Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur interpolera bild tagen med sony dsc-f828

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan E

Medlem
Jag har hört att det kan gå att interpolera bilden direkt i kameran (vissa kameramodeller)? Jag tar i 8 miljoner pixlar men skulle vilja leverera bilder med dpi 300 och 31 cm på längsta sidan. Jag får endast 300 dpi och 27,64 cm på längsta sidan, jag skulle behöva interpolera bilden upp till 31 cm. Formatet jag fotar i är tiff och jag använder photoshop 6. Har ni några tips hur jag kan interpolera med bra resultat och utan några inköp av nya program?

Tacksam för svar.

Johan
 
Interpolera i kameran är ju slöseri med utrymme på minneskortet det går ju att göra i photohop också. Öppna bilden och gå till bild->bildstorlek
Där är det bara skriva i vilken storlek du vill ha.
 

Bilagor

  • untitled-1.gif
    untitled-1.gif
    39.5 KB · Visningar: 290
Den möjligheten finns troligen i Sonys medföljande programvara oxå (att interpolera)..det har funnits i alla programvaror jag fått till mina kameror iaf.
 
Hej,

Det är så jag gjort men min mottagare av bilder säger att det är fel och att det finns bättre sätt, jag vet inte själv vad som är riktigt. Finns det något annat sätt att interpolera bilder i photoshop? Vet du hur man interpolerar direkt i kameran?
 
Hej,

Finne det ett sådant program i den medföljande kameran eller ska man skaffa sig det separat, jag är helt ny vad gäller digitalkamera så jag har ganska dålig koll.
 
Nej men alltså det är så man gör det gäller bara att du ställer in rätt, Det är bara att skriva 31cm på bredden, jag förstår inte vad du menar med att du bara får 27.64?. så kommmer den göra det automatiskt, Men sen har bilden rätt propotioner? har den inte det får du klippa till den eller kryssa ur behåll propotioner. Nej det går utmärkt att göra i photoshop.
 
ok, 27,64 cm får jag genom att när jag fotar så fotas bilden i 72 dpi o längsta sida 115,16 cm och jag ska leverera bilden i 300 dpi och om jag ska höja upp dpi från 72-300 så har jag blivit informerad om att jag då måste minska ned längsta bildsidan med samma tal och då får jag bara 27,64 cm.

Jag har förinställt att den ska behålla proportionerna så det torde inte vara något problem.

Men jag ska göra som du säger för det verkar faktiskt helt rimligt.

ha det bra o tack för hjälpen
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.