Annons

Hur hanterar LR5 flera externa diskar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej alla mina diskar sitter internt.
Jag gör ju väldigt sällan samlingar. Men jag förstår hur du menar.
Jag tar bara backup på mina datadiskar(en än så länge).
Med det du föreslår måste jag ta backup på en disk till.... vet inte om jag vill det.
För visst innehåller lrcat-filerna även LR-förändringar? annars har jag förstått fel.

Om du har interna diskar finns ju absolut inget motiv till separata lrcat-filer (jag trodde du kanske hade externa diskar som flyttas mellan datorer, då kan det ju möjligen finnas ett motiv).

Varför skulle backupen bli svårare? Det är ju bara att inkludera den mappen där du lägger lrcat-filen i backupen. Om du vill kan du ju ha originalfilen på en av de diskar där du har bilder.

Ja, lrcat-filen innehåller allt och måste säkerhetskopieras.

Det är inte bara samlingar som omöjliggörs med flera lrcat-filer. Även sökningar och statistik försvåras.

Jag tycker absolut du bör fundera på att slå ihop katalogerna - innan din struktur blir alltför bökig.

Nu kör ju jag Apple, men här är i alla fall mina 5öre :)

Diskar monteras på sökväg/katalog inte bokstav. Samma sak går väl göra i Windows nu för tiden?

Jag har bara en lrcat-fil, vilket gör att om en disk är borta (monteringskatalogen är tom) så kan jag bara se preview.
Funkar jättebra, speciellt som jag kör bärbart och de externa diskarna i mitt fall är filareor på min NAS.

Varför skulle backupen bli svårare?
Det är ju bara att inkludera den mappen där du lägger lrcat-filen i backupen.
Om du vill kan du ju ha originalfilen på en av de diskar där du har bilder.
Inte svårare men jag måste hålla backup på en disk(för bara en fil) till.

Nej lrcaten kan inte läggas som kopia på flera backupdiskar.
Tanken är att disk 1 har sin kopia, är den full så är den o då är även dess backup full. Disk och dess backup är lika stora, idag 2TB.
Då kan jag inte lägga till mer i den lrcat-filen... Vilket borde betyda att min tanke faller iom att jag inte kan få plats med mer redigering i efterhand.

Än så länge räcker disk 1 utan problem, så då får den nog ligga kvar för tillfället.
Jag får nog flytta lrcat till separat hantering. Skall bara köpa ett par backupdiskar först.

Inte svårare men jag måste hålla backup på en disk(för bara en fil) till.

Nej lrcaten kan inte läggas som kopia på flera backupdiskar.
Tanken är att disk 1 har sin kopia, är den full så är den o då är även dess backup full. Disk och dess backup är lika stora, idag 2TB.
Då kan jag inte lägga till mer i den lrcat-filen... Vilket borde betyda att min tanke faller iom att jag inte kan få plats med mer redigering i efterhand.

Än så länge räcker disk 1 utan problem, så då får den nog ligga kvar för tillfället.
Jag får nog flytta lrcat till separat hantering. Skall bara köpa ett par backupdiskar först.

Det finns ju massor av olika sätt att organisera sin backup - det är inte nödvändigt att backa "disk-för-disk".

Dessutom, om du lämnar lite utrymme på din disk som innehåller "gamla" bilder så kommer du ju att kunna låta lrcat-filen ligga där och växa utan problem.

Nåväl, jag skall inte försöka styra hur du sköter din organisation av dina filer men tanken med separat lrcat-filer beroende på var originalfilen ligger känns fel.

Det finns ju massor av olika sätt att organisera sin backup - det är inte nödvändigt att backa "disk-för-disk".

Nåväl, jag skall inte försöka styra hur du sköter din organisation av dina filer men tanken med separat lrcat-filer beroende på var originalfilen ligger känns fel.
Det är billigt o extremt enkelt med 1 till 1, eller rättare sagt 1 till 2(kopior i olika hus).

ha ha ha
Lite sent påtänkt för det har du redan gjort. Till det bättre. Tack!
Skall flytta filen innan jul.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto