Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur illa får det vara? (Cokin gråfilter)

Produkter
(logga in för att koppla)
Sans skrev:
Men om man nu vet att ett filter ger ett visst färgstick (eller om kameran drar åt ett visst håll färgmässigt) kan man inte då kompensera detta genom någon inställning i kameran i förväg?

inte utan att den opåverkade delen som är så vit som den ska vara ballar ur istället väll?
 
Minns att tidningen Foto gjorde en jämförande test mellan Cokin,Chromatek,Lee mfl. avtonade gråfilter för ett antal år sedan.

Cokin låg inte bra till i dom testerna pga att dom inte var neutralt grå.

LEE tillhör väl dom bättre filterna men dom kostar ju därefter också, vill minnas att ett avtonat ND filter låg i prisklassen 1000:-

mvh
Göran
 
Per: Jag har samma filter som du och kommer inte ens i närheten av det färgstick som du presenterat, inte ens med båda tillsamans. Jag provade faktiskt mot en vit vägg för att se om de blev färgstick. Inget med ett filter men med båda blev det ett färgstick som var väldigt svagt. Är det så att det är stora kvalitétsavvikelser i produktionsbandet på Cokin. Skumt värre. Om mina filter skulle generera så mycket färgstick som dina så skulle jag bli förbannad. Det ser ju ut som du har använt ett graderat färgfilter ;0)

mvh/Ove
 
Hitech ND grad-filter!

Tänkte runda av tråden ifall någon med köpfunderingar nosar upp den:

Efter Emils tips i den här tråden beställde jag en uppsättning Hitech-filter från Formatt i England i stället. För ett kit med Hitech ND grad 0.3, 0.6 och 0.9, plus hållare för tre filter (kopia på Cokins P-hållare) och anpassningsring pröjsade jag 730 Skr inklusive frakt. Mycket smidigt ställe att handla från!

Jag har bara testat filtren helt kort, men konstaterar med lättnad att de ser betydligt bättre ut än Cokin-filten! Om just de Cokin jag fick hem var ovanligt usla lär jag aldrig få veta, men Photax hävdade i alla fall att de var av "normal plast-filterkvalite". Nu återstår att se hur det är med reptålighet (Hitech är av plast, lixom Cokin), skärpa mm mm, men vad gäller färg så ser de i alla fall neutrala ut;

Mitt balkongräcke igen, med Hitech ND grad 0.9:
 

Bilagor

  • 09.jpg
    09.jpg
    61.1 KB · Visningar: 513
Och till sist mitt "Garderob-dörrs-test" igen, där jag åter dragit ur eventuell färgskiftning ur bildens nedre, opåverkade del med Elements "Ta bort färgskiftning".
Den här gången är RGB-värdena nästan identiska i bildens övre del!:
 

Bilagor

  • vägg.jpg
    vägg.jpg
    36.2 KB · Visningar: 504
LEE och Singh-Ray är dom bästa ND-filtren, själv har jag Singh-Rays filter i tre olika styrkor, och dom ger absolut inga färgstick, fördelen med Singh_Ray är att dom är längre, dvs enklare att hantera.

/kent
 
Bokeh skrev:
LEE och Singh-Ray är dom bästa ND-filtren, själv har jag Singh-Rays filter i tre olika styrkor, och dom ger absolut inga färgstick, fördelen med Singh_Ray är att dom är längre, dvs enklare att hantera.

/kent
Nackdelen är att de är dyrare, $100/styck...

Kul att det gick bra Per, jag har som sagt länge funderat på att beställa nya filter från Formatt.
 
Med när det gäller LEE, vad håller de för kvaliet på sina platsfilter jämnfört med sina glasfilter?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.