Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur hantera negativ från 1930-talet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kan hjälpa om man har format som är för breda för en flatbäddsskanner som enbart tar 35 mm-film.

Ok, du har rätt. Jag utgick från minnet av min egen scanner som hade en diabildsyta på åtminstone 15*15 cm, vilket vida överstoger de negataiv som var med i den ursprungliga frågeställningen. Eftersom jag inte vet hur stor dia-yta den aktuella scannerna har borde jag varit lite mer ödmjuk i min kommentar.
Ursäkta för det.

Petter ...

Det är enkelt att vända från negativ till positiv i dom flesta fotoredigeringsprogram.
Invert, Negativ Image, Negativ eller liknande heter funktionen (beroende på program). För att få en bra gråskala brukar jag använda Levels/Nivåer och sen justera med Kurvor.

//Lars

Hej Lars.

Kort beskrivning: Nikon D40 - macro 60/2,8 - kamera fast monterad - hål i svart pappskiva - bakom pappen en opalskiva - slutligen en lågenergilampa.

Fotar av negativ s/v, och WB glödlampa ger en skaplig bild i DSLR. (Tidigare försök gav en gul bild).

Öppnar Paint och vänder bilden. Den blir nu blå.

Av vilken anledning förblir den inte s/w?

Vilket redigeringsprogram tycker Du att jag skall skaffa?

Bilagor

• fototeknik 003.jpg
    fototeknik 003.jpg
    21.6 KB · Visningar: 224
Tycker nog att skärpan skulle kunna vara bättre, men den är avhängig flera parametrar och Paint i datorns tillbehör är kanske inte bästa valet.

jag tycker det är kul att du tar fram gamla bilder, även om dessa bilder kan förbättras något med ett bättre bildprogram så finns de nu bevarade och kan visas .
Många gånger är det det viktigaste än om det saknas lite skärpa

Bilagor

• IMG_1345.jpg
    IMG_1345.jpg
    17.6 KB · Visningar: 216
  • 756D1AA9.jpg
    756D1AA9.jpg
    17.8 KB · Visningar: 215
Då Petter blir det betydligt bättre, s/v helt igenom. Nu fungerar det! Ett varmt tack!

Bilagor

• 67A5F3E8.jpg
    67A5F3E8.jpg
    19.9 KB · Visningar: 210
Hej Per
Har du något program som du kan ställa kontrast, kurvor etc med?
resultatet kan förbättras med enkla medel

Bilagor

• 67A5F3E8.jpg
    67A5F3E8.jpg
    29.9 KB · Visningar: 210
Nej Mikael, jag har enbart det som min dator och Canon Pixma 4500 erbjuder, men Du kan kanske föreslå hur jag skall gå vidare. Exempelvis ett nerladdningsbart enkelt program.

Jag blev förvånad över hur bra det gick att fota s/v. Det var bara att tömma kameran, ladda upp i Paint och skriva ut. Nästa steg blir att fota ett färgnegativ i s/v och se hur det lyckas.

Tack för de anvisningar Ni lämnar!

Det är en PC. Och under tiden har jag fotat ett färgnegativ, jag var så nyfiken, och det gick lika bra som att fota ett s/v negativ.

Bilagor

• B5E38F.jpg
    B5E38F.jpg
    15.2 KB · Visningar: 202
Senast ändrad:
Kul. Det finns ett antal program som skulle kunna hjälpa till med enklare justeringar , jag kör mac så det finns säkert någon som är uppdaterad vad som finns gratis till pc, Gimp mfl program som kan hjälpa dig

Kul. Det finns ett antal program som skulle kunna hjälpa till med enklare justeringar , jag kör mac så det finns säkert någon som är uppdaterad vad som finns gratis till pc, Gimp mfl program som kan hjälpa dig

Picasa från Google är skapligt fiffig för enklare bildredigering, katalogisering och visning.
Och alldelses gratis.
Verkar dock sakna just inverteringsfunktionen som är eftertraktad i detta sammanhang.

http://picasa.google.com/

Petter ...

FastStone Image Viewer är ett gratisprogram som är hyfsat duktigt. Bra bildvisning och har det mesta du behöver för redigering, invertering, gråskala, kurvor, kloning mm. Klarar dom flesta RAW-formaten också.

Rekomenderas varmt.

http://www.faststone.org/

//Lars

Ok, du har rätt. Jag utgick från minnet av min egen scanner som hade en diabildsyta på åtminstone 15*15 cm, vilket vida överstoger de negataiv som var med i den ursprungliga frågeställningen. Eftersom jag inte vet hur stor dia-yta den aktuella scannerna har borde jag varit lite mer ödmjuk i min kommentar.
Ursäkta för det.

Petter ...

Lugnt. Han hade i alla fall tur att den hade en belyst yta som klarar två remsor 35mm-film eller en rad dia, men CanoScan 8400F är enligt uppgift bara för 35mm även om den i praktiken klarar mellanformat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar