Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur hantera negativ från 1930-talet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulf Hermod

Aktiv medlem
Har hittat gamla negativ som min mor efterlämnat och som hon tog 1930-1945. Problemet är att formaten för mig är främmande. De flesta har formatet 6x7 cm, medan vissa är 6x8,5 cm. Och där finns några få (från 1915!) som är 7x11 cm. Jag har en scanner, Canon CanoScan 8400F, men den vägrar hantera dessa udda format.

Bilderna är mycket värdefulla för mig och jag skulle inget hellre önska än att kunna scanna in dem! Men hur gör jag? Lämnar in dem till någon som kan göra kontaktkopior, så att jag sedan kan scanna dem som vanliga papperskopior? Det kanske rentav finns någon privatperson i Stockholm som mot ersättning kan/vill göra detta? Jag bor i Solna.

Jag hade en Canon scanner med diabildslock tidigare. Där kunde jag scanna valfritt format. Dock måste man göra en bild i taget då. Manuella inställningar.
Det borde gå även med din Scanner - men jag vet inte hur man gör.

Petter ..

Jag har fotograferat av liknande negativ med digitalkameran och macro-objektiv. Funkar bra för mina ändamål. Lägg negativet på en ljuslåda och maska av ljuset runt negativet och rigga upp kameran på stativ.

//Lars

Jag har gjort liknande med en skokartong med glasneg från förra sekelskiftet.
Krävde inga dyra eller svåra grejor, det som gick åt var klur en masse.

Stötte på problem med ljuslådan då exponeringen skiljde mellan hörnen pga att ljuskällan var ojämn. Likaså fick jag ta till lite brännvidd för att inte förvrida resultatet.
Lite svårt att se på glaset hur krokigt originalet var också.

Min setup blev till slut en vanlig bildskärm med färgen vitt på, en mjölkvit semiopak plexiskiva och sen, längst ut glasnegativet.
Fotade med kameran på stativ och om jag inte minns fel var jag i längre änden av mitt EF 80-200/4-5.6.

Nedan en av de första bilderna jag tog med skärmen bakom.
Nedre hörnen är mörka även på negget.

Bilagor

• IMG_1345.jpg
    IMG_1345.jpg
    10.9 KB · Visningar: 771
Här kommer ett av mina alster. En av pappas gamla bilder (i 4,5x6 format) från motortävlingar på Skarpnäck. Enligt EXIF (v 0.1) så den tagen 30/5 1948 och föreställer Start i Fiat-klassen (Fiat 500 Topolino). Pappa förde ganska noggranna anteckningar om sina bilder ;-).

Ljuslådan är en trälåda något större än en skokartong med en 25 watts kronljuslampa och en mattglasskiva. Funkar bra om man bara tänker på värmen.

//Lars

Bilagor

• IMGP1592ms.jpg
    IMGP1592ms.jpg
    67.5 KB · Visningar: 724
Opalglas

KUL och KULT

Ett tips.
Om man ska tillverka någon form av ljusbord själv så kan jag rekommendera att besök hos glasmästaren. Han kan skära till en bit opaliserande glas åt dig.

Med systemkamera och makroobjektiv så blir skärpan tillräcklig och mer därtill.
Borde funka även med en bra kompaktkamera när negativen är så pass stora.

Jag vill också veta hur man kan få fram positiva bilder efter att ha fotat av negativ. Pappa lämnade efter sig en drös med filmremsor tagna med Leica. Skulle vara skoj och fota av vissa negativ.

Det är enkelt att vända från negativ till positiv i dom flesta fotoredigeringsprogram.
Invert, Negativ Image, Negativ eller liknande heter funktionen (beroende på program). För att få en bra gråskala brukar jag använda Levels/Nivåer och sen justera med Kurvor.

//Lars

verkar meckigt att bygga en ljuslåda, mickla med stativ, och annat när han har en diascanner- Finns det ingen som har en manual till scannern och kan berätta hur man ställer in den för att ta andra format än modern standard.

På den canon-scanner jag hade fungerade dia-läget precis som det vanliga läget. Det vara bara att göra preview och sedan markera ytan man ville scanna.

Petter ...

Har hittat gamla negativ som min mor efterlämnat och som hon tog 1930-1945. Problemet är att formaten för mig är främmande. De flesta har formatet 6x7 cm, medan vissa är 6x8,5 cm. Och där finns några få (från 1915!) som är 7x11 cm. Jag har en scanner, Canon CanoScan 8400F, men den vägrar hantera dessa udda format.

Bilderna är mycket värdefulla för mig och jag skulle inget hellre önska än att kunna scanna in dem! Men hur gör jag? Lämnar in dem till någon som kan göra kontaktkopior, så att jag sedan kan scanna dem som vanliga papperskopior? Det kanske rentav finns någon privatperson i Stockholm som mot ersättning kan/vill göra detta? Jag bor i Solna.

Hej.
Jag har visserligen inte den scanner som du har (Canon CanoScan 8400F) men följer det inte med en CD-skiva till scannern ? Det skall det göra. På denna cd finns det svenska versionen av scanninghandboken .
I följande mapp på CD-skivan CanonScan Setup: x:\swedish söker du denna.[x motsvarar den bokstav som din CD-ROM-enhet har tilldelats]
Som sagt jag har inte läst den tekniska specen för denna scanner så jag kan inte uttala mig om du kan eller inte kan ändra så att du får in bildformatet du vill.
Jag har jag olika scanner där jag helt klart klarar av detta bildformat.
Lycka till.

12:23 tidigare idag hade jag inte en aning om hur man gör. Efter att ha läst på och provat kan jag visa Er följande bild. Damen Du tittar på fyller fyrtio år i dagarna.

Bilagor

• 756D1AA9.jpg
    756D1AA9.jpg
    45.3 KB · Visningar: 560
Tycker nog att skärpan skulle kunna vara bättre, men den är avhängig flera parametrar och Paint i datorns tillbehör är kanske inte bästa valet.

>Jag har en Canon 8800F och den liknar såvitt jag förstår din skanner i hög grad. Den har en belysningsramp som är nästan 8 cm bred och borde lysa ut även 7 cm breda/höga negativ. Däremot klarar inte negativhållaren av det. Du kan göra en mall, helst av grå eller svart tunn kartong av tex det slag man använder till passepartouter för att maska av och hålla neg plant och på plats.<

[/QUOTE] Bilderna är mycket värdefulla för mig och jag skulle inget hellre önska än att kunna scanna in dem! Men hur gör jag? Lämnar in dem till någon som kan göra kontaktkopior, så att jag sedan kan scanna dem som vanliga papperskopior? Det kanske rentav finns någon privatperson i Stockholm som mot ersättning kan/vill göra detta? Jag bor i Solna.[/QUOTE]

Om det inte vill sej med skannern så går det bra att fotografera av negativen som visats ovan. Det finns små ljusbord med jämn belysning för 4-600 kr hos tex Scandinavian Photo och Cyberphoto. De minsta kan köras på batteri, men man kan köpa en nätdel till dem också.

Jag vet inte om det går med alla flatbäddsskannrar, men i alla fall kan man till vissa bygga en ljuslåda med opalglas som man lägger över skannern (med locket uppfällt), så kan man skanna alla negativ- och diaformat upp till A4. Man kan maska negativet med svart albumblad med utskärning för negativformatet.

Istället för ljuslåda kan det räcka med ett opalglas och en lampa en bit ovanför. Huvudsaken är att negativet blir jämnt belyst uppifrån.

Jag vet inte om det går med alla flatbäddsskannrar, men i alla fall kan man till vissa bygga en ljuslåda med opalglas som man lägger över skannern (med locket uppfällt), så kan man skanna alla negativ- och diaformat upp till A4. Man kan maska negativet med svart albumblad med utskärning för negativformatet.

Istället för ljuslåda kan det räcka med ett opalglas och en lampa en bit ovanför. Huvudsaken är att negativet blir jämnt belyst uppifrån.

Ja, fast trådskaparens scanner är ju redan en dia-scanner. Hans enda problem är scanning av detta lite äldre udda format.
Så att bygga en låda att lägga över scannern hjälper inte ett dugg.

Petter ....

Har suttit och prövat fler inställningar. Fann sent i går kväll att i menyn "Advanced Mode" gick det att övertala scannern att scanna mina negativ i udda format. Och det blev faktiskt riktigt bra till slut (efter borttag av lite skräp i PhotoShop Elements).
Men jag tycker ändå att jag har fått en rad värdefulla tips här - ska prova dem också!

Ja, fast trådskaparens scanner är ju redan en dia-scanner. Hans enda problem är scanning av detta lite äldre udda format.
Så att bygga en låda att lägga över scannern hjälper inte ett dugg.

Det kan hjälpa om man har format som är för breda för en flatbäddsskanner som enbart tar 35 mm-film.

Har suttit och prövat fler inställningar. Fann sent i går kväll att i menyn "Advanced Mode" gick det att övertala scannern att scanna mina negativ i udda format. Och det blev faktiskt riktigt bra till slut (efter borttag av lite skräp i PhotoShop Elements).
Men jag tycker ändå att jag har fått en rad värdefulla tips här - ska prova dem också!

Roligt att det gick!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar