualen för att komma igång med "grejen" och sedan blir den liggande (manualen alltså). Det är nog värt att plocka fram manualen då och då (den finns ju i digital form). Jag funderar f.ö. på att lägga ner valda delar av manualen i en .pdf-fil i min Palm. Då finns den alltid med (mig i.a.f).

Fortsätt gärna ha åsikter och kommentarer. Jag lyssnar och lär...

En fråga som jag oxå undrar över är hur blixten bäst skall användas tillsammans med "MicroNikkor 105 VR". Jag har en SB-600-blixt. Har beställt en kabel mellan kamera & blixt; men det finns ju mer att "holla kåll" på. Blixten har ju oxå en manual... Hm...
 
Nu har jag inte jagat ihjäl mig efter ett svar men postar min fråga här.

Det står på Nikons hemsida att man kan använda VR 105:an med Nikons telekonvertrar, men att AF inte fungerar. Någon som kan bekräfta eller dementera detta? Såsom linserna sitter i objektivet så känns det verkligen på gränsen att det ska gå att klamma på det på en TC. Eller?
 
Makten skrev:
Nix, jag har bara läst det på otaliga ställen.


Tiden har nog ingen betydelse. Snarare kan man nog tänka sig att de småsmå rörelser som VR pysslar med inne i objektivet ger en något sämre optisk skärpa, oavsett tid. Det ger ändå fördel vid långa tider, men vid korta är det till nackdel.
Jag gissar bara, men jag kan inte komma på nån annan vettig förklaring.

ang. användade av VR när det inte "behövs" dvs när slutartiden är tillräckligt bra för att kamerans skakningar skall påverka bildresultatet.

Jag har inga tekniska eller vetenskapliga bevis för mitt påstående, mera en känsla..

Med mitt 70-200VR så upplever jag när jag fotar fotboll med slutartider kring 1/800 att VR-funktionen "stör", dels mitt fotande då jag måste vänta på att VR-funktionen skall starta upp och stabilisera sig, dels tycker jag att slutresultatet på bilkdkvaliteten inte blir 100%

Sen så känns det hur som helst onödigt att använda en funktion som inte behövs.. Däremot så är den guld värd vid panoreringar och stämningsfulla bilder i svagt morgon eller kvällsljus :)

mvh J
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.