BAn
Aktiv medlem
Stativ kan inte vara för höga, de kan bara vara för låga - utom för makro, då det tycks vara tvärtom - har jag läst mig till på Fotosidan. Men jag hittar inga tumregler hur höga de bör vara.
Jag har tittat lite i Manfrottos katalog.
Max mått med/utan centerpelarutdrag, lägsta höjd, packmått, vikt:
055PRO: 176/135 cm, 11 cm, 65 cm, 2,4 kg
055MF3: 169/134,5 cm, 11 cm, 64 cm, 2 kg
055MF4: 165/130,5 cm, 11 cm, 54 cm, 2 kg
Packmåttet på MF4 lockar ju, men räcker höjden? PRO tycks bara ha högre centerpelare, med åtföljande sämre stabilitet. Är det rätt uppfattat?
En kulled är 11-12 cm hög, och kameran har ju en bit upp till sökarokularet - så länge man inte "tiltar" 90 grader.
Ögonen sitter inte uppe på hjässan utan en bit ner. Men ute har man grova sulor på terrängskor, och där kan stativet dessutom sjunka ner en bit i mjuk mark, eller än värre stå i utförslutning. Å andra sidan kan man böja på sig, men det är jobbigt i längden, såvida man inte sitter på pall...
Utfällt på butikens golv känns inte riktigt jämförbart med förhållandena "i fält". Så ni som släpar stativ ute i tassemarkerna, hur höga stativ har ni i förhållande till er kroppslängd?
Jag själv är 183 cm enligt passet.
Jag har tittat lite i Manfrottos katalog.
Max mått med/utan centerpelarutdrag, lägsta höjd, packmått, vikt:
055PRO: 176/135 cm, 11 cm, 65 cm, 2,4 kg
055MF3: 169/134,5 cm, 11 cm, 64 cm, 2 kg
055MF4: 165/130,5 cm, 11 cm, 54 cm, 2 kg
Packmåttet på MF4 lockar ju, men räcker höjden? PRO tycks bara ha högre centerpelare, med åtföljande sämre stabilitet. Är det rätt uppfattat?
En kulled är 11-12 cm hög, och kameran har ju en bit upp till sökarokularet - så länge man inte "tiltar" 90 grader.
Ögonen sitter inte uppe på hjässan utan en bit ner. Men ute har man grova sulor på terrängskor, och där kan stativet dessutom sjunka ner en bit i mjuk mark, eller än värre stå i utförslutning. Å andra sidan kan man böja på sig, men det är jobbigt i längden, såvida man inte sitter på pall...
Utfällt på butikens golv känns inte riktigt jämförbart med förhållandena "i fält". Så ni som släpar stativ ute i tassemarkerna, hur höga stativ har ni i förhållande till er kroppslängd?
Jag själv är 183 cm enligt passet.