Annons

Hur hanterar LR5 flera externa diskar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Möller

Aktiv medlem
Undrar hur LR5 som jag har hanterar flertalet externa diskar (som jag fysiskt vill flytta alla mina bilder till framöver). Skriker LR efter en döpt disk (valfrittnamn) när jag bläddrar i katalogen på min lokala disk eller hur funkar det för er?

Hoppas ni förstår.

/ Magnus

Undrar hur LR5 som jag har hanterar flertalet externa diskar (som jag fysiskt vill flytta alla mina bilder till framöver). Skriker LR efter en döpt disk (valfrittnamn) när jag bläddrar i katalogen på min lokala disk eller hur funkar det för er?

Hoppas ni förstår.

/ Magnus

---------------------------------------------
verkligen ingen som vet?

Jag har en separat datadisk för bilder o film.
På denna ligger oxå lrcat-filerna.
När disken är full kommer jag att börja på en ny disk där de nya bilderna hamnar med egna lrcat-filer.
Så beroende på vilken disk LR pekar på, så kommer jag åt olika uppsättningar bilder.

Jag har en separat datadisk för bilder o film.
På denna ligger oxå lrcat-filerna.
När disken är full kommer jag att börja på en ny disk där de nya bilderna hamnar med egna lrcat-filer.
Så beroende på vilken disk LR pekar på, så kommer jag åt olika uppsättningar bilder.

-------------------------

OK! Men om man vill ha lrcat på lokala disken och snabbt leka med gamla bilder. Blir det så att LR ropar på en disk med ett speciellt namn. Med din metod så vet man ju inte vad det är för bilder på denexterna förrän man kopplar den fysiskt mot datorn.

-------------------------

OK! Men om man vill ha lrcat på lokala disken och snabbt leka med gamla bilder. Blir det så att LR ropar på en disk med ett speciellt namn. Med din metod så vet man ju inte vad det är för bilder på denexterna förrän man kopplar den fysiskt mot datorn.
Disken /(i framtiden)diskarna sitter i datorn. Det är inget jag tar bort.
Jag låter bara LR peka på lrcat på den disk jag vill komma åt.

Att ha olika katalogfiler för olika hårddiskar känns inte som någon bra lösning. Då missar man ju möjligheten till sökningar etc. Om du vill ha fram bilden på moster Agda som du tog för fem år sedan - eller kanske var det 3 år sedan - hur skall du veta vilken disk den ligger på?

Vad gäller LR så jobbar programmet - så vitt jag vet - mot enhetsbokstäverna, inte mot volymens namn. Så om man har flera externa diskar så gäller det att se till att de behåller sina olika enhetsbokstäver när man pluggar in dem.

Detta grundat på mina erfarenheter i Windows - vet inte hur det är på Mac.

OBS! Jag jobbar normalt bara mot interna diskar så jag kan ha fel.

Att ha olika katalogfiler för olika hårddiskar känns inte som någon bra lösning. Då missar man ju möjligheten till sökningar etc. Om du vill ha fram bilden på moster Agda som du tog för fem år sedan - eller kanske var det 3 år sedan - hur skall du veta vilken disk den ligger på?

Vad gäller LR så jobbar programmet - så vitt jag vet - mot enhetsbokstäverna, inte mot volymens namn. Så om man har flera externa diskar så gäller det att se till att de behåller sina olika enhetsbokstäver när man pluggar in dem.

Detta grundat på mina erfarenheter i Windows - vet inte hur det är på Mac.

OBS! Jag jobbar normalt bara mot interna diskar så jag kan ha fel.

------------------------
Ok. Låter logiskt, men vad händer tror du om man har en ev kortläsare i som ibland låser upp D: och några upp till ex J:? Borde inte LR hitta bilderna oavsett (givet att disken är kopplad)? Eller vad tror du?

Om jag har förstått det hela rätt så väljer Windows första lediga enhetsbokstav framifrån i alfabetet om windows själv får välja, vilket kan ställa till det. Jag har kommit fram till följande, åtminstone hittills, fungerande sätt. När jag köpt en ny extern disk har jag såfort jag kopplat in den själv gett den en enhetsbokstav bakifrån i alfabetet. Den första jag köpte har således enhetsbokstaven Z: och de två jag använder just nu heter U: och V: och som sagt... hittills har det funkat. Windows har inte ställt till något genom att byta enhetsbokstav självmant.

Jag tror att LR går på enhetsbokstav och att du alltså bör se till ett den alltid är densamma för en specifik disk.

Ligger väl 5-10 år per disk från 2011 o framåt.
Lite hum har man ju.

Senast ändrad:
------------------------
Ok. Låter logiskt, men vad händer tror du om man har en ev kortläsare i som ibland låser upp D: och några upp till ex J:? Borde inte LR hitta bilderna oavsett (givet att disken är kopplad)? Eller vad tror du?

Om enhetsbokstaven är ändrad så hittar inte LR bilderna automatiskt. Det är däremot lätta att "peka om" det. Se bara till att ha bilderna i en "topp-mapp", t ex "Bilder". Om du har F:\Bilder och sedan byter disken enhet till G: så är det bara att högerklicka mappen "Bilder" (den har då fått ett frågetecken) och välja "Locate missing folder" så är man igång igen.

Det bästa är nog att göra som Anders säger - att tilldela explicita bokstäver med "marginal".

Personligen föredrar jag interna diskar, då slipper man allt "kludd". Externa diskar använder jag till backup.

Om ni har många externa hårdiskar som ni kopplar på då och då pga platsbrist på exempelvis bärbar dator så tycker jag ni ska använda en enda LRCAT.katalog och sedan ha SMART PREVIEWS. Då kan ni jobba med alla bilder trots hårdiskarna inte är inkopplade.

/Stefan

Ligger väl 5-10 år per disk från 2011 o framåt.
Lite hum har man ju.

Jag litar inte på mig själv! :)

Sedan finns det situationer där man vill se bilder från just olika tidsperioder samtidigt. T ex kanske jag vill ha en samling som heter "Bilar jag ägt" eller "Min son växer till sig" där det kan finnas bilder från många år.

Att ha kronologisk uppdelade katalogfiler känns inget vidare - tycker jag.

Varför vill du inte ha bara en katalogfil som ligger på hårddisken?

Om ni har många externa hårdiskar som ni kopplar på då och då pga platsbrist på exempelvis bärbar dator så tycker jag ni ska använda en enda LRCAT.katalog och sedan ha SMART PREVIEWS. Då kan ni jobba med alla bilder trots hårdiskarna inte är inkopplade.

/Stefan

........................

Hur mycket plats tar dessa previews? Säg att jag har 1Tb bilder

Är filerna i Raw så är dessa previews ca 5% av ursprungsfilen. Man kan göra allt gällande redigering, keyword, betygsättning etc. Förutom då export tror jag( med export menar jag all typ av publicering.)

Från adobes hjälpsida

"Smarta förhandsvisningar är mycket mindre än originalfotona. Du kan frigöra diskutrymme på enheter med mindre lagringskapacitet (till exempel SSD-diskar) genom att lagra originalfilerna på en extern disk med hög kapacitet (till exempel NAS-enheter eller externa diskar). 500 råbilder från en avancerad DSLR-kamera kan till exempel ta upp 14 GB diskutrymme. Samma bilder i filformatet Smart förhandsvisning tar upp 400 MB diskutrymme.
Du kan fortsätta arbeta med dinaSmart förhandsvisning-filer även när enheten som innehåller dina originalfoton är frånkopplad. Du kan utföra alla redigeringar som kan utföras på originalfilen.
Synkronisera automatiskt redigeringar som gjorts med Smart förhandsvisning-filer med dina originalfiler så snart enheten åter är ansluten till datorn.
Dina Smart förhandsvisning-filer kommer alltid att vara uppdaterade när du väl har skapat dem. När din lagringsenhet är anslutning kommer alla redigeringar du gör på originalfilen också att tillämpas på de smarta förhandsvisningarna."

Är filerna i Raw så är dessa previews ca 5% av ursprungsfilen. Man kan göra allt gällande redigering, keyword, betygsättning etc. Förutom då export tror jag( med export menar jag all typ av publicering.)

Från adobes hjälpsida

"Smarta förhandsvisningar är mycket mindre än originalfotona. Du kan frigöra diskutrymme på enheter med mindre lagringskapacitet (till exempel SSD-diskar) genom att lagra originalfilerna på en extern disk med hög kapacitet (till exempel NAS-enheter eller externa diskar). 500 råbilder från en avancerad DSLR-kamera kan till exempel ta upp 14 GB diskutrymme. Samma bilder i filformatet Smart förhandsvisning tar upp 400 MB diskutrymme.
Du kan fortsätta arbeta med dinaSmart förhandsvisning-filer även när enheten som innehåller dina originalfoton är frånkopplad. Du kan utföra alla redigeringar som kan utföras på originalfilen.
Synkronisera automatiskt redigeringar som gjorts med Smart förhandsvisning-filer med dina originalfiler så snart enheten åter är ansluten till datorn.
Dina Smart förhandsvisning-filer kommer alltid att vara uppdaterade när du väl har skapat dem. När din lagringsenhet är anslutning kommer alla redigeringar du gör på originalfilen också att tillämpas på de smarta förhandsvisningarna."

---------------------
Så får det bli. Bra lösning

Om jag förstod dig rätt så kommer du att få externa hårddiskar som ser ut något i still med

Disk X - bilder 2008-2010

Disk Y - bilder 2011-2013

Disk Z - bilder 2014-2016

osv

På varje disk har du sedan en tillhörande lrcat-fil

Detta gör att du alltid måste öppna rätt lrcat-fil för att kunna hitta en given bild. Med tiden kommer antalet diskar och lrcat-filer att växa.

Personligen tycker jag detta låter "vansinnigt". Jag har t ex samlingar som är typ "Mina bästa bilder på katten", "Bra racingbilder" osv. Dessa vill jag komma åt oavsett när de är tagna. Med ditt upplägg blir det omöjligt.

Genom att ha lrcat-filen på den interna hårddisken så skulle du slippa dela upp databasen, du kan ju fortfarande dela upp själva originalbilderna så som du vill. Backup av lrcat-filen underlättas mm.

Men vi har all olika preferenser.

Anders

Om jag förstod dig rätt så kommer du att få externa hårddiskar som ser ut något i still med

Disk X - bilder 2008-2010

Disk Y - bilder 2011-2013

Disk Z - bilder 2014-2016

osv

På varje disk har du sedan en tillhörande lrcat-fil

Detta gör att du alltid måste öppna rätt lrcat-fil för att kunna hitta en given bild. Med tiden kommer antalet diskar och lrcat-filer att växa.

Personligen tycker jag detta låter "vansinnigt". Jag har t ex samlingar som är typ "Mina bästa bilder på katten", "Bra racingbilder" osv. Dessa vill jag komma åt oavsett när de är tagna. Med ditt upplägg blir det omöjligt.

Genom att ha lrcat-filen på den interna hårddisken så skulle du slippa dela upp databasen, du kan ju fortfarande dela upp själva originalbilderna så som du vill. Backup av lrcat-filen underlättas mm.

Men vi har all olika preferenser.

Anders
Nej alla mina diskar sitter internt.
Jag gör ju väldigt sällan samlingar. Men jag förstår hur du menar.
Jag tar bara backup på mina datadiskar(en än så länge).
Med det du föreslår måste jag ta backup på en disk till.... vet inte om jag vill det.
För visst innehåller lrcat-filerna även LR-förändringar? annars har jag förstått fel.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto