Annons

Hur hanterar ni avchd-filer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn_

Aktiv medlem
Hej,

Jag har bemödat mig att söka utan att hitta något på detta så vi tar väl en ny tråd...

Hur hanterar ni era avchd-filer på datorn?

Jag har länge kategoriserat mina foto i kataloger med år och datum osv. För ett tag sedan köpte jag en videokamera och började då göra likadant med mina videofiler. På grund av okunskap så konverterade jag alla mina filmer till mpeg2 för att kunna hantera dem på samma sätt som jag gör med fotona. Upptäckte sen att de bli nersparade i rätt kass upplösning. Egentligen behöver man ju inte göra någonting med filerna. Det går att spela upp dem som de är (M2TS) om man installerar Klite codec pack, men det blir inte klockrent i MP11 i alla fall (ser jättekonstigt/interleced ut). Skall testa ta ner den senaste versionen och se om det blir bättre, men om ni har tips på en bra spelare så vore det bra.

Sparar ni andra ner filerna bara, eller har ni hela katalogstrukturen kvar? Det känns som man kan sopa strukturen när man redigerat färdigt och spara filerna som man vill...

Annars kör jag med den medföljande programvaran från panasonic (HDWriter). Köpte även en kompaktkamera från panasonic där det medföljde PhotostudioFun men den åkte bort från datorn snabbt, kändes plottrig och gav inget mervärde alls.

Kul o höra hur ni andra hanterar filerna.
 
Det kan ju inte bara vara jag som funderat över dessa m2ts-filer, eller är det fel forum?

Jag testade en spelare från mirillis igår, men den funkade inte klockrent på 720p-filmer. 1080p däremot flöt på riktigt fint (???)

Har nu kört på senaste klite codec pack och kör med Windows Media Player, funkar faktiskt helt ok.

Försökte köra lite videoredigering igår med blandat resultat. Jag har både videokamera och en kompaktkamera som man kan filma med. Jag tyckte det var enklast att dra in videofilerna från kompaktkameran i programmet till videokameran, men det var ingen bra idé. Trots att båda kamerorna kommer från Panasonic så funkar de inte med varandra. Jag la ihop 3 klipp till ett och det blev helt galet fel. Ljudet försvann och hastigheten blev helt galet fel osv. Tur att man hade backup. Så, om någon har ett tips på bra program för redigering också så hade det varit bra.

//Björn
 
Har i princip givit upp tanken på att redigera mina avchd-filer nu. Att spela upp dem funkar bra med MP11 men att redigera?

De medföljande programmen verkar endast kunna slå ihop filer om man sedan exporterar dem till något annat media, och det vill jag inte.
Testade att tanka ner AVS Editor men den kunde bara hantera stereo och inte 5.1 som jag har i min kamera. Stökigt...
 
Jag tar in dom till datorn och editerar dem i Pinnacle studio eller Adobe Premiere Elements. Gör sedan DVD skivor av filmerna. Jag klarar mig galant med den lägre upplösningen i DVD. Sparar således inte originalfilerna.....

HD writer är nog det sämsta programvara jag någonsin stött på. Helt kass i allt. Urkorkat gränssnitt, dåliga funktioner och kraschbenäget men framför allt blir inte resultatet bra. Filmen hackar och stannar upp vid varje nytt klipp

Pinnacle Studio är mycket bättre rent användarmässigt men har en och annan irriterade bugg. Kraschar visserligen sällan men vissa funktioner funkar inte. Dock blir bildkvaliteten bra.

Premiere elements är nog bäst av dessa tre men även det kraschar/hänger sig ibland. Dock hade jag stora problem med codecen för mpgkonverteringen i SVCD formatet. Bildkvaliteten blev kass. Efter lite exprimenterande så funkar det dock galant.
 
Jag tar in dom till datorn och editerar dem i Pinnacle studio eller Adobe Premiere Elements. Gör sedan DVD skivor av filmerna. Jag klarar mig galant med den lägre upplösningen i DVD. Sparar således inte originalfilerna.....

HD writer är nog det sämsta programvara jag någonsin stött på. Helt kass i allt. Urkorkat gränssnitt, dåliga funktioner och kraschbenäget men framför allt blir inte resultatet bra. Filmen hackar och stannar upp vid varje nytt klipp

Pinnacle Studio är mycket bättre rent användarmässigt men har en och annan irriterade bugg. Kraschar visserligen sällan men vissa funktioner funkar inte. Dock blir bildkvaliteten bra.

Premiere elements är nog bäst av dessa tre men även det kraschar/hänger sig ibland. Dock hade jag stora problem med codecen för mpgkonverteringen i SVCD formatet. Bildkvaliteten blev kass. Efter lite exprimenterande så funkar det dock galant.
----------------
Prova Media Player i Windows 7 om du vill redigera. Fungerar bra och prgm har inte hängt sig ännu

hälsn
Peter
 
Har också sökt med ljus och lykta efter något bra program istället för det medföljande HD Writer men inte stött på något 100% program som funkar bra!
Tips?
 
Faktum är att både Pinnacle studio och Premiere elements fungerar kalas när man väl insett att vissa (få) funktioner bör lämnas därhän. Jag har dessutom insett att det är olika på olika datorer. Vissa finesser fungerar på andra datorer men inte på min och vice versa. Störst problem brukar det bli vid multistasking. Framför allt med Studio som verkar ha svårt med att köras samtidigt med andra program...... Verkar som om de krockar i minnet eller något sådant.....

Egentligen är det skit att tvingas acceptera detta men de flesta av dessa få finesser som kraschar respektive program är i alla fall inget jag behöver.

Studio är klart bäst användarmässigt medan Premiere Elements kan mest.......
 
Kan man konvertera m2ts till ett mer behändigt format som är "lättare" för datorn? Och ändå behålla den fina kvaliteten! Isåfall vilket?
 
Det går att göra på flera olika sätt. Bla i HD writer. Tyvärr tjänar du lite på det. Själva konverteringen till tex mpg2 tar lika lång tid som att göra en DVD.....
 
Men om jag vill bränna mina m2ts filmer direkt till DVD för att kunna spela upp i en vanlig dvd spelare vad ska det vara då för format för att ha bästa upplösningen?
 
Har ni filmat med en HD-kamera och vill ha det på DVD måste programmet som skapar DVD-filmen göra om filerna från HD till SD = lång tid och jobbigt för datorn beroende på prestanda.
DVD-format är bara ett enda format och det är MPEG2. DVD är inte HD. Vill man ha HD på skivor måste man skaffa Blu-Ray med allt vad det innebär.

Videoredigering är bland det tyngsta ni kan utsätta en dator för. Hög komprimering eller stora filer är något man alltid kommer få brottas med. Man kan idag inte få låg komprimering och små filer från HD-kamera.

AVCHD är förhållandevis en hög/komplex komprimering men med relativt små filer, det innebär att det blir tungt för datorn att spela upp och redigera dem. Man kan konvertera om dem till mer lättarbetade format men det resulterar i regel istället i väldigt stor fil som hårddisken måste kunna hantera istället.
Har man halvbra hårdvara och/eller mindre bra drivrutiner installerade så kommer program att krascha. Det tillhör lite grejen med redigeringsprogram som är installerade på en dator som inte är byggd för redigering... tyvärr :)
 
DVD-format är bara ett enda format och det är MPEG2. DVD är inte HD. Vill man ha HD på skivor måste man skaffa Blu-Ray med allt vad det innebär.

För tydlighetens skull. DVD är en mpeg2 med upplösningen 720x576 pixlar och 48 KHz PCM ljud, gäller för PAL (Europeisk standard).
 
Men om jag vill bränna mina m2ts filmer direkt till DVD för att kunna spela upp i en vanlig dvd spelare vad ska det vara då för format för att ha bästa upplösningen?

Som kimster och sarnor påpekade så blir det sämre kvalité (ganska mkt sämre). Om du vill ha DVD så är det det enda som jag kan tycka är en ok funktion i HD-writer, man kan ju göra menyer och allt...

Jag plockar ut m2ts filerna ur biblioteken de ligger i och hanterar dem som jag hanterar mina foto. Jag har gett upp tanken på att redigera dem i datorn. Om jag förstår det rätt så krävs det hyffsat dyr programvara för att få det att fungera och det är inte så intressant för mig :)

//Björn
 
Jag har också stött på problem med .MTS format. Har en Panasonic HDC-SD200 Full HD kamera. Har aldrig varit i kontakt med AVCHD förut, och kameran köptes dagen innan jag skulle iväg på ett filmjobb min pappa fixat. Han kan filma, men inte den tekniska delen, och där fick jag hoppa in. Självklart följde systemkameran med för lite bilder, det är ju ändå det jag ska hålla på med i framtiden. Tanken är väl att det är detta jag ska hålla på med i framtiden, foto och film åt min pappas företag och hans kunder.

Men problemet jag stötte på var att Sony Vegas 8.0 inte stöder .MTS formatet. Och är det något filmredigeringsprogram jag kan så är det väl det, Premiere är helt ny mark för mig. Men startade det och prövade, och baskemig funkar .MTS formatet där. Det blir till o lära mig ett helt nytt program, filmen ska vara klar tills månadsslutet, en sample innan veckoslutet!

Vet inte vad jag ska fråga om egentligen nu i skrivande stund, men jag var bara tvungen att lämna ett fotspår här inför framtiden, jag lär behöva ha tips och har man väl skrivit får man ju mail om nya inlägg! =)
 
Bränna på Dvd-Skiva

Man kan och som jag även har provat i pmb, som medföljde sony kameran bränna en dvd-skiva i Bluerayformat och får då plats med ca 30 min av filmen. Vilket jag tycker är ganska ok att göra fram tills priserna för blurayskivor och brännare sjunker i pris. Är det mest familjevideo man skall spara undan så är en halvtimme ganska lagom tid att se på med släkt och vänner...Det behövs visserligen en blurayspelare för att kunna se filmen på tv.n men man har på så sätt kvar originalet av filmen på dvd-skivan i (avchd formatet). Nu konverterar jag också om mina video till mpeg2 (dvd-kvalitet) (via Pmb) då jag för tillfället saknar blurayspelare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.